Forum motoryzacyjne motokirc.pl

Motorowery, motocykle, skutery, samochody...
Witaj Drogi Gościu!

Zapraszamy do logowania lub rejestracji

Obecny czas: Pią Kwi 19, 2024 7:53 am

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)




Napisz nowy temat Ten temat został zablokowany, nie możesz edytować ani pisać nowych postów.  [ 45 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Wto Gru 30, 2008 2:39 am 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 04, 2006 10:40 pm
Posty: 2668
Miejscowość: Jaworzno
Pojazd: Ogar 200
Audi A3 8L 1.9 TDI
Audi A3 8P 3.2 VR6
Witam w pierwszej części poradnika poświęconemu remontowi silnika typu Jawa 223, montowanego w popularnych Ogarach 200 i Jawach 50. Poradnik nie jest przeznaczony do sprzedaży i zabrania się kopiowania treści jak i zdjęć, bez zgody autora. Silnik przedstawiony na zdjęciach może się nie pokrywać ze standardowym silnikiem typu Jawa 223, ze względu na wprowadzone przez autora modyfikacje.

No, więc zaczynamy: na początek wycieramy wstępnie silnik z brudu, spuszczamy olej z silnika, odłączamy linkę sprzęgła, kable z iskrownika, wykręcamy przepustnicę z gaźnika, ściągamy przewód paliwowy oraz gumę tłumika szmerów ssania, odkręcamy nakrętkę osi dźwigni zmiany biegów i wybijamy ośkę z dźwignią i wyciągamy pręt ze zmieniacza, odkręcamy śruby M8 mocujące prawy dekiel, ściągamy dekiel i wyciągamy dłuższy popychacz sprzęgła.

Blokujemy tylne koło, odginamy podkładkę zabezpieczającą nakrętkę zębatki zdawczej i odkręcamy nakrętkę (1) kluczem płaskim 27mm. Nie ściągamy jeszcze zębatki, najpierw ścigamy zapinkę łańcucha i cały łańcuch z zębatek, zawieszamy gdzieś na haku, ściągamy zębatkę zdawczą. Odkręcamy nakrętki śrub mocujących silnik, najpierw wyciągamy dolną śrubę, potem tą umieszczoną wyżej i dopiero, gdy trzymamy silnik wyjmujemy ostatnią śrubę, uwalniając silnik z ramy. Gdy silnik mamy na stole, przechylamy go na prawo, z wałka zdawczego powinna wypaść kulka i krótki popychacz. Następnie odkręcamy śruby mocujące podstawę iskrownika (2), u niektórych mogą to być śruby z łbem sześciokątnym, które odkręcamy kluczem nasadowym 8mm, lub śruby z nacięciem na śrubokręt. Po ściągnięciu zapłonu odkręcamy śrubę mocującą koło magnesowe z krzywką (3) kluczem 8mm.

Image

Krzywkę możemy wyciągnąć z magneta szczypcami lub w sposób przedstawiony na zdjęciu, śrubokręt wbijamy lekko młotkiem i wypychamy. Koło magnesowe, jeżeli samo nie zeszło z czopu wału korbowego, należy ściągnąć przez wkręcenie śruby M8 w środek magneta, później wyciągamy klin koła magnesowego. Następnym krokiem jest ściągnięcie dźwigni wału kopniaka. Odkręcamy nakrętkę kluczem 11mm i wybijamy klin, kopkę ściągamy.

Image

Następnie odkręcamy nakrętki mocujące głowicę cylindra i ściągamy głowicę. Wysuwamy cylinder wraz tłokiem (nie wyciągamy jeszcze tłoka), tłok wysuwamy tak, aby był widoczny otwór sworznia tłoka, następnie wyciągamy zabezpieczenia sworznia z otworów i wypychamy sworzeń, jeżeli jest osadzony zbyt mocno wybijamy go tulejką o średnicy nie większej jak 14mm. Następnie ściągamy cylinder ze szpilek, a tłok wyciągamy z cylindra. Do cylindra zostawiamy przymocowany króciec z gaźnikiem, nie ma potrzeby ściągania tych elementów, chyba, że ktoś ma zamiar zmieniać uszczelki, wtedy wszystkie nakrętki odkręcamy kluczem 8mm.

Image

Odwracamy silnik, i odkręcamy sześć śrub M5 i jedną M8 mocujące lewy dekiel.

Image

Na tym etapie należy skontrolować luz łańcuszka sprzęgłowego, wałem obracamy w lewo (patrząc od strony sprzęgła), ale uwaga, należy kręcić wałem, nie koszem. Jeżeli w miejscu zaznaczonym na zdjęciu łańcuch zbytnio ociera karter, nadaję się on do wymiany, jeżeli lekko muska lub w ogóle może nam jeszcze posłużyć.

Image

Kolejnym krokiem jest zablokowanie wału korbowego w celu odkręcenia nakrętki zębatki wału. Ja do tego celu użyłem dwóch listewek i klucza imbusowego, takiego jak na zdjęciu, ale może to być każdy szerszy kawałek drewna i każdy grubszy pręt.

Image

Po zablokowaniu wału odkręcamy nakrętkę kluczem nasadowym lub wygiętym kluczem oczkowym 19mm.

Image

Następnie ściągamy zabezpieczenia kosza sprzęgła w sposób przedstawiony na zdjęciu, należy uważać na zabezpieczenia i podkładki, gdyż pod spodem znajdują się sprężyny dociskowe (najlepiej przykryć ręką w rękawicy dane zabezpieczenie przy ściganiu). Po ściągnięciu wszystkich 5 zabezpieczeń zdejmujemy docisk i wyciągamy miseczki sprężyn z docisku, później ściągamy obie tarcze z kosza wraz z łańcuszkiem. Łańcuszek ściągamy z zębatki wału, na który nakładamy ściągacz do łożysk i wkręcamy śrubę ściągacza.

Image

Dobrze nabita zębatka schodzi z głośnym trzaskiem. Kosz sprzęgła zdejmujemy po wcześniejszym odgięciu podkładki zabezpieczającej i odkręceniu nakrętki kluczem nasadowym 14mm.

Image

Następnie odkręcamy wszystkie śruby zaznaczone na zdjęciu…

Image

...oraz śrubę zmieniacza biegów.

Image

Tak przygotowany silnik możemy zacząć rozpoławiać: na początek wbijamy duży, mocny śrubokręt, w miejsce pokazane na zdjęciu, gdy połówki zaczną się rozchodzić wbijamy śrubokręt w miejsca zaznaczone na zdjęciach (nie wolno wbijać go w innych miejscach, gdyż możemy być pewni, że tam będzie ciekł olej). Gdy samo wbijanie śrubokręta już nic nie będzie dawało, musimy użyć drugiego dużego śrubokręta, który wkładamy po drugiej stronie silnika i podważamy drugi karter (również w miejscach, które były zaznaczone na zdjęciach).

Image
Image
Image


Kartery powinny rozejść się na tyle, by łożyska z jednego karteru wyszły z gniazda lub zeszły z czopu wału. Śrubokręt możemy zastąpić dłutem.

Image

Jeżeli wał został w jednym z karterów wybijamy go młotkiem przez drewno lub aluminiowy płaskownik. W przypadku, gdy na czopie wału pozostało łożysko maksymalnie nabite, wbijamy pomiędzy nie a czop zaostrzony w trójkąt płaskownik do momentu, gdy będziemy mogli założyć ściągacz do łożysk.

Image

Z karterów wybijamy łożyska, wyciągamy simmeringi i rozmontowujemy skrzynię.
Cały silnik został rozebrany przy użyciu najczęściej spotykanych narzędziach w domowych warsztatach i garażach.
Jeżeli gdzieś się pomyliłem, o czymś zapomniałem lub macie uwagi piszcie tutaj lub na PW.

W części drugiej opiszę przygotowanie silnika do złożenia, oraz ocenę zużycia części.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Wto Gru 30, 2008 4:26 pm 
Offline
niewtajemniczony
niewtajemniczony

Rejestracja: Pon Gru 29, 2008 9:21 pm
Posty: 11
Pojazd: ogar
No dzięki ;-) ale właśnie rozebrałem silnik :P jeszcze mi powiedz jak złożyć skrzynię :D :]


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Wto Gru 30, 2008 4:36 pm 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 04, 2006 10:40 pm
Posty: 2668
Miejscowość: Jaworzno
Pojazd: Ogar 200
Audi A3 8L 1.9 TDI
Audi A3 8P 3.2 VR6
http://www.extreme50.yoyo.pl/223sk.htm

Niestety cz.3 poradnika o składaniu silnika wyjdzie gdzieś dopiero w lutym.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Wto Gru 30, 2008 4:58 pm 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców

Rejestracja: Czw Maj 05, 2005 2:33 pm
Posty: 2390
Miejscowość: Bytom/Lubliniec
Pojazd: VW Golf Mk3 1.9td '92,
3xMr01 Ryś'58,'59,'60 :]
Były ;( :
Romet Ogar 200'86 (223 70ccm),
Yamaha RD 350 YPVS '90
Wczesniej.

_________________
There are two kinds of motorbikes: two strokes, and four jokes. taak

Uczyłem się indyjskich tradycji, szukałem wyciszenia, ćwiczyłem jogę, uczyłem się "Kamasutry", spróbowałem herbatę "Lipton" i zdecydowałem dalej pić wódkę. takk


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Wto Gru 30, 2008 4:59 pm 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 04, 2006 10:40 pm
Posty: 2668
Miejscowość: Jaworzno
Pojazd: Ogar 200
Audi A3 8L 1.9 TDI
Audi A3 8P 3.2 VR6
<lol> Wiesz o moim poradniku coś więcej niż ja? :D


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Wto Gru 30, 2008 7:45 pm 
Offline
Junior Admin
Junior Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sty 20, 2006 2:39 pm
Posty: 4082
Miejscowość: Poznań
Pojazd: Yamaha TDM 900 '03
Yamaha TRX 850 '98
Fiat Seicento 1.2 16v Abarth 6speed '98
Seat Ibiza 1.4 16v '07
Był:
Romet Pony 50 M2 `81 (x2)
Romet Ogar 200 Cafe Racer `85
Honda NTV 650 '96
Honda FMX 650 '08
Fiat Punto II 1.9 JTD '00
Fiat Stilo 1.9 JTD '05
Fiat Grande Punto 1.4 16v '06
No bo tłok będzie pewnie w lutym :P


Brawo Olo :D <piwo> <brawo> ;)

_________________
Yamaha TRX 850 '98 + Yamaha TDM 900 '03

http://www.bikepics.com/members/magnum200


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Wto Gru 30, 2008 7:46 pm 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 04, 2006 10:40 pm
Posty: 2668
Miejscowość: Jaworzno
Pojazd: Ogar 200
Audi A3 8L 1.9 TDI
Audi A3 8P 3.2 VR6
Magnum 200 napisał(a):
No bo tłok będzie pewnie w lutym

True, true ;]

Magnum 200 napisał(a):
Brawo Olo

Podziękował :)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Wto Gru 30, 2008 8:23 pm 
Offline
IV stopień wtajemniczenia
IV stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Śro Wrz 12, 2007 2:34 pm
Posty: 309
Miejscowość: Łódź
Pojazd: OgaR 200
Jaki tłok? :D O co kaman?:D Poradnik wpyte :P

_________________
wasze-sprz-f21/romet-ogar-200-mlodyellow-t7843.html - MY MOTO


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Wto Gru 30, 2008 8:24 pm 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 04, 2006 10:40 pm
Posty: 2668
Miejscowość: Jaworzno
Pojazd: Ogar 200
Audi A3 8L 1.9 TDI
Audi A3 8P 3.2 VR6
Olo napisał(a):
tłok 1P

;) Jak wszystko dobrze pójdzie.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Śro Gru 31, 2008 12:20 am 
Offline
IV stopień wtajemniczenia
IV stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Śro Wrz 12, 2007 2:34 pm
Posty: 309
Miejscowość: Łódź
Pojazd: OgaR 200
Aaaa, myślałem że tłok w sensie nagromadzenie czegoś :P Jakiś artykułów czy cóś :P Debil ze mnie :/

_________________
wasze-sprz-f21/romet-ogar-200-mlodyellow-t7843.html - MY MOTO


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Nie Sty 18, 2009 9:19 am 
Offline
niewtajemniczony
niewtajemniczony
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon Kwi 07, 2008 4:31 pm
Posty: 33
Miejscowość: Dąbrowa Tarnowska
Pojazd: ogar 200 xD
elo a przy tym rozpoławianiu to jakas sprężynka nie wyleci z kopniaka xD ?? zebym w ryja nie dostal hehe ;D

_________________
http://www.polskajazda.pl/Motocykle/Rom ... ,200/41738


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Nie Sty 18, 2009 2:47 pm 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 04, 2006 10:40 pm
Posty: 2668
Miejscowość: Jaworzno
Pojazd: Ogar 200
Audi A3 8L 1.9 TDI
Audi A3 8P 3.2 VR6
Sprężyna kopniaka jest na wałku, także nic się nie dzieje.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Nie Sty 18, 2009 6:45 pm 
Offline
niewtajemniczony
niewtajemniczony
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon Kwi 07, 2008 4:31 pm
Posty: 33
Miejscowość: Dąbrowa Tarnowska
Pojazd: ogar 200 xD
ok a jak bym np tylko chciał zmienić łożyska i simeringi itd. to nie muszę rozbierać kopki?

_________________
http://www.polskajazda.pl/Motocykle/Rom ... ,200/41738


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Nie Sty 18, 2009 6:47 pm 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 04, 2006 10:40 pm
Posty: 2668
Miejscowość: Jaworzno
Pojazd: Ogar 200
Audi A3 8L 1.9 TDI
Audi A3 8P 3.2 VR6
Nie da się tak, jak rozbierzesz to sam zobaczysz.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.1 - rozpoławianie.
PostWysłany: Pon Mar 02, 2009 2:10 pm 
Offline
II stopień wtajemniczenia
II stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Wto Wrz 30, 2008 2:21 pm
Posty: 102
Pojazd: Ogar, Chart, Dudek
Olo napisał(a):
Niestety cz.3 poradnika o składaniu silnika wyjdzie gdzieś dopiero w lutym.


marzec już :> ??


Góra
 Profil E-mail  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Ten temat został zablokowany, nie możesz edytować ani pisać nowych postów.  [ 45 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)


Podobne tematy
 Tematy   Autor   Odpowiedzi   Wyświetleń   Ostatni post 
Brak nowych postów [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.3 ost. - składanie.

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2, 3, 4 ]

Olo

56

62148

Pon Lip 05, 2021 2:18 pm

JackyQ Zobacz ostatni post

Brak nowych postów [Poradnik] Remont silnika Jawa 223, cz.2 - ocena części.

Olo

11

28862

Pią Lut 04, 2011 3:17 pm

dresiarz1995 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów [Jawa 50] Remont silnika

boski_dzik

1

4038

Czw Maj 14, 2009 3:46 pm

Mikolaj211 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Rozpoławianie silnika wsk 125

KRYSTI

1

2446

Pon Cze 02, 2008 6:05 am

Driver Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Remont silnika

paabson

7

4683

Wto Lut 06, 2007 7:56 pm

Grzechu Zobacz ostatni post

 


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 12 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list

Moje Moto


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

phpBB SEO
[ Time : 0.051s | 22 Queries | GZIP : Off ]