Forum motoryzacyjne motokirc.pl

Motorowery, motocykle, skutery, samochody...
Witaj Drogi Gościu!

Zapraszamy do logowania lub rejestracji

Obecny czas: Nie Kwi 22, 2018 3:42 am

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: Składanie skrzyni biegów silnika 019
PostWysłany: Wto Gru 11, 2012 3:56 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Nie Cze 19, 2011 8:27 am
Posty: 1264
Miejscowość: Wałbrzych
Pojazd: Romet 50-t-1
Komar 2330
Romet CHART
Pony 50-m-2
Jawa 50 typ 20
Witam, pogoda do dupy, więc siadłem przy kominku i napisałem poradnik dotyczący poprawnego złożenia skrzyni biegów w silniku 019 (3bieg) ;-)
Zdjęcia będą maksymalnej wielkości, tak żeby nie było potrzeby otwierania dodatkowych kart, żeby coś zobaczyć. Przyjąłem zasadę, najpierw opis czynności potem zdjęcie :)
Poradnik będzie dotyczyć tylko skrzyni, ale o innych komponentach tez postaram się wspomnieć.

Z mojej strony polecam ustawienie karteru na rozwartym imadle. Zapewnia to stabilność przy układaniu trybów, no i czop wału nam nie przeszkadza bo o nic nie wadzi taak



Całość zaczynamy od wprawienia łożysk oraz wału do karteru od strony zapłonu, oraz przygotowaniu sobie wszystkich elementów skrzyni.

Image
Image

Uwaga! W moim przypadku łożysko wałka zdawczego musiałem wkleić w karter, dlatego nie ma go na zdjęciu w karterze tylko na wałku ;-)

Składanie skrzyni zaczynamy od wałka napędowego. Ułożenie tej części to- wałek, podkładka tryb stroną wypukłą do wałka.

Image

Wkładamy go do odpowiedniego otworu w karterze i w razie potrzeby dobijamy gumowym młotkiem (ma wejść do oporu).

Image

Obracamy karter i zabezpieczamy wałek podkładką i nakrętką (wycięcia na nakrętce pokazują jak mocno ma być dokręcona, ja zrobiłem zdjęcie przed dokręceniem, ale wcięcia na wałku mają pokryć się z wcięciami na nakrętce taak )

Image

Kolejnym etapem jest wprawienie wałka rozrusznika na jego miejsce. W karterze jest oring uszczelniający wałek!

Image

W karterze jest miejsce na wystającą na wałku "sprężynę" (nie wiem jak to w zasadzie nazwać), ale musi się ona znaleźć na odpowiednim miejscu w karterze.

Image

Teraz jest dobry moment na włożenie simmeringu zabezpieczającego wodzik przed wyciekaniem oleju ze skrzyni.

Image

Przechodzimy do kolejnego etapu, czyli wprawienie wałka zdawczego w odpowiednie miejsce (jak mówiłem wcześniej, ja wprawiałem wałek razem z łożyskiem, które musiałem wkleić w karter :) )

Image

Również w tym wypadku wszystko musi wejść "do oporu".

Image

Do tej pory wszystko szlo gładko, teraz będzie trochę zabawy, ale postaram się to wytłumaczyć "przystępnie" lokurva

Wkładamy wodzik na jego miejsce, tak jak na zdjęciu, tylko do 1/3 długości.

Image

Dzięki temu nie będziemy mieli problemu z włożeniem na swoje miejsce trybu 2-giego biegu taak
Wkładamy tryb 2-giego biegu na wałek zdawczy, miejscem na wodzik w dół (zdjęcie dobrze pokazuje jak ma to być włożone). Tutaj dowiadujemy się, dlaczego włożyliśmy wodzik tak płytko :P Dzięki temu możemy swobodnie ustawić go w odpowiedniej pozycji. Wodzik ma wejść w rowek w trybie. wszystko kolejno widać na zdjęciach:

Image

Teraz możemy na chwilę opuścić całość, zobaczyć czy wszystko dobrze się ułożyło:

Image

Przechodzimy do w zasadzie najtrudniejszego etapu, odpowiedniego umieszczenia choinki. (Tłumaczenie łopaologiczne, zdjęcia powiedzą wszystko lokurva )
1. Choinkę musimy umieścić w małej tulejce z mosiądzu umieszczonej w karterze (w drugim jest taka sama). Wszystkie tryby muszą się dobrze zazębić, żeby choinka wskoczyła na swoje miejsce (ma wejść do oporu).
2. Choinkę musimy tak włożyć, aby "wystający talerzyk" środkowego jej trybu znalazł się we wcięciu trybu drugiego biegu znajdującego się na walku zdawczym taak (jest to bardzo ważne, jeżeli źle to zrobimy, to po prostu nie będzie biegów!)
3. Zrobiłem dużo zdjęć pokazujących jak to ma wyglądać. Mamy sporo miejsca na manewrowanie choinką więc nie powinno być z tym problemu.
4. Całość zaczynamy od ponownego wysunięcia wodzika wraz z trybem 2giego biegu na 1/3 jego długości, dzięki temu będzie jeszcze łatwiej tym manewrować ;-)

Image

Tryb wraz z wodzikiem jest uniesiony. Najpierw zazębiamy tryby żeby talerzyk znalazł się w rowku, dopiero potem ustawiamy choinkę w tulejce (będziemy musieli trochę pokręcić wałkami żeby wszystko się dobrze zazębiło i wskoczyło na swoje miejsce taak )

Image

Image

Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to całość będzie wyglądać tak: (2 ujęcia, żeby nie było wątpliwości :) )

Image

Image

Mamy prawie gotową skrzynie, jeżeli wszystko poszło jak w poradniku, całość na aktualną chwilę powinna wyglądać tak:

Image

Kolejny krok to umieszczenie ostatniego trybu na wałku zdawczym:

Image

Po wszystkich czynnościach na stole powinny nam zostać 4 elementy (u mnie są tylko 3, ale podkładka najbardziej po lewej musi być jeszcze jedna taka sama ;-) )

Image

Począwszy od prawej strony: pierwsza tulejka idzie na wałek rozrusznika (w karterze także jest na nią odpowiedni otwór)

Image

Kolejna tulejka będzie szła (zalecam wstawienie jej dopiero po złożeniu silnika w całość) na wałek zdawczy. Jest to "uszczelnienie" simmeringu który idzie pod zębatkę napędzającą łańcuch.

Image

Ostatnia jest podkładka dystansowa trybu zdawczego, która idzie między tryb a łożysko (musi być ona umieszczona przed złożeniem silnika)

Image

Wspomniałem o drugiej takiej samej podkładce. Po złożeniu karterów w całość będzie ona szła na drugą stronę łożyska trzymającego tryb zdawczy (nie mam zdjęcia) pomiędzy łożysko a koło przekładni stałej (to duże przy sprzęgle) taak

Tym sposobem złożyliśmy skrzynię. Zostało nam złożyć silnik. Tutaj jeszcze parę słów o karterze od strony sprzęgła.
Zakładając że już go "uzbroiliśmy" we wszystkie łożyska, pamiętajmy o tulejce wodzika (ja zapomniałem i musiałem rozpołowić i ją wsadzić bo wypadła w międzyczasie. Miejsce na nią znajduje się u góry karteru (analogicznie tam gdzie wchodzi wodzik :P )


Po wszystkich tych czynnościach w końcu możemy wszystko złożyć do kupy. Smarujemy pierwszy karter silikonem i nakładamy uszczelkę

Image

Dalej pozostało nam posmarować 2 karter silikonem i złożyć wszystko w całość, celując wszystkim w odpowiednie otwory :)

Image

Image

Jeżeli wszystko dobrze siedzi pozostaje nam dobić gumowym młotkiem kartery do siebie i skręcić je śrubami taak

Image

Parę uwag które uprzykrzyły mi życie przy składaniu mojego silnika:
1. Pamiętajmy o podkładce pod koło przekładni stałej, inaczej po dokręceniu będzie nam tarło i śruby.
2. Po uzbrojeniu silnika w simmeringi etc. od strony sprzęgła na wale musimy umieścić podkładkę pod kosz sprzęgłowy. Zróbcie to przed przykręceniem kola stałego bo może okazać się że podkładka jest z szeroka i będziecie musieli odkręcać koło. Kolejność to: simmer, podkładka, koło i na końcu sprzęgło ;-)
3.Warstwa silikonu przy komorze korbowej musi być cienka żeby czasem silikon nie wypłynął do komory.
4. Dobrze przed całkowitym skręceniem silnika sprawdzić na luźno czy wszystkie tryby chodzą dobrze i czy mamy wszystkie biegi, żebyśmy nie musieli potem odkręcać wszystkiego na nowo taak Sprawdzamy po prostu przez kręcenie trybami na walku zdawczym i poruszaniu wodzikiem.

Na tym poradnik uznaję za zakończony. Zachęcam wszystkich do przeanalizowania go i pokazania ewentualnych błędów. Jestem tylko człowiekiem i mimo że czytałem go sam przed dodaniem to mogło mi coś umknąć :F
Jeżeli istnieje możliwość przyklejenia to byłbym wdzięczny saalutuj

Poradnik powstał z mojego pomysłu i materiałów. Zabraniam kopiowania bez mojej zgody.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Składanie skrzyni biegów silnika 019
PostWysłany: Wto Gru 11, 2012 7:33 pm 
Offline
V stopień wtajemniczenia
V stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Śro Lip 07, 2010 9:48 pm
Posty: 481
Miejscowość: Odolanów
Pojazd: Komar 2351 '79
Romet Ogar 205 '86
WSK 125 M06B3 '81
Simson S51 '86
No fajny poradnik. Nie jednemu się on przyda <Czytaj>

_________________
Komar: dwa koła, jedna pasja!

ROMET pod znaku czerwonego Pegaza

Komar 2351 - http://polskajazda.pl/Motocykle/Romet/Komar/124552

WSK 125 - http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/125/124998


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Składanie skrzyni biegów silnika 019
PostWysłany: Wto Gru 11, 2012 8:25 pm 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców

Rejestracja: Czw Maj 05, 2005 2:33 pm
Posty: 2394
Miejscowość: Bytom/Lubliniec
Pojazd: VW Golf Mk3 1.9td '92,
3xMr01 Ryś'58,'59,'60 :]
Były ;( :
Romet Ogar 200'86 (223 70ccm),
Yamaha RD 350 YPVS '90
Bardzo dobry, dziękuję <spoko>

_________________
There are two kinds of motorbikes: two strokes, and four jokes. taak

Uczyłem się indyjskich tradycji, szukałem wyciszenia, ćwiczyłem jogę, uczyłem się "Kamasutry", spróbowałem herbatę "Lipton" i zdecydowałem dalej pić wódkę. takk


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Składanie skrzyni biegów silnika 019
PostWysłany: Czw Sty 17, 2013 7:07 pm 
Offline
niewtajemniczony
niewtajemniczony

Rejestracja: Nie Maj 06, 2012 1:52 pm
Posty: 48
Pojazd: Chart , Ogar 205
Błagam o taki do 023


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Składanie skrzyni biegów silnika 019
PostWysłany: Czw Sty 17, 2013 10:26 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Nie Cze 19, 2011 8:27 am
Posty: 1264
Miejscowość: Wałbrzych
Pojazd: Romet 50-t-1
Komar 2330
Romet CHART
Pony 50-m-2
Jawa 50 typ 20
:F powstanie, bo mam do wyremontowania 023, ale raczej trochę minie zanim się za to wezmę takk


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Składanie skrzyni biegów silnika 019
PostWysłany: Czw Sty 17, 2013 10:46 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Wrz 15, 2009 2:18 pm
Posty: 758
Miejscowość: Zamość
Pojazd: Romet POLO 760
Cezeta 175 typ 477
Fiat 125P
To dam małą radę
Przed poskładania tego do kupy radzę na rozbieranym silniku sprawdzić czy są biegi i dokonać regulacji tych biegów :P


Góra
 Profil E-mail  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)


Podobne tematy
 Tematy   Autor   Odpowiedzi   Wyświetleń   Ostatni post 
Brak nowych postów Składanie góry silnika dla Zielonych

KamiloloPL

3

4382

Sob Kwi 14, 2012 8:54 pm

WorseBoy Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Rozbieranie-Składanie silnika M541/M531 Simson

BEBAK

0

5003

Pon Lip 26, 2010 9:20 pm

BEBAK Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Składanie kół- obręcza, bęben i szprychy.

jawas_681

7

4602

Czw Paź 06, 2011 6:53 pm

tombo22 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów SWAP silnika simsona do charta.

ryhit

4

5716

Wto Gru 13, 2011 4:57 pm

Vesten Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Typowe niesprawności silnika 139FMB

dam18

0

14102

Nie Kwi 15, 2012 7:17 pm

dam18 Zobacz ostatni post

 


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
cron
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list

Moje Moto


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

phpBB SEO
[ Time : 0.065s | 20 Queries | GZIP : Off ]