Forum motoryzacyjne motokirc.pl

Motorowery, motocykle, skutery, samochody...
Witaj Drogi Gościu!

Zapraszamy do logowania lub rejestracji

Obecny czas: Czw Kwi 25, 2024 4:40 am

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: Skrzynia 4b w rysiu??
PostWysłany: Pią Lip 15, 2011 9:32 pm 
Offline
III stopień wtajemniczenia
III stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Sob Cze 20, 2009 4:52 pm
Posty: 143
Pojazd: Romet T3 <mocny plan>
MBK Booster Rocket
Przeglądając internet w poszukiwaniu sposobu modyfikacji silników s38, 019 oraz 023 natknąłem się na ciekawy artykuł z 1960 roku z Tygodnika "Motor"...
Cytuj:
Ryś z 4 biegową skrzynką przekładniową

- Na początku eksploatacji mopedu Ryś stwierdziłem, że przy mądrej i przemyślanej konstrukcji jest on kiepsko wykonany, tak ze przez pierwsze 800km doprowadziłem go do porządku, a potem pomyślałem nad lepszym wykorzystaniem mocy silnika i skonstruowałem czteroprzekładniową skrzynię biegów. Wyrzuciłem również pedały robiąc z prawej korby pedałowej rozrusznik. Gdy usunąłem pedały niepotrzebna stała się nadmierna wysokość siodełka, która bardzo podwyższała środek ciężkości, zwiększał skłonność do upadków i powiększała również opór powietrza podczas jazdy. Obciąłem więc górną cześć oblachowania o ok. 150mm i założyłem długą kanapę, umieszczają skrzynkę narzędziowa również pod siodłem, które po zluźnieniu śrub jest również zdejmowane.
Najważniejsza przeróbka to jednak przebudowa skrzyni biegów. Zbudowałem skrzynię której cztery pary kół zębatych pracują w stałym zazębieniu a biegi załączane są podwójnym klinem przesuwnym, sprzęgającym poszczególne koła napędzane wałkiem głównym. Koła te maja wytoczone wnęki, które mieszczą klin gdy nie sprzęga żadnego z nich, nie dopuszczając w ten sposób do równoczesnego sprzęgnięcia dwóch par kół. Klin przesuwny chodzi w widocznym na rysunkach kanale, wyfrezowanym w wałku głównym; ruch posuwisty przekazuje mu cienki wałeczek o średnicy 8 mm. umieszczony wewnątrz wałka głównego. Wałeczek ten wychodzi na zewnątrz silnika i systemem jest przesuwany przez dwuramienny pedał nożny. Aby nie dopuścić do wyskakiwania biegów i aby ułatwić przełączanie, na przedłużeniu wałeczka wodzącego jest umieszczona przesuwka z jednej strony zamocowana suwliwie w prowadnicy, a z drugiej strony poprzez małe łożysko toczne, obejmujące wałeczek wiodący. Przesuwka ta ma na swej części cylindrycznej ma wytoczone 4 pierścieniowe wgłębienia, w które wchodzi odpowiedni zatrzask trzymając klin w położeniu biegu załączonego. Cały ten mechanizm przesuwający wałeczek umieszczony jest w dużym płaskim podnóżku zamocowanym do lewej pokrywy silnika.
Rozrusznik rozwiązany jest w ten sposób, że kołem zębatym napędzanym drugiego biegu zazębione jest wykonane przeze mnie koło o 30 zębach osadzone na osobnym, ale oryginalnym wałku na miejscu innego większego koła. Wałek ten poprzez jeszcze jedną parę, ale już oryginalnych kół, łączy się z całkowicie oryginalnym wałkiem i mechanizmem zapadkowym pedałów. Przez obrót dźwigni rozrusznika do przodu następuje uruchomienie silnika, naciskając ją do tyłu powodujemy hamowanie, przy poziomym ustawieniu służy jako podnóżek. Rozrusznik różni się jeszcze tym od seryjnego układu pedałów, że uruchamianie silnika nie powoduje obracanie koła, co w oryginalnym Rysiu jest rozwiązaniem nieudanym. Przełożenia mojej skrzyni są tak dobrane, że stosunek ilości zębów biegu I-go i III-go odpowiada przełożeniom oryginalnej skrzynki dwubiegowej tak, ze mój II-gi leży jakby pośrodku między oryginalnym I-szym i II-gim, a czwarty jest wyższy od oryginalnego drugiego.
Przełożenia poszczególnych biegów wynoszą:
I – 3,25 II – 2,19 III – 1,55 IV – 1,12
Koło zębate łańcuchowe wykonałem o tej samej ilości zębów co oryginalne, zmieniłem również łożysko wałka głównego od strony od strony koła łańcuchowego dając na miejsce łożyska tocznego tuleję brązowa z umieszczoną wewnątrz podkładką filcową. Wszystkie części skrzynki wykonałem ze starej półosi od czołgu unikając obróbki cieplnej.
Ważną rzeczą jest również to że cała ta skrzynka jest umieszczona w oryginalnym kadłubie bez żadnych przeróbek odlewów, jedynie w lewej pokrywie silnika wywiercono kilka dodatkowych otworów. Spostrzeżenia po 13 000 km z nową skrzynią i z nowym siodełkiem: po pierwsze poprawiły się przyspieszenia, bo brak „dziury” pomiędzy I i II biegiem oryginalnym. Wzrosła szybkość maksymalna do 60km/godz. Przy szybkościach do 50km/godz. spadło zużycie paliwa, a utrzymanie stałej prędkości 55km/godz. stało się zupełnie możliwe. Przez 13 000km skrzynia nie wykazała żadnych usterek, tylko biedny silnik po 21 000km osłabł i potrzebny jest mu remont. Moim zdaniem przeróbka ta pozwala na przedłużenie żywotności silnika, gdyż nie spotkałem jeszcze Rysia, który by bez remontu miał taki przebieg.
Obecnie przerabiam OSĘ wstawiając jej silnik Jawy 250. Zaznaczam, że wszystkie koła zębate są nacinane frezami modułowymi 1.5. Cała ta przeróbka kosztowała mnie ok. 3 tygodnie roboty i ok. 150zł.

JAN PEDA Wrocław


Posiadam do tego jeszcze rysunki techniczne które niebawem tu umieszczę...

--------- Pią Lip 15, 2011 10:44 pm Połączono ---------

Image
Image


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Skrzynia 4b w rysiu??
PostWysłany: Pią Lip 15, 2011 10:01 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw Cze 24, 2010 9:11 am
Posty: 714
Pojazd: Aprilia rs 125
Simson S51
był:
Romet ogar 205 70/4 4b
Romet pegaz 750
bardzo ciekawe, nigdy o ty nie słyszałem. Co ludzie robili w tamtych czasach a teraz...

_________________
Romet Pegaz 750 ---> Romet Ogar 205 ---> Romson ---> Aprilia GS 125 ---> Simson S51 ---> ?


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Skrzynia 4b w rysiu??
PostWysłany: Sob Lip 16, 2011 2:27 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Sob Cze 09, 2007 8:08 pm
Posty: 1259
Miejscowość: Wrocław
Pojazd: Motorynka m2
OOOO A4





Rezoholik :]
Widziałem. Ciekawe ale bez dostępu do narzędzi i materiału nikt ogarnięty się tego nie podejmie. Ci co mają dostęp do tego co trzeba jak pomyślą to oleją sprawę, bo w tych czasach to robota dla pasjonata co nie ma na co kasy przeznaczać i ma czas na grzebanie, niestety :( Inna sprawa, że Ryś to nie jest materiał na wyścigówkę i moim zdaniem jeżeli ktoś miałby dorabiać skrzynie to padłoby na inny motor.

_________________
"Szóstego dnia Bóg stworzył silnik diesla i tak się uradował tą doskonałością, że siódmego dnia stworzył do niego Audi" TDI 18:9–6

A Ty gdzie położyłeś swój samochód?


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Re: Skrzynia 4b w rysiu??
PostWysłany: Sob Lip 16, 2011 2:37 pm 
Offline
III stopień wtajemniczenia
III stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Sob Cze 20, 2009 4:52 pm
Posty: 143
Pojazd: Romet T3 <mocny plan>
MBK Booster Rocket
Jesli komuś zalezy na usprawnieniu działania silnika to czemu nie;) Ale jak Mowisz to nie liczni pasjonaci;) szkoda że polska motoryzacja zakończyła ewolucję... Motoryzacja to moja pasja, poświęcam wiele godzin angielskim książkom, chociażby książce Bella czy Jenningsa, opracowaniom Sałka, Zająca i innym... kiedys otworzyć firmę produkująca i projektującą własne motorowery i motocykle... Jest to moje marzenie Ale jak zwykle w takich marzeniach przeszkodą będą pieniądze...


Góra
 Profil E-mail  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 4 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)


Podobne tematy
 Tematy   Autor   Odpowiedzi   Wyświetleń   Ostatni post 
Brak nowych postów Skrzynia 3x2 :D

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2 ]

MaximusResetus

26

7881

Wto Lip 24, 2007 8:47 pm

korneliuszo Zobacz ostatni post

Brak nowych postów [019] Skrzynia z 223

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2 ]

Lipton

22

6511

Sob Mar 28, 2009 11:06 am

Lipton Zobacz ostatni post

Ten temat został zablokowany, nie możesz edytować ani pisać nowych postów. skrzynia 4 biegi

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2 ]

Lukaaas

25

8807

Śro Wrz 10, 2008 8:22 pm

Lukaaas Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Chart [027] Skrzynia 4b

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2, 3 ]

Lukaaas

41

10864

Nie Lis 22, 2009 6:04 pm

Pumba Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Skrzynia 4biegowa w Simsonie S50

tomek1212

11

8085

Wto Lip 17, 2007 10:58 pm

Jacek-J129 Zobacz ostatni post

 


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 10 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
cron
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list

Moje Moto


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

phpBB SEO
[ Time : 0.057s | 20 Queries | GZIP : Off ]