Forum motoryzacyjne motokirc.pl

Motorowery, motocykle, skutery, samochody...
Witaj Drogi Gościu!

Zapraszamy do logowania lub rejestracji

Obecny czas: Czw Kwi 25, 2024 9:03 pm

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)




Napisz nowy temat Ten temat został zablokowany, nie możesz edytować ani pisać nowych postów.  [ 16 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: tuning silnika S-38
PostWysłany: Wto Maj 08, 2007 9:16 pm 
Offline

Rejestracja: Wto Maj 08, 2007 9:00 pm
Posty: 7
Miejscowość: okolice Bydgoszczy
Witam zrobiłem Mały tuning Silnika S-38 według tego opisu :

W silniki tego typu wyposażone były polskie motorowery w latach 60-tych i 70-tych. Silniki montowane w motorowerach Żak i Komar na rynek krajowy dysponowały mocą 1,8 KM przy 5000 obr/min. Silniki produkowane na eksport np. do Holandii, miały moc wyższą. Konstrukcyjnie silniki były takie same. Ze względu na ograniczenie szybkości maksymalnej dla motorowerów, w polskim kodeksie drogowym celowo obniżano moc silników produkowanych na krajowy rynek. Jak więc łatwo się domyślić, zwiększenie mocy silnika S-38 nie nastręczy zbyt wielu problemów.

W czasach, kiedy te silniki były produkowane, młodzi chłopcy startujący w wyścigach w klasie 50 ccm dokonywali przeróbek silników w celu uzyskania jak największej mocy w zakresie dopuszczalnych regulaminem zmian. Aby ukierunkować te działania, mgr inż. W. Wiatrak (był wtedy głównym konstruktorem w zakładzie produkującym te silniki) opracował wytyczne, które pozwalały w stosunkowo prosty sposób uzyskać z silniczka 4 KM. Te wskazówki są do dzisiaj podstawą do działania przy usprawnianiu tych silników. Oczywiście każdy bardzo ambitny motocyklista chciał mieć jeszcze o przynajmniej 1 KM więcej, dokonywano więc dodatkowych usprawnień. Często udawało się uzyskać moc jeszcze większą, ale trwałość silnika drastycznie malała. Mówiąc dokładniej, silniki się rozlatywały. Nie był to jednak jedyny problem. Podwozie nie było przystosowane do wyższych mocy silników, przy większych szybkościach rama nie ma odpowiedniej sztywności, hamulce praktycznie nie są w stanie zatrzymać pojazdu.

Najwięcej czasu zajmie nam przerobienie cylindra. Zmianie ulega tylko wysokość okna wylotowego. Górną krawędź okna należy podpiłować o 1 mm. Mierząc od górnej powierzchni cylindra (przed planowaniem) górna krawędź okna wylotowego oddalona jest o 34 mm, po usprawnieniach odległość powinna wynosić 33 mm, a po splanowaniu cylindra (o tym za chwilę) 31,5 mm. Oczywiście wymiarów musimy przestrzegać bardzo dokładnie, bo decydują one o kątach otwierania i zamykania okien, a to jak wiecie, ma wpływ na moc i charakterystykę silnika. Po podwyższeniu okna musimy skorygować cały kanał wydechowy tak, aby uniknąć progów i nierówności. Oczywiście kanał na koniec należy wypolerować. Kanały przelotowe (płuczące) pozostawiamy bez zmian. Sprawdzamy ich symetrię za pomocą plasteliny, lub silikonu, (pisałem jak to wykonać w dziale Usprawnianie). W przypadku zauważalnych różnic w symetrii należy dokonać korekty, ale bez podwyższania okien. Jedyna zmiana jakiej dokonujemy w oknach przelotowych, to konieczność powiększenia fazy na dolnej krawędzi okien. Nie jest to łatwe, ale przy pomocy lekko podgiętego pilnika iglaka można ten zabieg wykonać.

Okno ssące pozostawiamy bez zmian, mimo że zastosujemy większy gaźnik. Firmowo silnik S-38 posiada gaźnik o przelocie 12 mm, aby zwiększyć moc musimy zastosować gaźnik o gardzieli 16 mm. Kiedyś zakładano gaźniki od pierwszych modeli WFM. Dużo lepsze jakościowo gaźniki o takim przelocie można kupić w sklepach z częściami zamiennymi do kosiarek i pił spalinowych. W gaźnikach produkcji rosyjskiej trzeba przekonstruować cały układ tzw. ssania. Oczywiście inne gaźniki także wymagają pewnych adaptacji, głównie w układzie dźwigienek, lub zaczepów linki gazu.

W zależności od typu gaźnika jakim będziemy dysponować, musimy dokonać zmiany króćca ssącego. Metody mocowania innych gaźników opisałem w dziale Rasowanie cz.II. W przypadku silnika S-38, ze względu na mały i lekki gaźnik, proponuję następujące rozwiązanie : - jeżeli zamierzamy zastosować gaźnik rosyjski K60B, to musimy go rozebrać i przetoczyć gardziel do wymiaru 16 mm (w wykonaniu fabrycznym jest 15 mm), jeżeli zamierzamy uzyskać z silnika tylko te 4 KM wspomniane w tytule, to możemy założyć gaźnik bez roztaczania gardzieli. Przy średnicy 15 mm silnik ostrzej reaguje na gaz. Jak wcześniej wspomniałem, urządzenie ssania jest tak skonstruowane, że wlot powietrza do gaźnika ulega drastycznemu zakłóceniu. W silniku sportowym taki wlot jest nie do przyjęcia. Należy więc zrezygnować z urządzenia ssania, a do wlotu dorobić lejek. Lejek zdecydowanie wpływa na sprawność silnika. Ten typ gaźnika przykręcamy do istniejącego króćca ssącego. Kanał ssący należy powiększyć do średnicy gaźnika i dokładnie wypolerować. Pozostaje nam jeszcze splanować cylinder na powierzchni przylgni głowicy o 1,5 mm. Zabieg ten nie ma jednak na celu zwiększenia stopnia sprężania. Aby silnik wykazał większą moc, musimy dokonać zmiany kątów otwarcia i zamknięcia wszystkich okien. Dokonamy tego przez założenie pod cylinder specjalnie wykonanej podkładki z blachy aluminiowej o grubości 1,5 mm. Podkładka musi być idealnie dopasowana do karteru i do cylindra, w miejscach przechodzenia kanałów z karteru do cylindra nie może być progów. Podkładka musi być dokładnie dotarta drobnym papierem ściernym na powierzchniach styku z karterem i cylindrem. Kanały przelotowe w karterze i całą skrzynię korbową należy dokładnie wypolerować. Tak więc po założeniu podkładki pod cylinder i wcześniejszym stoczeniu cylindra o grubość podkładki (1,5 mm), stopień sprężania pozostaje bez zmian. W celu zwiększenia stopnia sprężania musimy dokonać zatoczenia głowicy o 1,5 mm. W celu otrzymania właściwych kątów otwarcia i zamknięcia okna ssącego musimy dokonać skrócenia od dołu tłoka o 3 mm. Dodatkowo tłok od środka należy dokładnie wyrównać i wypolerować.

Ostatnią czynnością jest wykonanie układu wydechowego. Typowy, stosowany w motorowerach układ wydechowy, nie zapewnia nam wzrostu mocy silnika. Musimy więc wykonać zupełnie nowy układ wydechowy. W zaleceniach podawanych przez pana Wiatraka, układ wydechowy powinien składać się z kolanka wydechowego o długości 300 mm z motocykla WSK i z tłumika WSK typ S-01. Aby grubszą rurę wydechową zamocować do cylindra silnika S-38, musimy wykonać tzw. lejek, który dospawujemy do kolanka wydechowego od strony cylindra. Możemy także założyć do silnika S-38 układ wydechowy od nowego typu Simsona. Kolanko rury wydechowej nie może jednak wchodzić do tłumika głębiej jak 2,5 do 3 cm.

Jeżeli macie dużo cierpliwości i chcecie praktycznie przekonać się, jak duży wpływ na moc silnika dwusuwowego ma układ wydechowy, to wykonajcie „tłumik" zgodnie z wymiarami podanymi na rysunku. Silnik po dobrym dostrojeniu układu wydechowego uzyska wtedy moc ponad 4 KM. Układ wydechowy dostrajamy pojemnościowo. Tylną część tłumika nasuwamy na przednią, zmieniając tym samym objętość układu wydechowego. Musicie jednak pamiętać, że w czasie regulacji układu wydechowego nie należy zmieniać ustawień gaźnika i zapłonu. Pamiętacie z poprzednich opracowań, że zmiana składu mieszanki powoduje zmianę temperatury spalin, a tym samym zmienia się prędkość impulsów w układzie wydechowym. Tak więc, jeśli już będziecie mieli dokładnie zestrojony cały silnik i po jakimś czasie dokonacie zmiany całego gaźnika lub podregulujecie skład mieszanki, należy ponownie sprawdzić dostrojenie układu wydechowego.

Zapłon w silniku S-38 należy ustawić na 2,7-3 mm przed GMP. Zastosowanie podkowy do skrzyni korbowej powoduje zwiększenie mocy silnika w zakresie wysokich obrotów o około 0,5 KM. Przy bardzo dobrym dostrojeniu długości układu ssącego i wydechowego można uzyskać nawet nieco więcej. Zastosowanie gaźnika o przelocie 18 mm pozwala uzyskać nieco lepszą elastyczność silnika bez wyższej mocy w użytkowym zakresie obrotów. Jest to jednak przeróbka dosyć kłopotliwa, wymaga wykonania całego nowego króćca ssącego przy cylindrze. Konieczna jest także wymiana sprzęgła i przełożeń w skrzyni biegów. Silnik o mocy większej niż 4-4,5 KM ma bardzo małą trwałość. Awarie zaczynają się od mechanizmu ustalającego bieg (klin przesuwny). Ze względu na łatwość i niewielki koszt zmian dokonywanych na tym silniku, warto naukę wzmacniania silników zaczynać właśnie od S-38. Możliwy do uzyskania w bardzo prosty sposób 2,5-krotny wzrost mocy zaskakuje nawet wytrawnych motocyklistów.

Autor: Tomasz Sałek
Artykuł ze Świata Motocykli





i efekty niezadowalające ;( , według mnie to on stacił moc niż zyskał. Przeróbce poddałem tylko cylinder i głowice. Nie miałem 1,5mm blachy Alu i dałem 2mm, może to coś pieprzy. A reszte zrobiłem wg. opisu. Pomóżcie mi, co może być przyczyną? Żebyście nie musieli tego czytać to opisze jak to zrobiłem: Splanowałem Głowice(1,5mm) i Cylider(1,5mm) to razem 3mm, tłok obciąłem o 3mm z dołu, dałem podkładke 2mm pod cylinder i zeszlifowałem górną krawędź kanału wydechowego o 1mm. No i oczywiście nowe uszczelki, tylko że nie mam uszczelki między gaźnikiem, yulko na paste do składania silników. To co się poprawiło to Dźwięk silnika :D


Ostatnio edytowany przez jachu09, Śro Maj 09, 2007 7:36 am, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Wto Maj 08, 2007 9:31 pm 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Mar 19, 2006 8:18 pm
Posty: 2043
Miejscowość: TBG
Pojazd: MZ ETZ 250 83r
VFR 800Fi
jachu09 jeżeli masz zajechany silnik to mu nic nie pomoze i straci na mocy niż zyska... Tuning robisz zawsze podczas remontu bo z g$wna bata nie ukręcisz :D

_________________
emsi napisał(a):
Adamie co za ostre słowa płyną przez twój modem od neostrady :o


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Wto Maj 08, 2007 10:02 pm 
Offline

Rejestracja: Wto Maj 08, 2007 9:00 pm
Posty: 7
Miejscowość: okolice Bydgoszczy
no remont nie wiem kiedy był robiony, no ale powiedz mi czy wszystko dobrze zrobiłem ??


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Śro Maj 09, 2007 7:34 am 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców

Rejestracja: Czw Maj 05, 2005 2:33 pm
Posty: 2390
Miejscowość: Bytom/Lubliniec
Pojazd: VW Golf Mk3 1.9td '92,
3xMr01 Ryś'58,'59,'60 :]
Były ;( :
Romet Ogar 200'86 (223 70ccm),
Yamaha RD 350 YPVS '90
A warna to by nie chciał?

_________________
There are two kinds of motorbikes: two strokes, and four jokes. taak

Uczyłem się indyjskich tradycji, szukałem wyciszenia, ćwiczyłem jogę, uczyłem się "Kamasutry", spróbowałem herbatę "Lipton" i zdecydowałem dalej pić wódkę. takk


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Śro Maj 09, 2007 8:58 pm 
Offline

Rejestracja: Wto Maj 08, 2007 9:00 pm
Posty: 7
Miejscowość: okolice Bydgoszczy
apollan napisał(a):
A warna to by nie chciał?

Ale za co, za link?? No dobra następnym razem zastanowie się dwa razy zanim dam link <spoko>
Powiedzcie co zrobiłem źle że nie dostał nic mocy?
-może jutro założe nowe Kolanko, bo na tym moim jest ok.2mm Nagaru, może to coś pier....


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Czw Maj 10, 2007 7:20 am 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Śro Kwi 26, 2006 6:31 pm
Posty: 4554
Miejscowość: Czarnków
Pojazd: Peugeot XP6 '03, Simson sr50ddr.
jachu09 napisał(a):
-może jutro założe nowe Kolanko, bo na tym moim jest ok.2mm Nagaru, może to coś pier....



Może być przez to lub przez zły stan silnika, bo jak powiedział wcześniej simson:

simson_s51 napisał(a):
jeżeli masz zajechany silnik to mu nic nie pomoze i straci na mocy niż zyska... Tuning robisz zawsze podczas remontu bo z g$wna bata nie ukręcisz


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią Maj 11, 2007 9:31 pm 
Offline

Rejestracja: Wto Maj 08, 2007 9:00 pm
Posty: 7
Miejscowość: okolice Bydgoszczy
no przy okazji pękła mi zębatka od jedynki, no i rozbieram drugi raz silnik i co widze ;( duuuuużo oleju w skrzyni Korbowej. Czy mogł jakoś pęknąć Karter i dlatego jest taki słaby??


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob Maj 12, 2007 2:59 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Śro Kwi 26, 2006 6:31 pm
Posty: 4554
Miejscowość: Czarnków
Pojazd: Peugeot XP6 '03, Simson sr50ddr.
Karter mógł pęknąć ale bardziej obstawiałbym na simmering. A nadmiar oleju może powodować to, że jest słaby.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Nie Maj 13, 2007 2:42 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon Lis 21, 2005 9:16 pm
Posty: 1086
Miejscowość: Ozorków
Pojazd: Opel Astra 1.4
Suzuki RG 80
jak nei wypełniłeś wału , nei wstawiłeś lepszego gażnika to nie dziw sie że ci sie muli po dodaniu gazu .

Ja keidyś cos prubowałem robić . Nie podnosiłem cylindra tlyk ozrobiłem rowki na tłoku . Efket był tka ize jak dawałem gazu to sie zamulał . Niby przepalał tą benzyne ale nie kwręcał sie do max

_________________
http://www.bikepics.com/members/conqeror/

SUZUKI RG 125 YPVS
Opel Astra 1.4 MPI


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Śro Maj 16, 2007 7:41 pm 
Offline

Rejestracja: Wto Maj 08, 2007 9:00 pm
Posty: 7
Miejscowość: okolice Bydgoszczy
jak bym rozwiercił dysze paliwową, albo kupił większą ??
a oryginalna jaki ma romiar i do ile ją rozwiercić i czy to coś da?
bo gaźnik to troche większy wydatek ;( no niby mam do kupienia od simsona za 30 zł, ale wydaje mi się że troche za tani jak na dobry(działający) gaźnik.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Czw Maj 17, 2007 7:02 am 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Śro Kwi 26, 2006 6:31 pm
Posty: 4554
Miejscowość: Czarnków
Pojazd: Peugeot XP6 '03, Simson sr50ddr.
jachu09 napisał(a):
jak bym rozwiercił dysze paliwową, albo kupił większą ??


Ja bym nie rozwiercał, tylko kupił nową (większą).

jachu09 napisał(a):
czy to coś da?


Większe spalanie, większa moc. Może też zalewać, jeżeli nie zrobisz "tuningu".

jachu09 napisał(a):
no niby mam do kupienia od simsona za 30 zł, ale wydaje mi się że troche za tani jak na dobry(działający) gaźnik.


Ja kupiłem za 10 zł gaźnik w perfekcyjnym stanie.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią Maj 18, 2007 9:00 pm 
Offline

Rejestracja: Wto Maj 08, 2007 9:00 pm
Posty: 7
Miejscowość: okolice Bydgoszczy
Już wszystko jasne <spoko>
pierwsza sprawa: wolno lecące paliwo do gaźnika-wyczyściłem kranik i jest Git
druga sprawa: zapchany tłumik-założyłem drugi(PUSTY), ale było mi za głośno i wcisnąłem do środka druciak(taki do mycia naczyń)
jeszcze będe miał tłumik od Simka, ale nie wiem czy warto zakładać?
No i jeszcze zakupie Gaźnik od Jawki albo od Simka.
I efekty zadowalające: 60km/h (mieżone ze skuterem)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią Maj 18, 2007 9:04 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Lip 16, 2006 10:49 am
Posty: 5858
Miejscowość: Krotoszyn
Pojazd: Był :
Simson SR-50
Jawa 50 typ 23p
Jawa 50 Mustang
Romet Ogar 200 - 3 sztuki
Peugeot Trekker - 97r
Na samym końcu Piaggio Typhoon 2000 r.

Obecnie :
Ford Escort 1.6 16 V ;]
Keeway Matrix 2007 r.
jachu09 napisał(a):
jeszcze będe miał tłumik od Simka, ale nie wiem czy warto zakładać?

Warto :). Cichsza praca motoru, dobry dźwięk.

_________________
UWAGA !! JEŻELI NIE CZYTASZ REGULAMINU POWITALNI, TO NIE PISZ SWOJEGO TEMATU BO I TAK CI GO USUNĘ ;]


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob Maj 19, 2007 10:48 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon Lis 21, 2005 9:16 pm
Posty: 1086
Miejscowość: Ozorków
Pojazd: Opel Astra 1.4
Suzuki RG 80
i więcej mocy . Gażnik też sie oplaca zmienic

_________________
http://www.bikepics.com/members/conqeror/

SUZUKI RG 125 YPVS
Opel Astra 1.4 MPI


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią Lut 15, 2008 8:22 pm 
Offline

Rejestracja: Pon Lut 11, 2008 9:42 pm
Posty: 2
Miejscowość: Stupsk
jachu09 napisał(a):
jak bym rozwiercił dysze paliwową, albo kupił większą ??
a oryginalna jaki ma romiar i do ile ją rozwiercić i czy to coś da?
bo gaźnik to troche większy wydatek ;( no niby mam do kupienia od simsona za 30 zł, ale wydaje mi się że troche za tani jak na dobry(działający) gaźnik.







napewno coś da /

[ Dodano: 15 Luty 2008, 19:24 ]
napewno coś da


Góra
 Profil E-mail  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Ten temat został zablokowany, nie możesz edytować ani pisać nowych postów.  [ 16 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)


Podobne tematy
 Tematy   Autor   Odpowiedzi   Wyświetleń   Ostatni post 
Brak nowych postów Tuning silnika

Kamis

14

8527

Pon Gru 19, 2005 5:22 pm

bosek3 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów tuning silnika 019

Wołodja

7

5435

Sob Sty 07, 2006 8:50 am

kuba848 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów tuning silnika

hubert723

14

6085

Wto Sie 26, 2008 2:08 pm

romek_s51 Zobacz ostatni post

Ten temat został zablokowany, nie możesz edytować ani pisać nowych postów. [017] Tuning silnika

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2, 3 ]

dj_bialy1988

42

16804

Wto Mar 10, 2009 8:19 am

ślonzok Zobacz ostatni post

Brak nowych postów [023] Tuning Silnika

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2 ]

Addadko

26

10314

Czw Mar 12, 2009 7:24 am

Pumba Zobacz ostatni post

 


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 14 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list

Moje Moto


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

phpBB SEO
[ Time : 0.076s | 21 Queries | GZIP : Off ]