Forum motoryzacyjne motokirc.pl
https://motokirc.pl/

Projektowanie cylindra!
https://motokirc.pl/tuning-tech-f27/projektowanie-cylindra-t22952-30.html
Strona 3 z 4

Autor:  yazimoo [ Czw Gru 16, 2010 7:16 am ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Nie koniecznie, to zależy już tylko od ciebie i co chcesz osiągnąć.

Autor:  sz4et0m [ Wto Gru 21, 2010 7:48 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Jakby kogoś interesowało to stosunek w s50 to płuków1,6 i ssącego 1,65 ;-)

Autor:  yazimoo [ Śro Sty 12, 2011 9:30 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Edytowałem pierwszy post, lekkie zmiany tam wprowadziłem...

Autor:  Enduros70 [ Pią Lis 02, 2012 3:36 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Jesteś w posiadaniu jakiegoś sensownego wzoru na obliczenie wysokości okna wydechowego dla danego strojenia ?

Autor:  Herobrine [ Pią Lis 02, 2012 6:24 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Odpowiednie strojenie było doświatczalnie dobierane do odpowiedniego kąta otwarcia okna wydechowego i nie ma na to wzoru.W książce Bella jest tabela gdzie jest napisany jaki kąt do danego strojenia. Wg mnie dane tam zawarte są już trochę nie aktualne. Np w simsonie dla strojenia 9500obr/m stosuje się kąt 176 owk.Natomiast w tabeli Bella dla takiego samego strojenia kąt jest znacznie większy :p

Autor:  spun [ Sob Lis 03, 2012 12:15 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Bo nie wiem czy wiesz, ale na strojenie ma wpływ też szerokość okna, a nie tylko wysokość..

Autor:  Herobrine [ Sob Lis 03, 2012 4:44 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Owszem :P Jeśli okno wydechowe jest szersze od góry to moc w wyższych partiach obrotów natomiast jeśli okno jest szersze od dołu to moc jest mniejsza na wysokich obrotach a większa na niskich co nadaję elastyczności cylindrowi.Mam nadzieje że o to Ci chodziło :D

Autor:  spun [ Nie Lis 04, 2012 2:21 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Nie, nie chodziło mi o to.. Bo jeśli zrobisz dwa identyczne cylindry z wydechem na wysokości 'x' oba i w pierwszym przypadku zrobisz szersze okno przy górnej jego krawędzi, a w drugim przy dolnej jego krawędzi, to zmienisz jedynie charakterystykę pracy silnika, obroty max. zostaną na tym samym poziomie..
Mi chodziło zaś o to, że max. obroty jakie silnik może uzyskać nie są uzależnione tylko i wyłącznie od wysokości okien od GMP ale również od ich szerokości ogólnej..

--------- Nie Lis 04, 2012 3:37 pm Połączono ---------

Herobrine napisał(a):
Odpowiednie strojenie było doświatczalnie dobierane do odpowiedniego kąta otwarcia okna wydechowego i nie ma na to wzoru.W książce Bella jest tabela gdzie jest napisany jaki kąt do danego strojenia. Wg mnie dane tam zawarte są już trochę nie aktualne. Np w simsonie dla strojenia 9500obr/m stosuje się kąt 176 owk.Natomiast w tabeli Bella dla takiego samego strojenia kąt jest znacznie większy :p


Poza tym gdzie w tej tabeli Bella masz większy, a raczej "znacznie" większy kąt?
Ja tam widzę jak byk 9500rpm - 165* - 170*
Co daje przy korbie dł. 100mm dokładnie 27,28mm - 26,35mm..

Autor:  Herobrine [ Nie Lis 04, 2012 7:38 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Pomyliłeś tabelki :P Podałeś kąt okna dolotowego co do strojenia 9500 rpm (TABLE 3.3 Inlet port duration str 49) . Natomiast interesująca nas tabelka znajduję się na str 34 (TABLE 3.1 Exhaust port duration )I tam wyraźnie jest napisane że do strojenia 9500rpm kąt otwarcia okna wydechowego powinien wynosić 186-188 stopni owk. :D
spun napisał(a):
Mi chodziło zaś o to, że max. obroty jakie silnik może uzyskać nie są uzależnione tylko i wyłącznie od wysokości okien od GMP ale również od ich szerokości ogólnej..

Wiem że od szerokości okien zależy moc osiągana przez cylinder jak również obroty ,które może wykręcić silnik tylko nadal nie napisałeś dlaczego jeśli szerokość okna wydechowego jest inna to strojenie się zmienia. Napisałeś że jeśli okna są szersze to silnik może osiągnąć wyższe obroty a to w tym przypadku nie ma dużo do strojenia. Nie możesz mylić obrotów które max może wykręcić cylinder z strojeniem, które określa przy jakich obrotach występuje moc maksymalna. :F

Autor:  spun [ Nie Lis 04, 2012 10:50 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Herobrine napisał(a):
Pomyliłeś tabelki :P Podałeś kąt okna dolotowego co do strojenia 9500 rpm (TABLE 3.3 Inlet port duration str 49) . Natomiast interesująca nas tabelka znajduję się na str 34 (TABLE 3.1 Exhaust port duration )I tam wyraźnie jest napisane że do strojenia 9500rpm kąt otwarcia okna wydechowego powinien wynosić 186-188 stopni owk. :D


Więc tak. Może 'inlet' to jest wlot, ale przy 9500rpm wypada (wg. tabeli 3.3) kąt 165* - 170* Co daje jak już wspomniałem wysokość od GMP przy korbie dł. 100mm 27,28mm - 26,35mm. Więc jak chcesz dolot zrobić na 27mm?

Tabela 3.1 to tabela owszem kątów otwarcia wydechów, ale w poszczególnych silnikach, o różnym przeznaczeniu i pojemności.. Wg. tego to co dla strojenia 9500rpm kąt otwarcia wydechu 186*-188* co daje 23,29mm - 22,9mm.. Chce to widzieć..

Herobrine napisał(a):
Wiem że od szerokości okien zależy moc osiągana przez cylinder jak również obroty ,które może wykręcić silnik tylko nadal nie napisałeś dlaczego jeśli szerokość okna wydechowego jest inna to strojenie się zmienia.

Bo przy szerokim oknie cylinder jest oczyszczany z spalin w przybliżonym czasie co przy wąskim i wysokim oknie. Po prostu powierzchnia okna jest większa, przez co nie musi być aż tak wysoko, żeby w przybliżonym czasie oczyścić cylinder z spalin. Przybliżonym, bo nic nie jest idealnie takie samo.

Herobrine napisał(a):
Napisałeś że jeśli okna są szersze to silnik może osiągnąć wyższe obroty a to w tym przypadku nie ma dużo do strojenia. Nie możesz mylić obrotów które max może wykręcić cylinder z strojeniem, które określa przy jakich obrotach występuje moc maksymalna. :F

A od kiedy silnik się stroi cylindrem? 80% wpływu na charakterystykę pracy silnika ma wydech. Oczywiście powinno się to zgrywać z sobą, ale nie możesz patrzeć tylko na jedno z klapkami na oczach. Co do obrotów mocy maksymalnej i max obrotach silnika napisane jest wyżej. ;)

Autor:  Herobrine [ Pon Lis 05, 2012 12:00 am ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

spun napisał(a):
Więc tak. Może 'inlet' to jest wlot, ale przy 9500rpm wypada (wg. tabeli 3.3) kąt 165* - 170* Co daje jak już wspomniałem wysokość od GMP przy korbie dł. 100mm 27,28mm - 26,35mm. Więc jak chcesz dolot zrobić na 27mm?
Dodając wysokośc płaszcza tłoka :P Czyli jak w simsonie masz płaszcz na 50mm to dolot wychodzi na 77mm :P Jeśli skrócisz płaszcz tłoka do np 45mm to okno powinno być na wysokości 72 mm :D

spun napisał(a):
Tabela 3.1 to tabela owszem kątów otwarcia wydechów, ale w poszczególnych silnikach, o różnym przeznaczeniu i pojemności.. Wg. tego to co dla strojenia 9500rpm kąt otwarcia wydechu 186*-188* co daje 23,29mm - 22,9mm.. Chce to widzieć..
Nie znalazłem innej tabelki w książce Bella, ale jak przeanalizuje się zawarte tam kąty to widać że układają się one po kolei wraz ze wzrostem strojenia, raczej strojenia i kąty tam zawarte są już trochę nie aktualne ale stosunki kątów otwarcia dolotu wydechu i płuków nadal się sprawdzają.

spun napisał(a):
Bo przy szerokim oknie cylinder jest oczyszczany z spalin w przybliżonym czasie co przy wąskim i wysokim oknie. Po prostu powierzchnia okna jest większa, przez co nie musi być aż tak wysoko, żeby w przybliżonym czasie oczyścić cylinder z spalin. Przybliżonym, bo nic nie jest idealnie takie samo.

Jakby szerokość okna miała jakieś duże znaczenie to uwzględniano by to przy strojeniu w literaturze. Po części masz rację z tą szybkością oczyszczania cylindra ze spalin ale przecież jak dasz bardzo nisko okno wydechowe ale b. szerokie to będzie to miało mniejszą sprawność niż wysokie okno ale wąskie ponieważ czas otwarcia w drugim przypadku będzie dużo dłuższy przez co spaliny będą miały więcej czasu aby się "wydostać" z cylindra. W pierwszym przypadku spaliny musiałby by osiągnąć większą prędkość aby dostatecznie oczyścić cylinder ze spalin ...a w drugim spaliny mają wystarczająco dużo czasu (nawet przy dużych prędkościach obrotowych)aby normalnie wydostać się z cylindra :P


spun napisał(a):
A od kiedy silnik się stroi cylindrem? 80% wpływu na charakterystykę pracy silnika ma wydech. Oczywiście powinno się to zgrywać z sobą, ale nie możesz patrzeć tylko na jedno z klapkami na oczach. Co do obrotów mocy maksymalnej i max obrotach silnika napisane jest wyżej. ;)

Tak wiem :P Wysokość okna wydechowego i przyporządkowane mu strojenie daje nam informacje pod jakie obroty mamy stroić wydech ;-)

Autor:  spun [ Pon Lis 05, 2012 3:38 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Herobrine napisał(a):
spun napisał(a):
Więc tak. Może 'inlet' to jest wlot, ale przy 9500rpm wypada (wg. tabeli 3.3) kąt 165* - 170* Co daje jak już wspomniałem wysokość od GMP przy korbie dł. 100mm 27,28mm - 26,35mm. Więc jak chcesz dolot zrobić na 27mm?
Dodając wysokośc płaszcza tłoka :P Czyli jak w simsonie masz płaszcz na 50mm to dolot wychodzi na 77mm :P Jeśli skrócisz płaszcz tłoka do np 45mm to okno powinno być na wysokości 72 mm :D

Racja. Właśnie do tego doszedłem.. Mój błąd. ;)


Herobrine napisał(a):
spun napisał(a):
Tabela 3.1 to tabela owszem kątów otwarcia wydechów, ale w poszczególnych silnikach, o różnym przeznaczeniu i pojemności.. Wg. tego to co dla strojenia 9500rpm kąt otwarcia wydechu 186*-188* co daje 23,29mm - 22,9mm.. Chce to widzieć..
Nie znalazłem innej tabelki w książce Bella, ale jak przeanalizuje się zawarte tam kąty to widać że układają się one po kolei wraz ze wzrostem strojenia, raczej strojenia i kąty tam zawarte są już trochę nie aktualne ale stosunki kątów otwarcia dolotu wydechu i płuków nadal się sprawdzają.

To już wynika z wcześniejszej wypowiedzi..;) Jednak zastanawia mnie fakt czemu kąty są już nie aktualne? Co kiedyś były inne silniki 2T?


Herobrine napisał(a):
spun napisał(a):
Bo przy szerokim oknie cylinder jest oczyszczany z spalin w przybliżonym czasie co przy wąskim i wysokim oknie. Po prostu powierzchnia okna jest większa, przez co nie musi być aż tak wysoko, żeby w przybliżonym czasie oczyścić cylinder z spalin. Przybliżonym, bo nic nie jest idealnie takie samo.

Jakby szerokość okna miała jakieś duże znaczenie to uwzględniano by to przy strojeniu w literaturze. Po części masz rację z tą szybkością oczyszczania cylindra ze spalin ale przecież jak dasz bardzo nisko okno wydechowe ale b. szerokie to będzie to miało mniejszą sprawność niż wysokie okno ale wąskie ponieważ czas otwarcia w drugim przypadku będzie dużo dłuższy przez co spaliny będą miały więcej czasu aby się "wydostać" z cylindra. W pierwszym przypadku spaliny musiałby by osiągnąć większą prędkość aby dostatecznie oczyścić cylinder ze spalin ...a w drugim spaliny mają wystarczająco dużo czasu (nawet przy dużych prędkościach obrotowych)aby normalnie wydostać się z cylindra :P


No dobra, ale nie możesz też w nieskończoność poszerzać wydechu.. Jestem w trakcie robienia silnika. Strojonego na 10k rpm z dzielonym oknem wydechowym na wysokości 26mm. Teoretycznie mogę go zrobić na 61mm szerokości i nie mam zamiaru już podnosić jego górnej krawędzi.. Zobaczymy co z tego wyjdzie ;)

Autor:  Herobrine [ Pon Lis 05, 2012 5:51 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

spun napisał(a):
Herobrine napisał(a):
Dodając wysokość płaszcza tłoka :P Czyli jak w simsonie masz płaszcz na 50mm to dolot wychodzi na 77mm :P Jeśli skrócisz płaszcz tłoka do np 45mm to okno powinno być na wysokości 72 mm :D

Racja. Właśnie do tego doszedłem.. Mój błąd. ;)

Tylko jak to liczyłeś w steuerzeiten to musisz przesatwić na Steuerzeit uber OT (einlass) i wtedy wychodzi 21,54 - 22.54 czyli bardziej realne do wykonania niż na 27mm


spun napisał(a):
To już wynika z wcześniejszej wypowiedzi..;) Jednak zastanawia mnie fakt czemu kąty są już nie aktualne? Co kiedyś były inne silniki 2T?

No właśnie mnie też to zastanawia ...jak będę miał chwilę czasu to poszukam kątów owk i przy jakich obrotach jest osiągana moc max w teraźniejszych wysilonych silnikach 2T i zobaczymy jak sprawa wygląda ;-)

spun napisał(a):
No dobra, ale nie możesz też w nieskończoność poszerzać wydechu.. Jestem w trakcie robienia silnika. Strojonego na 10k rpm z dzielonym oknem wydechowym na wysokości 26mm. Teoretycznie mogę go zrobić na 61mm szerokości i nie mam zamiaru już podnosić jego górnej krawędzi.. Zobaczymy co z tego wyjdzie ;)


Mam nadzieje że przedstawisz efekty swoich prac :F Ja jakbym tulejował cylinder to pierwsze ustaliłbym owk pod moje strojenie a następnie zwiększał szerokość okna wydechowego aby powierzchnia była trochę większa od powierzchni płuków :P Ale poeksperymentować zawsze można :D

Autor:  spun [ Pon Lis 05, 2012 7:23 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

No bez przesady nie będę robił w 3b jawce wydechu na 24mm.. z 26 zawsze można podnieść w razie czego, a tak dupa. Dlatego chce zrobić szersze. Akurat wydech ma 47mm szerokości.. Z przedziałką 3mm, ale do płuków mu brakuje 9mm więc raczej go poszerze, ale to już po wprasowaniu tulei..

Autor:  Herobrine [ Pon Lis 05, 2012 8:09 pm ]
Temat postu:  Re: Projektowanie cylindra!

Robisz podporę z alu pod tą przedziałką ??Przy tak wąskiej przedziałce bez podpory z alu może ją łatwo wybrzuszyć co spowoduje zatarcie cylindra :/ Mam nadzieje że to uwzględniłeś ...Przeanalizowałeś sprawę strojenia ?? Moim zdaniem 10000 rpm to trochę dużo jak na trzy biegi ... będziesz musiał mocno wkręcić silnik na 2 biegu aby na trójce dokręcił do reza.Oczywiście zależy jaką pojemność będzie miał silnik :D.Czytałem że w simkach max strojenie jakie się zaleca do trój biegowej skrzyni to 9000 rpm .Ja w charcie planuje 9400 obrotów na membranie , która polepszy dolne partie obrotów ... zobaczymy jak to będzie jeździło :P

Strona 3 z 4 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/