Forum motoryzacyjne motokirc.pl
https://motokirc.pl/

Dobieranie akumulatorów.
https://motokirc.pl/problemy-tech-f29/dobieranie-akumulatorow-t16844.html
Strona 1 z 2

Autor:  kamil_ziomek [ Nie Gru 21, 2008 5:02 pm ]
Temat postu:  Dobieranie akumulatorów.

Witam w tym dziale jest wiele pytań odnośnie akumulatorów więc postanowiłem napisać kilka podstawowych rzeczy.

Na początek dobieramy akumulator według naszych potrzeb. Musimy sobie zadać pytanie do czego w naszym motorze będzie służył nam AQ. Kierunki , zapłon lub coś innego.

Akumulator o oznaczeniu np.: 6V 4,5Ah jest o napięciu 6V i jest w stanie nam dać 1A przez 4,5 godziny co daje nam 6W przez 4,5h czyli 27W
Jeżeli podłączymy do niego kierunkowskazy z żarówkami 21W to mamy 2*21W+3W(ewentualna kontrolka)=45W
Jak już wiemy nasz AQ ma 27W a kierunki pobierają nam 45W czyli 27W:45W=0,6h .
Nasz akumulator powinien wytrzymać 0.6h (36minut) przy naszych kierunkowskazach.
Do niedalekiej jazdy pewnie nam to wystarczy ponieważ w przypadku 1 zakrętu kierunki używamy około 10 sekund.

Dla tych jednak którzy chcą zrobić ładowanie akumulatora z pewnością to wystarczy.
Ładowanie można zrobić w trzy sposoby
1.zmienić magneto na alternator.
2.Zastosować regulator napięcia który w przypadku naładowania odetnie prąd ładowania.
3.Zastosować patent wski 175 (stacyjka i kilka cewek )
Najprostrzy jest sposób 1 ale opisze 3. Polega ona na tym że akumulator podczas normalnej jazdy gdy nic nie jest pod niego podłączone nie jest ładowany ( w wsk był ponieważ podpięty był zapłon). Gdy przekręcamy stacyjkę w pozycje 1 i włączamy np. światła to akumulator jest ładowany mocą minimalnie większą niż moc świateł ( wystarczy 5W więcej). Pozycja 2 na stacyjce pozwalała włączać kierunki i tu na przykład włącza się dodatkowa cewka ładowania np. 10W. Jednak zmienianie położenia stacyjki było by uciążliwe podczas jazdy więc można to podpiąć pod włączniki.
Akumulator przez całą jade nie może dostawać napięcia z magneta ponieważ ono rośnie wzaz z obrotami a przekroczenie dla AQ 6V napięcia 7,2V lub AQ12V napięcia 14,5V powoduje ich powolne uszkadzanie. Do ładowania konieczny jest mostek prostowniczy.

Wiem że może nie dla wszystkich jest to jasno napisane ale w razie jakichkolwiek pytań pytajcie.

JEDNOSTKI:
A- amper
V- volt
Ah- ampero-godzina
h-godzina
W- wat

Uporządkowane.

Autor:  ślonzok [ Pon Gru 22, 2008 9:58 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

Mam pytanie jeśli aku 6v nie może przekroczyć 7,2V to jak to jest w charcie :P ? Chart nie ma reglera i taka o to ciekawostka bo cewki dają dużo większe napięcie... I co ty na to :P ?

Autor:  kamil_ziomek [ Wto Gru 23, 2008 10:16 am ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

Tak ale podepnij pod cewke ładowania żarówke 10W i zobaczysz że napięcie spadnie. W zwykłym romecie jest około 35V bez obciążenia a pod żąrówką 8V nie przekroczy.
Ale jeśli żarówka miałaby 10W a cewki 35W to napięcie nie spadnie tak bardzo i spowoduje uszkodzenie żąrówki. Tak samo z akumulatorem.

Autor:  ślonzok [ Wto Gru 23, 2008 11:21 am ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

Najlepiej jak by dał wszystkie cewki świetlne i miał by 3 do ładowania a zapłon bateryjny z aku. Wtedy miało by to jakoś działać :) Chyba że idzie pomyśleć nad cewkami i magnetem charta? Masz ładowanie, światła fulll wypas. Jak z zwykłego silnika weszło do charta to an odwrót też by powinno spasować :)

Autor:  Womax [ Wto Gru 23, 2008 12:12 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

To już lepiej przewinąć ogarowskie cewki niż kombinować z zapłonem charta, mniej roboty ale nie o tym temat :P

Autor:  romek_s51 [ Wto Gru 23, 2008 12:41 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

kamil_ziomek napisał(a):

jest w stanie nam dać 1A przez 4,5H godzin



Może uporządkujesz oznaczeniea? Ja nie wiem na przykład czym jest jedna H-godzina.

Autor:  kamil_ziomek [ Nie Gru 28, 2008 7:55 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

ja mam w wsk regulator zrobiony z przekaźnika, diody zenera i led, kondensatora, i dwóch rezystorów i potencjometra nastawnego i tranzystora npn (bc547). Regulacja napięcia jest poprzez potencjometr.

Autor:  ślonzok [ Nie Gru 28, 2008 8:10 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

Przecież napięcie z cewek jest zmienne czym więcej gazu tym większe ono jest. Więc trochę jest to nie opłacalne bo jeśli cewki na najwyższych obrotach dajmy na to dają 20V a regulatorem ustawiłeś sobie to na 12V, to znaczy że regulator obniża napięcie o 20V-12V=8V, zmniejszając obroty do połowy masz wtedy 10V-8V=2V więc jest to troszkę nie opłacalne bo wielkie ilości napięcia idą sobie w ,,powietrze,,.

Wniosek:
na max. obrotach masz 20V-12V=8V
na śred. obrotach masz 10V-12V=2V
Żeby naładować aku musiałbyś ciągle jezdzić na max obrotach. Jeśli ustawisz na mniejsze napięcie regulator tzn. zmniejszysz oporność reglera to jeśli dasz max. obroty możesz rozwalić aku. Czy tak to działa? :P

Autor:  Womax [ Nie Gru 28, 2008 8:22 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

Wszystko zależy od rodzaju regulatora... Przy przewiniętych cewkach najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie elby z simka, która "odcina" większe napięcie

Autor:  ślonzok [ Nie Gru 28, 2008 8:25 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

Po co od razu ELBE ? Bardzo droga jest a regulatory z aut? Ja mam z malacza i działa. Mały jest a za 10 na allegro kupiłem.

Autor:  ślonzok [ Pon Gru 29, 2008 12:57 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

No tak ale potencjometr można nastawić na stałą wartość napięcia co nie? a w cewkach sie ono zmienia zależnie od obrotów wału i magneta... :P

Autor:  kamil_ziomek [ Pon Gru 29, 2008 9:12 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

W prądnicach z magnesami stałymi nie da się łatwym i tanim płynym sposobem regulaować napięcia tak jak w alternatorze. Mój regulator działa prawie jak ebla tylko że jest dużo tańszy.
Ustawiamy sobie napięcie np 14V. Gdy napięcie AQ jest niższe to przekaźnik załącza cewki które ładują AQ. Jeśli napięcie na AQ przekroczy naszą ustaloną wartość przekaźnik odłącza cewki ładowania a gdy napięcie spadnie spowrotem je załącza i tak w kółko. Działa to tak jak regulator prądnicy w maluchcu tylko że teraz elektronicznie a nie mechanicznie.


Z ciekawości to jak podłączyłeś regulator od malucha?? on steruje natężeniem prądu na wirniku alternatora i ma moc góra 40W.

Autor:  ślonzok [ Pon Gru 29, 2008 9:21 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

Heh na allegro są tanie zamienniki :) po 10zł właśnie do malucha. Poślesz schemat byłbym wdzięczny.

Autor:  tomek1212 [ Pią Sty 02, 2009 3:03 am ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

DjDanielo napisał(a):
Wniosek:
na max. obrotach masz 20V-12V=8V
na śred. obrotach masz 10V-12V=2V
Żeby naładować aku musiałbyś ciągle jezdzić na max obrotach. Jeśli ustawisz na mniejsze napięcie regulator tzn. zmniejszysz oporność reglera to jeśli dasz max. obroty możesz rozwalić aku. Czy tak to działa? :P


Nie prawda. Regulator nie działa na takiej zasadzie że obniża ci napięcie cały czas o jakąś stałą wartość (tak jak ty napisałeś), tylko utrzymuje napięcie na poziomie 14,4V. Czyli jeżeli tylko ładowanie jest wystarczające to na aku nie będziesz miał nigdy więcej niż 14,4V, ani mnij niż 12 pod obciążeniem.
A jeżeli napięcie ładowania będzie niższe niż napięcie akumulatora to będzie tak jakby ładowania nie było.
Regulatory alternatora nie są najlepszym rozwiązaniem, bo oryginalnie sterują one wzbudzeniem alternatora (czyli natężenie bardzo małe) i po prostu przy ładowaniu z cewki mogą sie spalić. Ale warto tu zauważyć, że ładowanie w "piździkach" i tak jest dość skromne, więc jest szansa, że regulator wytrzyma. Ja u siebie mam ładowanie rzędu 100W, więc regulator z malucha czy jakiegokolwiek innego współczesnego samochodu momentalnie by się spalił.

Autor:  ślonzok [ Pią Sty 02, 2009 1:44 pm ]
Temat postu:  Re: Dobieranie akumulatorów.

Tomek czytaj ze zrozumieniem, nie chodziło mi o regulatory (regler), tylko o ten układ co podał
Kod:
kamil_ziomek
... W zwykłym regulatorze to ja wiem że on utrzymuje napięcie na poziomie 14.4V po prostu myślałem że ten obwód tylko obniża napięcie na tyle ile się da na potencjometrze. :) Mi sie jakoś jeszcze nie spalił :) Ale będę go wywalać bo oryginalnie w charcie tego nie ma. Tylko boję się że cewki nie wystarczą do naładowania aku 12V na razie nie miałem z tym problemów ponieważ aku było nowe, nie wiem najwyżej będę musiał cewki przewinąć. A powiedz mi jakim cudem i w jakim silniku uzyskujesz 100W ?

Strona 1 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/