Forum motoryzacyjne motokirc.pl
https://motokirc.pl/

Działanie silnika JAWA 50 I SPRZĘGŁO
https://motokirc.pl/inne-f30/dzia-anie-silnika-jawa-50-i-sprz-g-o-t25714.html
Strona 1 z 1

Autor:  RKDom [ Czw Lip 08, 2010 1:53 pm ]
Temat postu:  Działanie silnika JAWA 50 I SPRZĘGŁO

Cześć. Jeśli gdzieś była o tym mowa to nie znalazłem, a chodzi mi jak działa silnik w jawa 50. Chodzi mi w jaki sposób powstaje w nim iskra, bo nie ma koła magnesowego nad iskrownikiem, więc w jaki sposób wytwarza się w nim napięcie w cewce butelkowej. Może to pytanie wydawać się dziwne ale znam konstrukcję silnika 023 a w tym jawowskim to nie wiem jak co działa. A drugi problem mam taki, jak już obejrzałem sobie ten silnik to zaniepokoiła mnie sprawa sprzęgła. Co powinno być za tą dużą zębatką na której jest łańcuch, bo ja mam za tą zębatką, zębatkę wypukła i to wszystko, wiem że brakuje sprężyn i zawleczek, ale czy coś jeszcze powinno przed nimi być? I jeszcze jeden problem, jak wychodzi ta dźwignia od sprzęgła tam z pokrywy silnika u góry na zewnątrz to czy przez ten brak sprężyn w sprzęgle może ona luźno latać i dodam jeszcze, że nie ma ona tej śrubki od boku silnika.

Autor:  Womax [ Czw Lip 08, 2010 3:15 pm ]
Temat postu:  Re: Działanie silnika JAWA 50

Magneto jest "pod" iskrownikiem ojapier

Autor:  Cinuz [ Czw Lip 08, 2010 3:23 pm ]
Temat postu:  Re: Działanie silnika JAWA 50

W dezametach masz na zewnątrz, a w jawie wewnątrz :P

Autor:  RKDom [ Czw Lip 08, 2010 4:21 pm ]
Temat postu:  Re: Działanie silnika JAWA 50

Ok, nie wiedziałem dzisiaj dopiero dostałem ten silnik i nigdy nie miałem z nim nic do czynienia. A co z pozostałymi problemami?

Autor:  rafik543211 [ Sob Lip 10, 2010 5:38 pm ]
Temat postu:  Re: Działanie silnika JAWA 50 I SPRZĘGŁO

Ja opisze sprzęgło. To tak masz kosz sprzęgłowy, na to tarcza, przekładka, tarcza i "pokrywka". Potem te takie "koszyczki" na sprężny, nastepinie sprężny właśnie, podkładki i zabezpieczenia.

Autor:  bigsoft [ Pon Lip 12, 2010 12:46 am ]
Temat postu:  Re: Działanie silnika JAWA 50 I SPRZĘGŁO

RKDom napisał(a):
(...) Chodzi mi w jaki sposób powstaje w nim iskra, bo nie ma koła magnesowego nad iskrownikiem, więc w jaki sposób wytwarza się w nim napięcie w cewce butelkowej. Może to pytanie wydawać się dziwne ale znam konstrukcję silnika 023 a w tym jawowskim to nie wiem jak co działa.


Działa na tej samej zasadzie jak w 023, z tym, że zamiast magnesów po zewnętrznej stronie umieszczonych na kole z wytłoczonej blachy - są magnesy zamontowane w specjalnym wirniku. Cewki są na zewnątrz, czyli sytuacja odwrotna do rozwiązania w 023.

Tak wygląda wirnik: http://db.tt/iMJgNr

RKDom napisał(a):
A drugi problem mam taki, jak już obejrzałem sobie ten silnik to zaniepokoiła mnie sprawa sprzęgła. Co powinno być za tą dużą zębatką na której jest łańcuch, bo ja mam za tą zębatką, zębatkę wypukła i to wszystko, wiem że brakuje sprężyn i zawleczek, ale czy coś jeszcze powinno przed nimi być?


Wypiszę wszystko to co znajduje się pod pokrywą sprzęgła i jego dotyczy:

- zębatka na wale, umieszczona na stożku;
- na wałku głównym skrzyni biegów - kosz sprzęgłowy posiadający pięć bolców;
- dwie tarcze sprzęgłowe, korkowe
- jedna tarcza sprzęgłowa, stalowa (tzw. "przekładka")
- tarcza dociskowa sprzęgła (ta z dziurami);
- pięć kieliszków, sprężyn, specjalnych podkładek i zabezpieczeń. Kieliszki to te takie "gniazda", które umieszcza się w otworach tarczy dociskowej, i w których siedzą sprężyny.
- łańcuszek sprzęgłowy;

Tutaj trochę zdjęć sprzęgła w moim silniku: http://db.tt/7L3I0R


RKDom napisał(a):
I jeszcze jeden problem, jak wychodzi ta dźwignia od sprzęgła tam z pokrywy silnika u góry na zewnątrz to czy przez ten brak sprężyn w sprzęgle może ona luźno latać i dodam jeszcze, że nie ma ona tej śrubki od boku silnika.


Oczywiście, że tak. Do tej blaszki zakłada się linkę sprzęgła. Po jej pociągnięciu, blaszka naciska na popychacze sprzęgła umieszczone w wałku zdawczym skrzyni biegów. Wałek zdawczy to ten, na którym umieszczona jest zębatka na łańcuch (przy silniku oczywiście). W wałku tym jest specjalny otwór, w którym umieszczone są kolejno trzy elementy: krótszy popychacz sprzęgła, kulka, dłuższy popychacz sprzęgła. Przechodzą one przez cały silnik, do kosza sprzęgłowego. Gdy pociągniesz linkę sprzęgła naciskając za klamkę sprzęgła na kierownicy - ona naciska na ten dłuższy popychacz. Dzięki temu kolejno ten dłuższy popychacz dociska do kulki i krótszego popychacza. Krótszy popychacz opiera się o tarczę dociskową sprzęgła. Gdy na nią naciśnie, sprężyny zostają ściśnięte - a tarcze sprzęgłowe dzięki temu dostają luzu i sprzęgło rozłącza napęd z wału korbowego silnika na skrzynię biegów.

Dodam, że popychacz, to taki bolec, wałeczek odpowiedniej długości. Kulka oczywiście musi się znajdować pomiędzy krótszym, a dłuższym, gdyż pełni ona rolę łożyska i zapobiega nadmiernemu wycieraniu się popychaczy.

Jeśli chodzi o tę śrubkę, która powinna być z boku pokrywy - przykręcona do tej blaszki sprzęgłowej - musisz taką dorobić/dokupić. Ona służy do ustawienia tej blaszki względem popychacza - do regulacji.

Autor:  RKDom [ Pon Lip 12, 2010 11:25 am ]
Temat postu:  Re: Działanie silnika JAWA 50 I SPRZĘGŁO

Super odpowiedz, dzięki, teraz już wiem wszystko to co chciałem.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/