Forum motoryzacyjne motokirc.pl
http://motokirc.pl/

4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek
http://motokirc.pl/zabytkowe-f36/4x-romet-50-t-1-1975-76-r-szatek-t36086-15.html
Strona 2 z 5

Autor:  Szatek [ Pon Sie 24, 2015 7:25 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Trochę czasu od mojego ostatniego postu minęło, ale nie jest tak że nic się nie dzieje :)

Piaskowanie przed naprawami blacharskimi sobie odpuściłem - zrobię to gdy kupię wszystkie potrzebne części i będą na to gotowe.

Dolne uchwyty sprężyn okazały się zaprasowane i możliwe do usunięcia jedynie poprzez ich odcięcie i rozwiercenie ich pozostałości w nóżkach dolnych:

Image
Image

Dolne i górne uchwyty sprężyn, sprężyny oraz dystans między tulejki nóżek dolnych będą dorabiane z nierdzewki.

Efekty napraw blacharskich:

Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Image

Górny ogranicznik stopki centralnej został naprostowany. Powinien być pod kątem prostym, czy zagięty lekko do góry? Pytam bo jak na razie stopka opiera się o wspornik tłumika a nie o niego.

Image
Image

Rysa na błotniku została zalutowana:

Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Pęknięty spaw przy mocowaniu baku:

Image
Image

Image

Gwint baku naprawiał poprzedni właściciel. Niestety gwint jest za duży i będzie trzeba dorobić redukcję pod kranik. Szkoda tego niszczyć bo jest zrobione fachowo, baku z tego powodu nie będę wymieniał.

Naprostowana nóżka górna:

Image
Image

Image
Image

Zregenerowany gwint. Regeneracja przerosła kilkakrotnie wartość dolnej półki, ale chciałem zachować jak najwięcej oryginalnych podzespołów. Czy gdzieś po środku gwintu nie powinno być podłużnego nacięcia? Nie było go ale wydaje mi się że powinno być.

Tutaj ktoś bawił się w spawacza:

Image

Image

Nie mogę zdjąć dolnego pierścienia, powinien zejść?

Image
Image
Image
Image

Usunąłem lakier z jednej pokrywy schowka narzędziowego. Szukam jeszcze takiej prawej pokrywy.

W między czasie odebrałem pozwolenia czasowe a także tablice rejestracyjne od Rometów:

Image

A następnie dowody rejestracyjne:

Image

Zmienione dane w dowodzie:

Image

Kupiłem także oryginalny silnik który był jako zapasowy w Romecie z Warki:

Image
Image
Image
Image

Tutaj już u mnie:

Image

Posiadam oryginalną głowicę, jej zdjęcie jest w tym temacie. Silnik powędruje do Rometa z którego został wyjęty.

Jestem jeszcze na etapie poszukiwań potrzebnych części. Następnym etapem będzie piaskowanie.

Mile są widziane komentarze ;)

Autor:  WorseBoy [ Wto Sie 25, 2015 4:42 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

łoo panie, fachowa robota <spoko> masz ty zacięcie do tych t-1dynek :F

Autor:  Matii-x [ Nie Sie 30, 2015 9:14 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Widzę że nudzisz się i znalazłeś sposób jak ten wolny czas poświecić i przy okazji pieniądze.
Jak nie będziesz się śpieszył to pewnie wyjdą prawie że fabryczne romety .

Autor:  WorseBoy [ Śro Wrz 02, 2015 6:37 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

mati nie myl nudy z pasją :)

Autor:  Szatek [ Nie Wrz 27, 2015 12:09 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Sorry, ale nie przyszło mi powiadomienie o nowych postach.

Nie wiem co miałeś dokładnie na myśli Matii-x w pierwszym zdaniu, mam nadzieję że to nie była żadna złośliwość :)

50-T-1 interesuje się wnikliwie od ośmiu lat i od tego czasu chciałem mieć taki motorower/y, więc to nie jest takie sobie zbijanie wolnego czasu i wydawanie "nadmiaru" kasy bo po prostu teraz ta kasa jest ;)

Kolejna aktualizacja po troszkę dłuższym czasie :)

Wciąż nie mogę oddać części do piaskowania, ponieważ nie mam jeszcze podnóżek kierowcy i niektóre części są jeszcze w trakcie naprawy. Gdyby ktoś miał takie podnóżki, to proszę o informację:

Image

Dolne i górne uchwyty sprężyn są w trakcie toczenia ze stali nierdzewnej A2. Sprężyny będę musiał prawdopodobnie dorobić, ponieważ w sprzedaży są jedynie o długości 22 cm a moje mają 26 cm, więc 4 cm różnicy to raczej zbyt dużo. Dystans między tulejki nóżek dolnych chyba jednak tylko ocynkuję.

A tutaj tulejki nóżek dolnych dorobione z teflonu:

Image

Image

Udało mi się też dostać dwie pokrywy schowków z białego plastiku, jak i również same schowki. Te które kupiłem wcześniej, były nowszego typu - z dodatkowymi mocowaniami i otworami.

Tutaj trochę nowych i oryginalnych części które udało mi się dostać. Niektóre z nich nie będą wykorzystane w tym motorowerze.

Image

Image

Image

Więcej zdjęć: http://www.fotosik.pl/u/xxSzatekxx/album/1753519

A tutaj używana głowica, pompka i pokrowiec (raczej nie oryginalny, ktoś wie jaki powinien być?).

Image

Image

Trzy wysokie głowice które posiadam. Jak widać pierwsza ma zewnętrzne żeberka na całej szerokości:

Image

Zamienniki gum gdyby nie udało mi się jednak dostać orygialnych:

Image

I oryginalna instrukcja obsługi w bardzo dobrym stanie którą kupiłem od WorseBoya:

Image

Na koniec dodam, że zakładany przeze mnie wygląd motoroweru, może się ostatecznie różnic ponieważ często zmieniam co do niektórych kwestii zdanie :P Niedługo kolejna aktualizacja, tym razem nastąpi szybciej :D

Mile są widziane komentarze ;)

Autor:  WorseBoy [ Nie Wrz 27, 2015 3:15 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Duże graty za części <spoko> ostatnio z "fabryk" na forum były głównie charty, więc miła odmiana że robisz coś starszego :)

Skąd wziąłeś zamienniki gum? krótkie gumy są gdzieś dostępne w sprzedaży? Coś mnie ominęło? :P

Autor:  Szatek [ Nie Wrz 27, 2015 3:22 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Z części to jeszcze nie wszystko co planuje kupić, zobaczymy co się uda ;)

Gumy kupowałem tutaj: http://skuterdebica.hg.pl/inc/display.php?id=4932 Tylko że są podobno smarowane jakimś środkiem konserwującym i wyglądają jakby były szlifowane papierem :/ Jeszcze nie próbowałem tego usunąć, ale powinno dać radę.

Autor:  Szatek [ Pon Paź 19, 2015 2:47 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Liczyłem na to, że napisze coś jeszcze wcześniej, ale niestety przedłużyło się do trzech tygodni :F

Dalszy ciąg napraw blacharskich:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

W tym miejscu osłona łańcucha była zagięta do środka - odgięta i zaspawana:

Image

Image

Image

A tutaj ktoś dospawał nakrętki bo puścił mu gwint - odcięte, zaspawane i nagwintowane.

Image

Poprzedniemu właścicielowi ułamały się mocowania wsporników błotnika (to chyba typowe w tym modelu, w dwóch moich 50-T-1 także są ułamane) . Przyspawał je, ale krzywo i tego nie oszlifował - poprawione:

Image

Image

Pierścień został zdjęty. Trzeba było stoczyć trochę sztycę bo inaczej nie dało rady tego zrobić:

Image

Dodatkowo zrobiłem jednak to podłużne nacięcie w sztycy na podkładkę z wypustem. Niby go nie było, ale wolałem zrobić bo sztyca była spawana i nie wiadomo czy ktoś przyspawał rurkę, nagwintował, ale zapomniał o tym nacięciu. Ta sztyca jest duuużo grubsza niż ta z innej dolnej półki którą mam (z późniejszego rocznika).

Image

Dorobiłem dolne i górne uchwyty sprężyn, oraz sprężyny (w sprzedaży są zbyt krótkie) ze stali nierdzewnej A2:

Image

Image

Dolne uchwyty sprężyn będą utwierdzone w nóżkach dolnych w taki sposób (oryginalne plastikowe były zaprasowane):

Image

Image

Dotoczyłem też oś wahacza, stal nierdzewna A2 + poliamid. Zostało dokupić nakrętki i podkładki:

Image

Image

Zleciłem także wykonanie oryginalnej tabliczki znamionowej:

Image

Zakupiłem też w międzyczasie pare nowych i oryginalnych gratów:

Image

Na zakończenie dodam, że motorower pochodzi prawdopodobnie z serii próbnej wyprodukowanej przez Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Rometu (tak samo jak 50-TS-1). Świadczyć mogą o tym na przykład podobna i ręczna numeracja na główce ramy (OBR nie miał prasy do wybijania numerów), lakierowane pokrywy schowków narzędziowych z białego plastiku których fabryka nie produkowała oraz kilka innych ciekawych faktów o których wiem.

Myślałem że na mojej ramie numery były przebijane ze względu na brak rocznika (późniejsze wersje z 75-go roku go mają) i dlatego że są nierówno wybite (głównie "0"). Zainteresowałem się tematem, gdy pewna osoba wysłała mi zdjęcie główki ramy swojego 2370 z 75-go. Tutaj zdjęcie:

Image

Image

Pozdro. ;)

Autor:  Szatek [ Pią Paź 30, 2015 2:27 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

W międzyczasie zdecydowałem się wyjąć i rozebrać sprzęgło trzytarczowe z silnika do Rometa z Warki.

Schemat:

Image

Kompletne sprzęgło:

Image

Różnice w porównaniu do dwutarczowego sprzęgła:

1. Wysokość kosza sprzęgła (bez koła zębatego):
- dwutarczowego - 22 mm;
- trzytarczowego - 24 mm.

Image

2. Montaż koła zębatego kosza sprzęgła:
- dwutarczowe - przyspawane (sztywne);
- trzytarczowe - wprasowane (luźne - prawdopodobnie wyrobione).

Image

Image

3. Wysokość "poprzeczek" w tarczy dociskowej:
- dwutarczowe - 20,5 mm;
- trzytarczowe - 23,5 mm (luźne, prawdopodobnie wyrobione).

Image

Image

4. Ilość i rodzaj tarcz wewnętrznych:
- dwutarczowe - jedna tarcza bez wytoczenia (płaska, grubość 2 mm);
- trzytarczowe - dwie tarcze z wytoczeniem (wypukłe, grubość 1 mm).

Image

5. Zabierak sprzęgła:
- dwutarczowe - nowego typu;
- trzytarczowe - starego typu.

Image

Image

6. Wysokość sprężyny:
- dwutarczowe - 43 mm;
- trzytarczowe - 35 mm.

Image

*7. Gwint na wale od strony sprzęgła:
- dwutarczowe - M10;
- trzytarczowe - M8.

Image

*Mało istotna i nie pewna różnica dotycząca wału.

Pozdro. ;)

Autor:  Matii-x [ Pon Lis 02, 2015 10:30 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Ja swoim Romecie tyle czasu walczyłem z sprzegłem żeby upchać sprzegło 3 tarczowe ale przegrałem ale teraz wiem dlaczego. ( pewnie kosz miałem z dwójki i poprzeczki na 100% też z dwójki).
Twoich Rometach w 019 występuje zjawisko jak odpalisz silnik wsiadasz wciskasz sprzęgło wbijasz jedynkę czujesz jakby szarpiecie ? Eh muszę tym roku jeszcze swoja polówkę wyciągnąć umyć z kurzu i na nałożyć nowo warstwę wosku i sobaczyć do silnika bo jest jakby słaby na 3 biegu nie chce już przyśpieszać albo ja już jestem zbyt cieżki do jego :D

Autor:  Szatek [ Pon Lis 02, 2015 10:45 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Lekkie szarpnięcie jest, ale to chyba normalne w Romecie przy zazębianiu się trybów?

A ile ważysz? :P Romet 50-T-1 dobrze wyregulowany i w dobrym stanie powinien lecieć jakieś 55 km/h. Ustaw dokładnie zapłon i gaźnik i wtedy zobacz jak będzie szedł. Jak dużo się nie zmieni, to już raczej będzie potrzebny remont :)

Autor:  Matii-x [ Wto Lis 03, 2015 7:39 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Myślę że okolicach 90kg i 1,73cm wzrostu. Silnik przechodził nie dawno generalny remont . Wszystkie łożyska wymienione , cylinder przeszlifowany na pierwszy szlif , wał przepracował od poprzedniego szybkiego remontu 3tyś (skrzynia się rozwaliła) . Nawet zaszalałem bo założyłem org uszczelkę miedzy polówkami taka jak nowej debie zakładali. Tym silniku coś nie tak jest bo jak go pierwszy raz złożyłem i odpaliłem to wciągu 7s cały cylinder był już piekielnie gorący. Jak miałem pierwsze krótkie przejażdżki to pod pierwszą większa górą pchałem niż jechałem bo czuć było że silnik się przegrzewa. Kombinowałem poziomem paliwa i zapłonem który delikatnie pomógł. Jak jemu to delikatnie przeszło to zabrałem go dłuszą trasę to tego kłopotu już nie miałem ale nie ciągnie na tym 3 biegu jak kiedyś. Musze go kręcić wysoko na 2 aby 3 trzeci wrzucić. A jak porównałem spalania Cezetki 175 do Rometa to już wolałem cz jeździł bo wielkiej różnicy nie było.

Autor:  Szatek [ Wto Lis 03, 2015 8:32 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Trudno mi pomóc, bo sam tak dobrze się nie znam. Przyczyn może być wiele, musisz poczytać tematy na forum i kombinować :)

Autor:  Szatek [ Nie Sty 03, 2016 4:20 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Cześć.

Po raz kolejny długo nic nie pisałem :)

Od ostatniego postu zrobiłem niewiele, bo byłem zajęty głównie tym motorowerem: zabytkowe-f36/romet-2362-czyli-50-ts-1-od-szatka-t36158.html

Tutaj porównanie grubości i wysokości sztyc przedniego zawieszenia, z wczesnej i późniejszej wersji o której pisałem wcześniej:

Image

Image

Nie mam niestety pewności, czy to faktycznie oryginalna sztyca, czy może dospawana rurka (bo była na pewno spawana).

Zauważyłem też, że niektóre z moich elementów od 50-T-1 i 50-TS-1, pod oryginalną warstwą lakieru, mają jeszcze jedną warstwę - także oryginalną ;) Czy w Waszych Rometach też to zauważyliście?

Image

Image

Image

Wygląda na to, że lakiernicy pośpieszyli się z malowaniem elementów na dany kolor i potem musieli je przemalowywać ;)

Chociaż z drugiej strony to dobrze, tamta farba posłużyła jako dodatkowy podkład (o ile w ogóle go stosowano :P).

Kupiłem trochę literatury:

Image

Takie części (plus jeszcze jakieś pierdoły o których zapomniałem):

Image

I repliki gum przedniego zawieszenia lepszej jakości:

Image

Mam też resztki takiego kranika paliwa z obejmą od 50-TS-1:

Image

W jakich Rometach (oprócz 50-T-1 i 50-TS-1) jeszcze taki występował? Ma ktoś taki? Najlepiej nowy.

Mam też taki korek wlewu oleju w Romecie z Tułowic:

Image

Ktoś wie od czego jest? Bo chyba nie od Rometa.

Znalazłem i kupiłem elementy do sprzęgła trzytarczowego (brakuje mi jedynie kosza):

Image

W tym miejscu chciałbym też dodać, że razem ze sprzęgłem trzytarczowym, montowano koło przekładni stałej (widoczne na zdjęciu wyżej) z otworami pod wieloklin trybu zdawczego 019 (inne niż w s-38).

Przypadkowo natknąłem się też na notkę dotyczącą sprzęgieł w Dezametach (w tym 019) w Instrukcji Napraw Motorowerów Romet:

Image

Ogólnie to podejrzewam, że przez jakiś czas zbyt wiele się nie będzie działo (jeśli chodzi o renowację) ze względu na chwilowy brak wystarczających funduszy aby zrobić coś konkretniejszego :-/

Na koniec, prawie wszystkie motorowery razem w miejscu garażowania:

Image

Pozdro. ;)

Autor:  Szatek [ Wto Lut 23, 2016 8:20 pm ]
Temat postu:  Re: 4x Romet 50-T-1 1975-76 r. - Szatek

Na dniach następna relacja z prac, a na razie:

https://www.youtube.com/watch?v=RW20PUaxzvc
https://www.youtube.com/watch?v=fxMAOUQw5Rs

Pozdro ;)

Strona 2 z 5 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/