Forum motoryzacyjne motokirc.pl
http://motokirc.pl/

Benzyna, oleje - wybór
http://motokirc.pl/poradniki-f37/benzyna-oleje-wybor-t30098.html
Strona 1 z 3

Autor:  housemdt [ Sob Kwi 09, 2011 2:01 pm ]
Temat postu:  Benzyna, oleje - wybór

Witam!
Piszę poradnik aby rozwiać wszystkie wątpliwości co do wyboru płynów eksploatacyjnych dla naszego moto.

BENZYNA:

Motorowery Romet(silniki 017, 019, 023, 022, s38 itd.) są (a przynajmniej były) przystosowane do etyliny 78 oktanowej. Jednak rozwój paliw doprowadził do tego, że nie kupimy już takiej benzyny. Etylina 95 nie jest wskazana, pogarsza bowiem warunki spalania i wpływa niekorzystnie na trwałość świecy zapłonowej. Nie mamy jednak wyboru. Musimy ją lać. W żadnym wypadku nie lejemy 98 ani żadnych V-power czy paliw lotniczych.
Motorowery Jawa i Ogar 200(silnik 223) były już przystosowane do etyliny 95 tzw. żółtej. Więc spokojnie ją lejemy. Nie radzę lać 98 itp., bo wszystko wam wytłucze. A wzrost mocy jest niewielki i nie opłacalny. 98 jest droższa a późniejsze remonty silnika nie należą do tanich.
Polecam dodawać do mieszanki trochę takiego specyfiku:
Image
Dodatek do benzyny bezołowiowej. Poprawia smarowanie i mniej kopci.

OLEJ DO MIESZANKI:

- Mixol S zostawia dużo nagaru, pogarsza warunki spalania, moto kopci, jest gorsze smarowanie krótko mówiąc ma dużo wad. Jednak mając silnik używany lepiej już lać Mixol, bo kiedy wlejemy olej syntetyczny czy półsyntetyczny rozpuści on wszystkie brudy z tłoka, głowicy, skrzyni korbowej itp. Jeśli już się na niego zdecydujecie to kupujcie Mixol S Orlen a nie jakieś specyfiki typu BDG z AGMOTU.
Cena: 13zł
Image

- ORLEN OIL Semisynthetic 2T nowoczesny bardzo dobry olej, nie zostawia nagaru itp. Polecam go lać zaraz po remoncie silnika. Nie wlewajmy go raczej po dłuższym użytkowaniu np. Mixolu bo rozpuści brudy. Leje się go w mniejszym stosunku od Mixolu.
Cena: 14zł
Image

- CASTROL SUPER TT 2T również nowoczesny olej, jeszcze lepszy od Semisynthetic jednak cena też dużo wyższa. Nie wlewajmy go raczej po dłuższym użytkowaniu np. Mixolu bo rozpuści brudy. Leje się go w mniejszym stosunku od Mixolu.
Cena: 32zł
Image

Olej do skrzyni:


-75w90 jeśli lejemy olej do nowo złożonego silnika to najlepiej wlać właśnie 75w90. Castrol, Carlube, Elf czy Motul wybór zależy od nas i grubości naszego portfela. Raczej nie wlewamy go do starej skrzyni, bo rozpuści cały syf.
Cena: 26-50zł
Image

- HIPOL często wlewany jednak jest on za gęsty. Jeśli już lać to ten rzadszy HIPOL 75W90. Ogólnie może być jednak do nowej skrzyni lepiej lać coś lepszego do starej przekładni może być,
Cena: 14zł
Image

- LUX 10 rzadki nie polecam, już lepiej lać Hipol czy coś z lepszej jakości, Lux to przeżytek,
Cena: 15zł
Image

Jeśli chcesz aby silnik działał długo i bezproblemowo nie lej do skrzyni np. Mixolu czy tam jakichś ruskich specyfików.


Tu jeszcze tabelka ile oleju lać do benzyny:

Image

Autor:  Avila28 [ Sob Kwi 09, 2011 2:11 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

Dobrze opisane Dobra robota :D

Autor:  Patryk82 [ Sob Kwi 09, 2011 2:28 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

Fajny tut :)

Autor:  kamilbob [ Sob Kwi 09, 2011 5:15 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

motorynka_house13 napisał(a):
Motorowery Jawa i Ogar 200(silnik 223) były już przystosowane do etyliny 95 tzw. żółtej. Więc spokojnie ją lejemy. Nie radzę lać 98 itp., bo wszystko wam wytłucze. A wzrost mocy jest niewielki i nie opłacalny. 98 jest droższa a późniejsze remonty silnika nie należą do tanich.

Sprawdzałeś to na swoim silniku? Z tego co mi wiadomo to 98 się lepiej spala, a silnik chodzi równiej i wcale nie powoduje aż tak szybszego zużycia części silnika.

Mogę dodać, że hipol do silnika 223 się nie nadaje - po rozgrzaniu sprzęgło przestaje prawidłowo działać. Na Lux 10 było ok.

Autor:  SzyMZek [ Sob Kwi 09, 2011 6:58 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

A jakiej gęstości miałeś ten Hipol ;) bo są różne odmiany i nie jest powiedziane że każda jest odpowiednia :)
A o liczbie oktanów w paliwie to sobie poczytajcie co ona oznacza ;)

Autor:  housemdt [ Sob Kwi 09, 2011 8:14 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

kamilbob napisał(a):
motorynka_house13 napisał(a):
Motorowery Jawa i Ogar 200(silnik 223) były już przystosowane do etyliny 95 tzw. żółtej. Więc spokojnie ją lejemy. Nie radzę lać 98 itp., bo wszystko wam wytłucze. A wzrost mocy jest niewielki i nie opłacalny. 98 jest droższa a późniejsze remonty silnika nie należą do tanich.

Sprawdzałeś to na swoim silniku? Z tego co mi wiadomo to 98 się lepiej spala, a silnik chodzi równiej i wcale nie powoduje aż tak szybszego zużycia części silnika.

Mogę dodać, że hipol do silnika 223 się nie nadaje - po rozgrzaniu sprzęgło przestaje prawidłowo działać. Na Lux 10 było ok.


Może ciszej bo zachodzi mniejsze spalanie stukowe ale za to mniejsza moc. 98 to efekt placebo i cieńszy portfel.
Hipol jest ok ale 75w90 a nie ten gęsty.

Autor:  szkp [ Sob Kwi 09, 2011 8:33 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

Nie może być czegoś takiego jak mniejsze spalanie stukowe. Stuk nie trwa cały czas- zdarza się to rzadko i jest to po prostu dużo szybsze, niekontrolowane rozchodzenie się płomienia, zazwyczaj pozostawiające widoczne ślady- ma na to wpływ w małym stopniu liczba oktanów, a w większym ilość osadzonego na tłoku i w komorze spalania nagaru. Więc 98ka ma najwyżej mniejszą skłonność do stuku. A co do liczby oktanowej, kiedyś czytałem że np. 98ka ma taką samą odporność na stuk jak mieszanina 98% izooktanu i 2% heptanu- taka ciekawostka.

Autor:  piroprzemo [ Sob Kwi 09, 2011 8:56 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

Wszystko fajnie, ale mam jedno ale :D a mianowicie co do Orlen 2t Semi... jak dla mnie szajs jakich mało, silnik się na tym grzeje jak głupi - mniej się grzał na mixolu, ogólnie go nie polecam. Po przesiadce na Husqvarne Low Smoke zobaczyłem ogromną różnicę i szczerze polecam, litr kosztuje 30zł, butelka jest z dozownikiem :D

Autor:  Olo [ Sob Kwi 09, 2011 9:20 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

Ehhhh, mam parę uwag:
1. Benzyna - 98 nie powoduje większego zużycia, wręcz przeciwnie :) Tylko nie ma sensu stosować w seryjnych silnikach bo są przystosowane do paliw o niższej ilości oktanowej. Swego czasu zalał ją Breżniew do Ogara gdy bił rekord prędkości, chodzi o większą odporność na rozżarzoną elektrodę świecy, taka benzyna będzie odporniejsza i nie powoduje spalania stukowego. Przyda się tunerom stosujących archaiczne planowanie głowicy ;)
2. Żadnych dodatków do benzyny! One są przeznaczone do starszej generacji silników czterosuwowych, w których gniazda zaworów muszą być pokrywane warstwą ochronną powstającą z mieszanki podczas spalania. Przeznaczony do Maluchów, Dużych Fiatów, Polonezów, Ład, Skod i Wartburgów :)
3. Mixol do kosza, nawet do używanych silników lepiej go nie lać. Powoduje zapiekanie się pierścieni w rowkach, zbieranie nagaru i ogólnie złooo :D Do używanych silników można lać półsyntetyki bez obaw, po to je stworzono :) Orlenowski może nie jest najlepszy ale najtańszy, inne godne polecenia to Castrol, Motul, Mobil :) Syntetyczne oleje to miód dla średnio i mocno wysilonych silników 2T ale i piździkowe na nie zasługują. Lać zaraz po remoncie i używać możliwie długo. Firmy produkujące te same + Panolin i Husqvarna dla hardcore'ów :D
4. Olej do skrzyni: podstawa to klasyfikacja - oleje nie oceniamy po GĘSTOŚCI tylko LEPKOŚCI! Hipol w ogóle nie nadaje się! Może i jest dobry do przekładni ale nie do sprzęgieł! Po rozgrzaniu efekty ciągnięcia sprzęgła gwarantowane ;) Oleje do skrzyń: Selektol, Lux10 jak najbardziej, tak samo jak inne o lepkości 20-30. Oczywiście wyłącznie oleje mineralne, syntetyki po prostu przesiąkną przez uszczelnienia. Raz widziałem nawet Mixol zalany do skrzyni, rozwiązanie dobre ale na chwilę, gdyż po jakimś czasie zmienia konsystencje ze względu na składniki ułatwiające rozpuszczanie.

Autor:  housemdt [ Nie Kwi 10, 2011 8:50 am ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

Olo napisał(a):
Ehhhh, mam parę uwag:
1. Benzyna - 98 nie powoduje większego zużycia, wręcz przeciwnie :) Tylko nie ma sensu stosować w seryjnych silnikach bo są przystosowane do paliw o niższej ilości oktanowej. Swego czasu zalał ją Breżniew do Ogara gdy bił rekord prędkości, chodzi o większą odporność na rozżarzoną elektrodę świecy, taka benzyna będzie odporniejsza i nie powoduje spalania stukowego. Przyda się tunerom stosujących archaiczne planowanie głowicy ;)
2. Żadnych dodatków do benzyny! One są przeznaczone do starszej generacji silników czterosuwowych, w których gniazda zaworów muszą być pokrywane warstwą ochronną powstającą z mieszanki podczas spalania. Przeznaczony do Maluchów, Dużych Fiatów, Polonezów, Ład, Skod i Wartburgów :)
3. Mixol do kosza, nawet do używanych silników lepiej go nie lać. Powoduje zapiekanie się pierścieni w rowkach, zbieranie nagaru i ogólnie złooo :D Do używanych silników można lać półsyntetyki bez obaw, po to je stworzono :) Orlenowski może nie jest najlepszy ale najtańszy, inne godne polecenia to Castrol, Motul, Mobil :) Syntetyczne oleje to miód dla średnio i mocno wysilonych silników 2T ale i piździkowe na nie zasługują. Lać zaraz po remoncie i używać możliwie długo. Firmy produkujące te same + Panolin i Husqvarna dla hardcore'ów :D
4. Olej do skrzyni: podstawa to klasyfikacja - oleje nie oceniamy po GĘSTOŚCI tylko LEPKOŚCI! Hipol w ogóle nie nadaje się! Może i jest dobry do przekładni ale nie do sprzęgieł! Po rozgrzaniu efekty ciągnięcia sprzęgła gwarantowane ;) Oleje do skrzyń: Selektol, Lux10 jak najbardziej, tak samo jak inne o lepkości 20-30. Oczywiście wyłącznie oleje mineralne, syntetyki po prostu przesiąkną przez uszczelnienia. Raz widziałem nawet Mixol zalany do skrzyni, rozwiązanie dobre ale na chwilę, gdyż po jakimś czasie zmienia konsystencje ze względu na składniki ułatwiające rozpuszczanie.


Ad.1 Silnik i tak dostaje już po dupie od tej 95. Jeśli 98 jest taka dobra to lejcie lotniczą ponad 100 oktanów. Na pewno silnik się szybciej nie zużyje. Ojciec mi mówił, że w latach kiedy od był młody lał niebieską(78). Niektórzy lali zółtą(94). Miały może większą petarę ale za to podały szybciej. Na 78 chodziły spokojnie a teraz są żyłowane. Jeśli na 78 dało się jeździć i było ok. to po co lać 98, która ma mniejszą kaloryczność? Mocy da Ci więcej 95.

Ad.2 Dlaczego nie? Dodatek utrzymuje w czystości system paliwowy, zabezpiecza układ paliwowy, szczególnie zbiornik paliwa przed korozją, zapobiega tworzeniu osadów we wszystkich miejscach, gdzie występuje mieszanka paliwowo-powietrzna. Leję go profilaktycznie i ogar działa ok.

Ad.3 Ja tam używam Mixola i jakoś jeżdżę. Może przejdę na jakiś półsyntetyk. Jednak kiedyś jeździło się na Mixolu przez całą Europę.

Ad.4 Hipol 75W90 jest ok. 80W90 fakt jest za gęsty ale tan rzadszy chodzi ok. Jeżdżę na nim już dłużysz czas i sprzęgło działa jak należy więc nie wiem może zły Hipol lałeś.

Autor:  Olo [ Nie Kwi 10, 2011 11:12 am ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

Nie chodzi o moc czy też "petardę" tylko właśnie o spalanie stukowe. Przy takiej małej pojemności różnica 3 oktanów nie da Ci odczuwalnego przyrostu mocy, nawet w zwykłych autach to nie daje takiego efektu. A paliwo lotnicze to już w ogóle sobie darujmy bo ma zupełnie inny skład ;)
Nie, dodatek nie czyści systemu paliwowego i nie, nie zabezpiecza baku przed korozją :) http://www.proauto.pl/pliki/Uniben%20Do ... ej_277.pdf - dokumentacja, cyt: "Zastępuje ołów. Pozwala stosować benzynę bezołowiową w silnikach wymagających benzyny ołowiowej." Tak jak mówiłem, nie ma właściwości czyszczących tylko zabezpieczające w wyniku swojego spalenia :)
Lubisz Mixol? to na nim jeździj, tylko nie polecaj go nikomu. Obejrzyj sobie układy wydechowe, tłoki i cylindry silników jeżdżących na mixolu i porównaj z tymi jeżdżącymi na syntetyku ;) Nie każdy wytwór PRLu będzie wiecznie dobry.
Hipol miałem chyba każdy zalany, na każdym to samo. To nie jest olej nadający się do skrzynki! Do simsona fabrycznie był lany olej konsystencji wody. Fabryka przewidziała olej lepkości SAE 20-30 dla mokrych sprzęgieł, więc zwiększając lepkość oleju powodujesz klejenie się tarcz :)

Autor:  housemdt [ Nie Kwi 10, 2011 2:23 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

Olo napisał(a):
Nie chodzi o moc czy też "petardę" tylko właśnie o spalanie stukowe. Przy takiej małej pojemności różnica 3 oktanów nie da Ci odczuwalnego przyrostu mocy, nawet w zwykłych autach to nie daje takiego efektu. A paliwo lotnicze to już w ogóle sobie darujmy bo ma zupełnie inny skład ;)
Nie, dodatek nie czyści systemu paliwowego i nie, nie zabezpiecza baku przed korozją :) http://www.proauto.pl/pliki/Uniben%20Do ... ej_277.pdf - dokumentacja, cyt: "Zastępuje ołów. Pozwala stosować benzynę bezołowiową w silnikach wymagających benzyny ołowiowej." Tak jak mówiłem, nie ma właściwości czyszczących tylko zabezpieczające w wyniku swojego spalenia :)
Lubisz Mixol? to na nim jeździj, tylko nie polecaj go nikomu. Obejrzyj sobie układy wydechowe, tłoki i cylindry silników jeżdżących na mixolu i porównaj z tymi jeżdżącymi na syntetyku ;) Nie każdy wytwór PRLu będzie wiecznie dobry.
Hipol miałem chyba każdy zalany, na każdym to samo. To nie jest olej nadający się do skrzynki! Do simsona fabrycznie był lany olej konsystencji wody. Fabryka przewidziała olej lepkości SAE 20-30 dla mokrych sprzęgieł, więc zwiększając lepkość oleju powodujesz klejenie się tarcz :)


Czy ja pisałem o tym żeby kupować 98? Polecam 95. Mam dziwne wrażenie, że nie wiesz o czym mówię.
Dodatek warto lać bo kiedyś była tylko benzyna ołowiowa. Silnikom to nie szkodziło a teraz pomaga. Na stronie pisało, że czyści więc ja w to wierzę. Na pewno nie zaszkodzi.
Gdzie ja pisałem, że polecam Mixol? Półsyntetyk rozpuści Ci cały syf więc czasem lepiej używać tego badziewia niż mieć syf w komorze spalania. Nie wszystko co nowe jest dobre. Nie chodzi mi o to, że nowe oleje są złe jednak do nieremontowanych silników się po prostu nie nadają.
Konsystencji wody mówisz? "Olej GL60 odpowiada SAE 80W" <- to jest olej do Simsona. Lux za słabo smaruje. 75w90 jest idealny. To też klasa lepkości tylko OLEJÓW PRZEKŁADNIOWYCH a nie silnikowych. Kup dokładnie 75w90 i zobaczysz, że będzie ok.

Autor:  Olo [ Nie Kwi 10, 2011 3:43 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

Napisałeś, że 98 niszczy silnik, po prostu głupota, o to chodzi :)
Nie wiem gdzieś wyczytał, że czyści, ale nie czyści :) Do czyszczenia są inne środki, dodatek ma tylko za zadania ochronić gniazda zaworów przed wypalaniem :)
Półsyntetyk nie działa na zasadzie czyszczenia układu, nie spowoduje pojawienia się syfu w komorze, tylko full syntetyczne oleje dają efekt usuwania brudu i mogą spowodować przeciekanie silnika na wskutek rozpuszczenia brudu, który robił za częściowe uszczelnienie (dlatego niektórzy przed sprzedażą auta zalewają do silnika mineralne zagęstniki, które po prostu zapychają dziury w uszczelnieniach).
Podając ten cytat trzeba było podać cały :) "Do Simsona zalecany był olej GL60, GL100 lub olej silnikowy SAE 20-30", tak więc jak widać Lux10 i Selektol spełniają warunek olejów silnikowych o lepkości wg. SAE 20-30. I zamiast ślepo przepisywać czyjeś słowa proponuję nabrać doświadczenia i samemu się przekonać :) Konsystencję oleju fabrycznie lanego do simsona można zobaczyć na Simson Lehrvideo ;)
Miałem 75W90 - szybko się go pozbyłem, sprzęgło nie do wyregulowania.

Autor:  apollan [ Śro Kwi 13, 2011 8:00 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

A ja z własnego doświadczenia polecam lać do benzyny pełne syntetyki, jak najlepszej jakości i będzie naprawdę ok. Castrol, Panolin, Midland, i ew husqvarna,

Autor:  Baton93 [ Czw Kwi 14, 2011 7:46 pm ]
Temat postu:  Re: Benzyna, oleje - wybór

Z mojego doświadczenia wynika że do mieszanki najbardziej optymalny jest Mobil Extra 2t. Ja kupuje litr za 21zł, a jest to serio dobry olej :D Leje go do przeróżnych dwusuwów począwszy od piździków 50ccm aż do cr 250 i kx 250.
Co do skrzyni to w silnikach jawa 223 zawsze stosuję LUX 10 i nie ma z nim najmniejszego kłopotu. Z hipolem słyszałem różne przygody, typu sklejania tarcz itp. Ja nigdy nie go nie lałem także nie wiem.

Strona 1 z 3 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/