Forum motoryzacyjne motokirc.pl
https://motokirc.pl/

Doładowanie silnika.
https://motokirc.pl/tuning-tech-f27/do-adowanie-silnika-t6584.html
Strona 1 z 1

Autor:  galion59 [ Pon Lip 30, 2007 9:45 pm ]
Temat postu:  Doładowanie silnika.

Ostatnio wcieliłem w życie jeden z moich zwariowanych pomysłów i wygląda na to, że w pełni zdał egzamin.
Kupiłem na Allegro taki wentyl http://www.allegro.pl/item215407283_rev ... ar_fv.html
Postarałem się o zapasowy tłumik szmerów ssania na gaźniku (aby nie niszczyć oryginalnego).
Kupiłem osiem baterii R14 i połączyłem je szeregowo tak aby było 12V. Potrzebny będzie jeszcze
wyłącznik elektryczny, który będzie można umieścić na kierownicy. Rozebrałem zapasowy
tłumik szmerów ssania. Przykręciłem wentyl do tej połówki, która mocowana jest na gaźniku.
Wystarczą dwie śruby po przekątnej wentyla. Musi być on tak zamocowany aby powietrze
nadmuchiwał przez otwór na gaźnik - strzałka na obudowie wentyla skierowana w kierunku
gaźnika. Z samego gaźnika zdemontowałem filtr siatkowy. Potem zająłem się drugą połówką
tłumika szmerów ssania. W tylnej ściance wyciąłem kwadrat o boku 5cm. Od środka wkleiłem na tylnej ściance (tam gdzie wyciąłem kwadrat) kawałek włókniny stosowanej w filtrach do okapów (grubość 5mm). Ten kawałek filtru musi być większy od kwadratu, który wyciąłem.
I w ten oto sposób mam filtr powietrza, który zastąpi zdemontowany z gaźnika.
Skombinowałem pojemnik do którego wsadziłem baterie. Mnie udało się znaleźć pudełko,
w którym baterie są umieszczone w dwóch rzędach po cztery sztuki w jednym rzędzie.
W lewym rzędzie baterie są umieszczone plusami do góry, a w prawym odwrotnie czyli
plusami w dół a minusami do góry. Na dole pudełka wystarczy dać blaszkę, która połączy
minus baterii lewego rzędu z plusem baterii prawego rzędu. Baterie w obydwóch rzędach
muszą ściśle przylegać do siebie aby zapewnić połączenie elektryczne. U góry pudełka
wystarczy dopasować dwie blaszki z przylutowanymi przewodami i mamy zasilanie 12V
potrzebne do napędzenia wentyla. W mojej drynce pojemnik z bateriami umieszczony
jest w dorobionym bagażniku do którego przymocowana jest lampa od wsk-i ze światłem
stopu. Następnie przymocowałem wyłącznik do kierownicy. Musi to być wyłącznik, którego
styki odizolowane są od masy motoru. Aha zapomniałem o ważnej sprawie - usunąłem niepotrzebną przegrodę w tłumiku szmerów ssania oraz zalałem silikonem stare otwory, którymi powietrze dostawało się do tłumika. Teraz można obciąć wtyczkę przy wentylu i
wyprowadzić przewody na zewnątrz od strony tłumika wydechu. Otwór którym wychodzą przewody na zewnątrz uszczelniłem dokładnie silikonem. Potrzebna będzie mała
podwójna kostka elektryczna. Odizolowałem czarny i żółty przewód od wentyla (wystarczy pół centymetra) i podłączyłem po jednej stronie kostki. Wziąłem pudło z bateriami i minus od baterii podłączyłem do czarnego przewodu po drugiej stronie kostki. Plus od baterii
dotknąłem do przewodu żółtego. Jeżeli wentyl zacznie się szybko obracać i strumień
powietrza wydostaje się na zewnątrz - to wszystko jest OK. Zdemontowałem oryginalny
tłumik szmerów ssania oraz filtr siatkowy i założyłem na razie tylko połowę przerobionego z wentylem. Wcześniej po sprawdzeniu odłączyłem baterie. Umieściłem pojemnik z bateriami
w miejscu docelowym i poprowadziłem przewód od plusa do jednego styku wyłącznika na kierownicy. Od drugiego styku wyłącznika poprowadziłem przewód do kostki wentyla i podłączyłem
do żółtego przewodu. Podłączyłem minus od baterii do czarnego przewodu przy kostce wentyla.
Użyłem wyłącznika na kierownicy i sprawdziłem czy wentyl działa. Potem go wyłączyłem.
Zapamiętałem w której pozycji wyłącznika wentyl jest włączony. Owinąłem kostkę taśmą
izolacyjną tak aby nie dowarła do masy. Poukładałem przewody i zamontowałem drugą połówkę
przerobionego tłumika szmerów ssania. Odpaliłem
silnik bez włączania wentyla. Rozgrzałem silnik - jedynka - dwójka - pełny gaz
i jak silnik wszedł na obroty to włączyłem wentyl. Odczułem że silnik po włączeniu wentyla wchodzi na wyższe obroty - dostaje więcej powietrza. W mojej motorynce musiałem
podnieść iglicę w gaźniku na 3-ie wycięcie i lekko wkrętem wzbogacić mieszankę.
Pozostaje tylko ustawić wolne obroty i po robocie. Dopiero gdy wymieniłem kolanko i tłumik
motorek ożył. Bardzo dobrze wkręca się na obroty i jest szybszy od nieprzerobionego.
Powodzenia w przeróbkach. Polecam to rozwiązanie. Praktycznie oddławia to silnik.
P.S.
Tłumik i kolanko są od poczciwej WSK-i. Niedawno założyłem gaźnik 13mm od trzybiegówki. Ciekawe jak by ten patent zdał egzamin przy simsonie i jawce.
Gdyby trafił się egzemplarz z 12-to woltowym akumlatorem - niepotrzebne byłyby baterie.
Wentyl powinien dobrze współpracować z filtrem stożkowym.
Przy samym gaźniku powinien być wentyl, a za nim filtr stożkowy.

Autor:  Jacek-J129 [ Pon Lip 30, 2007 10:00 pm ]
Temat postu: 

Przyznam że ciekawie brzmi. Może dasz jakieś fotki Twojego dzieła? ;).

Autor:  galion59 [ Pon Lip 30, 2007 10:03 pm ]
Temat postu: 

Nie mam aparatu cyfrowego, a zdjęcia robione telefonem są kiepskiej jakości.

Autor:  macieko [ Pon Lip 30, 2007 10:19 pm ]
Temat postu: 

aha no fajnie brzmi tylko co to ten tłumik szmerów ssania???????

Autor:  galion59 [ Pon Lip 30, 2007 10:24 pm ]
Temat postu: 

Tłumik szmerów ssania to ta puszka umieszczona na gaźniku motorynki.

Autor:  Sk@tty1 [ Pon Lip 30, 2007 11:23 pm ]
Temat postu: 

czy mam ustawić wiatraczek tak zeby wciagał czy zeby wydmuchiwal powietrze????

Autor:  galion59 [ Wto Lip 31, 2007 8:47 am ]
Temat postu: 

Tak jak napisałem w opisie. Musi nadmuchiwać powietrze na gaźnik.

Autor:  =XawiD= [ Wto Lip 31, 2007 10:13 am ]
Temat postu: 

galion59, wszystko jest ok ale dlaczego we wszystkich tematach dajesz ten sam tekst - już 5 raz to czytałem...

Autor:  galion59 [ Wto Lip 31, 2007 10:27 am ]
Temat postu: 

Sorki. Poprzednio były to odpowiedzi w cudzych postach. Teraz postanowiłem
założyć własny temat. Mam nadzieję, że będzie mnie to wybaczone.

Autor:  Sk@tty1 [ Wto Lip 31, 2007 4:50 pm ]
Temat postu: 

ok juz wszystko załozone wiatraczek podpięty do akumulatora 12V tylko ktoma charta wiejak wygląda w nim tłumik szmerów ssania, wiec wiatraczek w tej dziurze gdzie normalnie powinien byc filtr a filtr zbandarzu zrobiłem w tej dziurze pod siedzeniem którędy silnik ciagnie powietrze iniby działa ale nie wiem czy nie przełoyć tego wiatraczka tam gdzie wchodzi króciec już od samego gaxniak tylko że tamta dzura jest o połowe mniejsa od samego wiatraczka. pmocy :P

[ Dodano: 31 Lipiec 2007, 17:53 ]
aha i może zamiast do akumulatora podpiąc go lepiej do instalacji w końcuz wyższymi obrotami dostawał by więcej prądu i szybciej się kręcił z dodaniem gazu. na podobnej zasadzie dziala turbo w samohodzie kiedy doda się gazu to przy ilus tam obrotach turbo zaczyna się kręcić i srężać powietrze i im więcej obrotów tym wiecej powietrza, to było by w tedy bardziej dopasowne do pracy silnika

Autor:  galion59 [ Wto Lip 31, 2007 5:13 pm ]
Temat postu: 

Wiatrak powinien być zamontowany jak najbliżej gaźnika, dlatego tłumik szmerów
ssania przy motorynce najlepiej się do tego nadaje. Bezwzględnie podłącz go do
akumulatora - wyższe napięcie może go uszkodzić.

Autor:  Sk@tty1 [ Wto Lip 31, 2007 6:41 pm ]
Temat postu: 

ok czyli zosatwiamy tak ja jest a mocy nie powiem troszke tez przybyło :D:D

Autor:  galion59 [ Wto Lip 31, 2007 7:03 pm ]
Temat postu: 

No to super. Możesz jeszcze podregulować gaźnik i zapłon i maszyna powinna
śmigać. Jaki założyłeś wentyl? Taki jak polecałem w opisie? Ten jest
najlepszy.
Powinna być 60-tka, ponieważ daje dużo powietrza. Jak założyłeś mniejszy,
to
efekt będzie trochę gorszy. Możesz jeszcze dać większe kolanko i tłumik.
U mnie jest od wsk-i i śmiga lepiej jak na fabrycznym. Jak silnik dostaje
więcej powietrza to tłumik i kolanko muszą być trochę większe i mniej
zdławione.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/