Forum motoryzacyjne motokirc.pl
https://motokirc.pl/

Ekstremalny tuning cylindra-silnik jawka
https://motokirc.pl/tuning-tech-f27/ekstremalny-tuning-cylindra-silnik-jawka-t2946.html
Strona 1 z 4

Autor:  matemarek [ Śro Sty 10, 2007 9:48 pm ]
Temat postu:  Ekstremalny tuning cylindra-silnik jawka

Ekstremalny tuning cylindra-silnik jawka

1.Pierwsze kroki:
-Kupujemy cylinder tuningowy jawka z allegro (niby mają 60ccm ale na prawdę 55ccm-cena ok.100zł)
-oddajemy cylinder do odpowiedniego zakładu zajmującego się cylindrami motocyklowymi(lub poprostu do tokarza lub frezarza)
Zlecamy następujące zadania:
*szlif cylindra do 58ccm(czyli do maksymalnej pojemności),
*planowanie standardowej głowicy o 2mm,
*stoczenie tulej o 1mm(od strony głowicy),
*wybicie po szlifie tuleji z cylindra(można też samemu spróbować szczęścia),
*dorobienie nowego solidnego i lekkiego tłoku o odpowiedniej średnicy(trzeba pamiętać, że przód(denko) tłoka powinno być o 1mm krótsze niż w normalnym),

2.Kiedy mamy już cylinder w ręku.

Zajmujemy się wybitą tuleją:
-korygujemy kształty okien w cylindrze,
-polerujemy poprawione okna,


Zajmujemy się głowicą:
-głowicę od strony wewnętrznej polerujemy na lusterko(polecam dokładność w tej pracy).

Zajmujemy się cylindrem bez tuleji:
-poprawiamy odpowiednio(powiększamy) kanały płuczące,
-polerujemy kanyły perfekcyjnie na lusterko.
-dopracowywujemy wylot spalin w cylindrze(występuje zazwyczaj małe zwężenie(0,5-1,5mm),
-polerujemy wylot spalin na lusterko,

Po tych zabiegach wbijamy tuleję do cylindra tak jak była.

3.Membran zaworowy


Najważniejszym etapem tuningu cylindra jest założenie mambranu zaworowego, co zostało przedstawione na zdjęciu nr1.

Co należy zrobić:
-rozpiłowywujemy odpowiednio cylinder(później wszystko polerujemy) tak aby można było włożyć membran,
-dorabiamy odpowiedni kołnież dla wystającej części membranu,
-dorabiamy odpowiedną głowicę do membranu(wkońcu gdzieś trzeba przykręcić gaźnik),

Nie posiadam dokładnych wymiarów jeśli chodzi o założenie membranu zaworowego, gdyż w polsce nie spotkałem się z tego typem przeróbek. Pozostaje metoda prób i błędów oraz fotki.

4.Montaż

Podczas zakładania cylindra należy wysmarować tuleję olejem aby jej nie zarysować podczas wkładania tłoka.

5.Pierwsze uruchomienie pojazdu

Są trzy opcje:
-wcale nie odpali,
-będzie chodził jak żyleta,
-na większych prędkościach cylinder się uszkodzi,

Jedna z nich zaistnieje na pewno.

6.Inne dane
Membran zaworowy: można kupić na AG-MOT z aprili (cena ok. 45zł)

matemarek(Mateusz M.)

============================================
Artykuł nie jest może zbyt dobry, ale zawsze lepiej niż nic. Myślę, że znajdzie się ktoś kto poprawi braki lub błędy. Można się na ten temat rozpisać ale do tego są potrzebne dodatkowe informacje które mają tylko czesi.

ZDJECIA:

nr1. http://www.sweb.cz/firesnek/jawa/sestava.htm
nr2. http://www.sweb.cz/firesnek/jawa/j1.jpg
nr3. http://www.sweb.cz/firesnek/jawa/j4.jpg
nr4. http://www.sweb.cz/firesnek/jawa/j5.jpg

Pozdro.

Autor:  SzyMZek [ Śro Sty 10, 2007 10:23 pm ]
Temat postu: 

Tekst poniżej pochodzi z forum MZ Club Polska
Zastosowanie membrany diametralnie zmienia warunki pracy ukladu ssacego. Jak zapewne kazdemu wiadomo podczas pracy silnika dwusuwowego ze standardowym rozrzadem (sterowanym tlokiem) w ukladzie ssacym wystepuja drgania mieszanki paliwowo powietrznej. Podczas ruchu w gore tlok odslania okno ssace, a podcisnienie wystepujace w przestrzeni pod tlokiem powoduje zassanie mieszanki. Nastepnie podczas ruchu tloka w dol nastepuje sprezanie mieszanki w skrzyni korbowej, ale jednoczesnie czesc mieszanki jest wypychana z powrotem do kanalu ssacego, poniewaz okno ssace jest ciagle otwarte. Wlasciwe sprezanie mieszanki w skrzyni korbowj zaczyna sie dopiero od momentu zamkniecia okna ssacego. A wiec tracimy czesc objetosci pod tlokiem (rowna iloczynowi pola przekroju otworu cylindra i wysokosci okna ssacego).

Zawor membranowy jest lepszym rozwiazaniem, poniewaz sam steruje cyklami ssania otwierajac sie gdy cisnienie w skrzyni korbowej jest mniejsze niz w kanale ssacym, oraz zamykajac sie gdy cisnienie to jest wieksze. Dzieki temu uzyskujemy optymalne warunki napelniania w calym zakresie obrotow i nie tracimy czesci mieszanki, gdyz membrana dziala jak zawor zwrotny.

Dla ciekawych mam kilka zdjęć zamontowanego zaworu membranowego w silniku EM 250. Tu wymagało to modyfikacji całego bloku silnika...
http://w1.bikepics.com/pics/2005%5C02%5 ... 4-full.jpg
http://w1.bikepics.com/pics/2005%5C02%5 ... 5-full.jpg
http://w1.bikepics.com/pics/2005%5C02%5 ... 7-full.jpg
http://w1.bikepics.com/pics/2005%5C02%5 ... 8-full.jpg

Autor:  ogar2007 [ Śro Sty 10, 2007 11:26 pm ]
Temat postu: 

moc silnika także diametralnie sie zmieni i będzie można stosować rużnorakie gazniki(prosze mnie poprawić jeśli wprowadzam w błąd)
napewno nie zabraknie mieszanki przy decydujących momentach,miałem w planie tuning i chyba zaryzykuje ten zawór z aprilli,jak rozpiłuje do wymiaru zaworu to będzie dobrze czy nie,i będe musiał zrobić zwężenie przy oknie oby tłok sie nie odsłonił

jeszcze jedno pytanie,ile zyskam na mocy i v-max

znalazłem to,napiszcie jak to w miare zamątować

Autor:  matemarek [ Czw Sty 11, 2007 7:24 am ]
Temat postu: 

Z tego co gadają na czeskich stronkach to na takich cylindrach jadą niby do 100km/h, ale to raczej mało prawdopodobne. <z jezorem>

Powiem jeszcze tyle, że pod tak przerobiony cylinder do silnika wkładają przednią zębatkę 15z i inny zapłon(dzisiaj postaram się o link do strony gdzie można coś takiego załatwić).

Autor:  apollan [ Czw Sty 11, 2007 8:53 am ]
Temat postu: 

Matemarek, możemy umieścić Twój tekst w poradnikach? Oczywiście będziesz stał jako autor. Ja mam nowe foty z wyciągania tulei więc jakby co to dołączę. Pozdrawiam.

Autor:  R-Man [ Czw Sty 11, 2007 2:32 pm ]
Temat postu: 

no wlasnie jak ja wyciagnac ??

Autor:  matemarek [ Czw Sty 11, 2007 3:16 pm ]
Temat postu: 

Tekst możecie umieścić ale chciałbym go najpierw jeszcze dopracować i wrzócić najpierw na własną stronkę gdzie będziecie mogli skopiować.

Wracając do tuleji- wyciąga się ją za pomocą prasy.


apollan - wyślij mi proszę twoje fotki tuleji na maila (matemarek21@gmail.com)

Autor:  apollan [ Czw Sty 11, 2007 4:32 pm ]
Temat postu: 

Moja prasa to siła mięśni razy gwałt plus imadło solidne. Foty:

www.apollan.mszuk.one.pl/strona1/tuleja/tuleja.jpg

www.apollan.mszuk.one.pl/strona1/tuleja/tuleja1.jpg

www.apollan.mszuk.one.pl/strona1/tuleja/tuleja2.jpg

www.apollan.mszuk.one.pl/strona1/tuleja/tuleja3.jpg

www.apollan.mszuk.one.pl/strona1/tuleja/tuleja4.jpg

www.apollan.mszuk.one.pl/strona1/tuleja/tuleja5.jpg

Zrobię nowsze foty jak będę miał chwilkę, oraz obfotografuję mój sprzęt do tego. Generalnie mam trzy wyciskacze- różna długość, jedno na początek, trochę solidnejsze i inaczej zbudowane od tego na zdjęciach, no i rurę w którą wchodzi tulej. Wszystki pasuje jak tata do mamy. ;-) .

Twój tekst wrzucę jak będę miał coś więcej czasu, chyba nie ma błędów.

[ Dodano: 11 Styczeń 2007, 16:33 ]
Stanem cylindra sie nie przejmujcie, to jakiś stary złom.

Autor:  R-Man [ Czw Sty 11, 2007 5:38 pm ]
Temat postu: 

czyli moge ta tuleje wyciagnac tak samo jak wyciaga sie łożyska od kol z samochodow??
ale slyszalem ze tylko z oryginalnych cylkow (czeskich) da sie wyciagnac tuleje... <Czytaj>

Autor:  apollan [ Czw Sty 11, 2007 5:50 pm ]
Temat postu: 

Nie tak samo, napisałęm co trzeba miec do tego. Z polskich tez wychodzi.

Autor:  matemarek [ Czw Sty 11, 2007 5:54 pm ]
Temat postu: 

Podejżewam, że przy pomocy porządnej prasy ulegnie i cylinder z allegro.

A jeśli chodzi o metodę którą zaproponował apollan to dodatkowo można spróbować jakoś zagrzać cylinder i wtenczas wybić tuleję(cylinder z allegro). Możliwe, że coś pomoże.

Autor:  apollan [ Czw Sty 11, 2007 6:09 pm ]
Temat postu: 

Wybijać nie ma sensu, polamiesz tylko nóżki.

Autor:  R-Man [ Czw Sty 11, 2007 6:12 pm ]
Temat postu: 

ha ha <hahaha> ja juz mam na to sposob...

[ Dodano: 11 Styczeń 2007, 18:12 ]
a co do tematu to kto zrobi to pierwszy?? <co?>

Autor:  matemarek [ Czw Sty 11, 2007 7:15 pm ]
Temat postu: 

http://www.matemarek-moto.neostrada.pl/

Na stronę wstawiłem gotową wersję instrukcji ze zdjęciami, można ją kopiować i rozprzestrzeniać na stronkach i forach. <spoko>

Autor:  omenn [ Czw Sty 11, 2007 10:05 pm ]
Temat postu: 

http://www.sweb.cz/firesnek/novinky/F03.jpg końcowym efektem bedzie cos takiego??
:PP

Strona 1 z 4 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/