Forum motoryzacyjne motokirc.pl
https://motokirc.pl/

tuning silnika S-38
https://motokirc.pl/tuning-tech-f27/tuning-silnika-s-38-t4250.html
Strona 1 z 2

Autor:  jachu09 [ Wto Maj 08, 2007 9:16 pm ]
Temat postu:  tuning silnika S-38

Witam zrobiłem Mały tuning Silnika S-38 według tego opisu :

W silniki tego typu wyposażone były polskie motorowery w latach 60-tych i 70-tych. Silniki montowane w motorowerach Żak i Komar na rynek krajowy dysponowały mocą 1,8 KM przy 5000 obr/min. Silniki produkowane na eksport np. do Holandii, miały moc wyższą. Konstrukcyjnie silniki były takie same. Ze względu na ograniczenie szybkości maksymalnej dla motorowerów, w polskim kodeksie drogowym celowo obniżano moc silników produkowanych na krajowy rynek. Jak więc łatwo się domyślić, zwiększenie mocy silnika S-38 nie nastręczy zbyt wielu problemów.

W czasach, kiedy te silniki były produkowane, młodzi chłopcy startujący w wyścigach w klasie 50 ccm dokonywali przeróbek silników w celu uzyskania jak największej mocy w zakresie dopuszczalnych regulaminem zmian. Aby ukierunkować te działania, mgr inż. W. Wiatrak (był wtedy głównym konstruktorem w zakładzie produkującym te silniki) opracował wytyczne, które pozwalały w stosunkowo prosty sposób uzyskać z silniczka 4 KM. Te wskazówki są do dzisiaj podstawą do działania przy usprawnianiu tych silników. Oczywiście każdy bardzo ambitny motocyklista chciał mieć jeszcze o przynajmniej 1 KM więcej, dokonywano więc dodatkowych usprawnień. Często udawało się uzyskać moc jeszcze większą, ale trwałość silnika drastycznie malała. Mówiąc dokładniej, silniki się rozlatywały. Nie był to jednak jedyny problem. Podwozie nie było przystosowane do wyższych mocy silników, przy większych szybkościach rama nie ma odpowiedniej sztywności, hamulce praktycznie nie są w stanie zatrzymać pojazdu.

Najwięcej czasu zajmie nam przerobienie cylindra. Zmianie ulega tylko wysokość okna wylotowego. Górną krawędź okna należy podpiłować o 1 mm. Mierząc od górnej powierzchni cylindra (przed planowaniem) górna krawędź okna wylotowego oddalona jest o 34 mm, po usprawnieniach odległość powinna wynosić 33 mm, a po splanowaniu cylindra (o tym za chwilę) 31,5 mm. Oczywiście wymiarów musimy przestrzegać bardzo dokładnie, bo decydują one o kątach otwierania i zamykania okien, a to jak wiecie, ma wpływ na moc i charakterystykę silnika. Po podwyższeniu okna musimy skorygować cały kanał wydechowy tak, aby uniknąć progów i nierówności. Oczywiście kanał na koniec należy wypolerować. Kanały przelotowe (płuczące) pozostawiamy bez zmian. Sprawdzamy ich symetrię za pomocą plasteliny, lub silikonu, (pisałem jak to wykonać w dziale Usprawnianie). W przypadku zauważalnych różnic w symetrii należy dokonać korekty, ale bez podwyższania okien. Jedyna zmiana jakiej dokonujemy w oknach przelotowych, to konieczność powiększenia fazy na dolnej krawędzi okien. Nie jest to łatwe, ale przy pomocy lekko podgiętego pilnika iglaka można ten zabieg wykonać.

Okno ssące pozostawiamy bez zmian, mimo że zastosujemy większy gaźnik. Firmowo silnik S-38 posiada gaźnik o przelocie 12 mm, aby zwiększyć moc musimy zastosować gaźnik o gardzieli 16 mm. Kiedyś zakładano gaźniki od pierwszych modeli WFM. Dużo lepsze jakościowo gaźniki o takim przelocie można kupić w sklepach z częściami zamiennymi do kosiarek i pił spalinowych. W gaźnikach produkcji rosyjskiej trzeba przekonstruować cały układ tzw. ssania. Oczywiście inne gaźniki także wymagają pewnych adaptacji, głównie w układzie dźwigienek, lub zaczepów linki gazu.

W zależności od typu gaźnika jakim będziemy dysponować, musimy dokonać zmiany króćca ssącego. Metody mocowania innych gaźników opisałem w dziale Rasowanie cz.II. W przypadku silnika S-38, ze względu na mały i lekki gaźnik, proponuję następujące rozwiązanie : - jeżeli zamierzamy zastosować gaźnik rosyjski K60B, to musimy go rozebrać i przetoczyć gardziel do wymiaru 16 mm (w wykonaniu fabrycznym jest 15 mm), jeżeli zamierzamy uzyskać z silnika tylko te 4 KM wspomniane w tytule, to możemy założyć gaźnik bez roztaczania gardzieli. Przy średnicy 15 mm silnik ostrzej reaguje na gaz. Jak wcześniej wspomniałem, urządzenie ssania jest tak skonstruowane, że wlot powietrza do gaźnika ulega drastycznemu zakłóceniu. W silniku sportowym taki wlot jest nie do przyjęcia. Należy więc zrezygnować z urządzenia ssania, a do wlotu dorobić lejek. Lejek zdecydowanie wpływa na sprawność silnika. Ten typ gaźnika przykręcamy do istniejącego króćca ssącego. Kanał ssący należy powiększyć do średnicy gaźnika i dokładnie wypolerować. Pozostaje nam jeszcze splanować cylinder na powierzchni przylgni głowicy o 1,5 mm. Zabieg ten nie ma jednak na celu zwiększenia stopnia sprężania. Aby silnik wykazał większą moc, musimy dokonać zmiany kątów otwarcia i zamknięcia wszystkich okien. Dokonamy tego przez założenie pod cylinder specjalnie wykonanej podkładki z blachy aluminiowej o grubości 1,5 mm. Podkładka musi być idealnie dopasowana do karteru i do cylindra, w miejscach przechodzenia kanałów z karteru do cylindra nie może być progów. Podkładka musi być dokładnie dotarta drobnym papierem ściernym na powierzchniach styku z karterem i cylindrem. Kanały przelotowe w karterze i całą skrzynię korbową należy dokładnie wypolerować. Tak więc po założeniu podkładki pod cylinder i wcześniejszym stoczeniu cylindra o grubość podkładki (1,5 mm), stopień sprężania pozostaje bez zmian. W celu zwiększenia stopnia sprężania musimy dokonać zatoczenia głowicy o 1,5 mm. W celu otrzymania właściwych kątów otwarcia i zamknięcia okna ssącego musimy dokonać skrócenia od dołu tłoka o 3 mm. Dodatkowo tłok od środka należy dokładnie wyrównać i wypolerować.

Ostatnią czynnością jest wykonanie układu wydechowego. Typowy, stosowany w motorowerach układ wydechowy, nie zapewnia nam wzrostu mocy silnika. Musimy więc wykonać zupełnie nowy układ wydechowy. W zaleceniach podawanych przez pana Wiatraka, układ wydechowy powinien składać się z kolanka wydechowego o długości 300 mm z motocykla WSK i z tłumika WSK typ S-01. Aby grubszą rurę wydechową zamocować do cylindra silnika S-38, musimy wykonać tzw. lejek, który dospawujemy do kolanka wydechowego od strony cylindra. Możemy także założyć do silnika S-38 układ wydechowy od nowego typu Simsona. Kolanko rury wydechowej nie może jednak wchodzić do tłumika głębiej jak 2,5 do 3 cm.

Jeżeli macie dużo cierpliwości i chcecie praktycznie przekonać się, jak duży wpływ na moc silnika dwusuwowego ma układ wydechowy, to wykonajcie „tłumik" zgodnie z wymiarami podanymi na rysunku. Silnik po dobrym dostrojeniu układu wydechowego uzyska wtedy moc ponad 4 KM. Układ wydechowy dostrajamy pojemnościowo. Tylną część tłumika nasuwamy na przednią, zmieniając tym samym objętość układu wydechowego. Musicie jednak pamiętać, że w czasie regulacji układu wydechowego nie należy zmieniać ustawień gaźnika i zapłonu. Pamiętacie z poprzednich opracowań, że zmiana składu mieszanki powoduje zmianę temperatury spalin, a tym samym zmienia się prędkość impulsów w układzie wydechowym. Tak więc, jeśli już będziecie mieli dokładnie zestrojony cały silnik i po jakimś czasie dokonacie zmiany całego gaźnika lub podregulujecie skład mieszanki, należy ponownie sprawdzić dostrojenie układu wydechowego.

Zapłon w silniku S-38 należy ustawić na 2,7-3 mm przed GMP. Zastosowanie podkowy do skrzyni korbowej powoduje zwiększenie mocy silnika w zakresie wysokich obrotów o około 0,5 KM. Przy bardzo dobrym dostrojeniu długości układu ssącego i wydechowego można uzyskać nawet nieco więcej. Zastosowanie gaźnika o przelocie 18 mm pozwala uzyskać nieco lepszą elastyczność silnika bez wyższej mocy w użytkowym zakresie obrotów. Jest to jednak przeróbka dosyć kłopotliwa, wymaga wykonania całego nowego króćca ssącego przy cylindrze. Konieczna jest także wymiana sprzęgła i przełożeń w skrzyni biegów. Silnik o mocy większej niż 4-4,5 KM ma bardzo małą trwałość. Awarie zaczynają się od mechanizmu ustalającego bieg (klin przesuwny). Ze względu na łatwość i niewielki koszt zmian dokonywanych na tym silniku, warto naukę wzmacniania silników zaczynać właśnie od S-38. Możliwy do uzyskania w bardzo prosty sposób 2,5-krotny wzrost mocy zaskakuje nawet wytrawnych motocyklistów.

Autor: Tomasz Sałek
Artykuł ze Świata Motocykli





i efekty niezadowalające ;( , według mnie to on stacił moc niż zyskał. Przeróbce poddałem tylko cylinder i głowice. Nie miałem 1,5mm blachy Alu i dałem 2mm, może to coś pieprzy. A reszte zrobiłem wg. opisu. Pomóżcie mi, co może być przyczyną? Żebyście nie musieli tego czytać to opisze jak to zrobiłem: Splanowałem Głowice(1,5mm) i Cylider(1,5mm) to razem 3mm, tłok obciąłem o 3mm z dołu, dałem podkładke 2mm pod cylinder i zeszlifowałem górną krawędź kanału wydechowego o 1mm. No i oczywiście nowe uszczelki, tylko że nie mam uszczelki między gaźnikiem, yulko na paste do składania silników. To co się poprawiło to Dźwięk silnika :D

Autor:  SzyMZek [ Wto Maj 08, 2007 9:31 pm ]
Temat postu: 

jachu09 jeżeli masz zajechany silnik to mu nic nie pomoze i straci na mocy niż zyska... Tuning robisz zawsze podczas remontu bo z g$wna bata nie ukręcisz :D

Autor:  jachu09 [ Wto Maj 08, 2007 10:02 pm ]
Temat postu: 

no remont nie wiem kiedy był robiony, no ale powiedz mi czy wszystko dobrze zrobiłem ??

Autor:  apollan [ Śro Maj 09, 2007 7:34 am ]
Temat postu: 

A warna to by nie chciał?

Autor:  jachu09 [ Śro Maj 09, 2007 8:58 pm ]
Temat postu: 

apollan napisał(a):
A warna to by nie chciał?

Ale za co, za link?? No dobra następnym razem zastanowie się dwa razy zanim dam link <spoko>
Powiedzcie co zrobiłem źle że nie dostał nic mocy?
-może jutro założe nowe Kolanko, bo na tym moim jest ok.2mm Nagaru, może to coś pier....

Autor:  =XawiD= [ Czw Maj 10, 2007 7:20 am ]
Temat postu: 

jachu09 napisał(a):
-może jutro założe nowe Kolanko, bo na tym moim jest ok.2mm Nagaru, może to coś pier....



Może być przez to lub przez zły stan silnika, bo jak powiedział wcześniej simson:

simson_s51 napisał(a):
jeżeli masz zajechany silnik to mu nic nie pomoze i straci na mocy niż zyska... Tuning robisz zawsze podczas remontu bo z g$wna bata nie ukręcisz

Autor:  jachu09 [ Pią Maj 11, 2007 9:31 pm ]
Temat postu: 

no przy okazji pękła mi zębatka od jedynki, no i rozbieram drugi raz silnik i co widze ;( duuuuużo oleju w skrzyni Korbowej. Czy mogł jakoś pęknąć Karter i dlatego jest taki słaby??

Autor:  =XawiD= [ Sob Maj 12, 2007 2:59 pm ]
Temat postu: 

Karter mógł pęknąć ale bardziej obstawiałbym na simmering. A nadmiar oleju może powodować to, że jest słaby.

Autor:  Conqeror [ Nie Maj 13, 2007 2:42 pm ]
Temat postu: 

jak nei wypełniłeś wału , nei wstawiłeś lepszego gażnika to nie dziw sie że ci sie muli po dodaniu gazu .

Ja keidyś cos prubowałem robić . Nie podnosiłem cylindra tlyk ozrobiłem rowki na tłoku . Efket był tka ize jak dawałem gazu to sie zamulał . Niby przepalał tą benzyne ale nie kwręcał sie do max

Autor:  jachu09 [ Śro Maj 16, 2007 7:41 pm ]
Temat postu: 

jak bym rozwiercił dysze paliwową, albo kupił większą ??
a oryginalna jaki ma romiar i do ile ją rozwiercić i czy to coś da?
bo gaźnik to troche większy wydatek ;( no niby mam do kupienia od simsona za 30 zł, ale wydaje mi się że troche za tani jak na dobry(działający) gaźnik.

Autor:  =XawiD= [ Czw Maj 17, 2007 7:02 am ]
Temat postu: 

jachu09 napisał(a):
jak bym rozwiercił dysze paliwową, albo kupił większą ??


Ja bym nie rozwiercał, tylko kupił nową (większą).

jachu09 napisał(a):
czy to coś da?


Większe spalanie, większa moc. Może też zalewać, jeżeli nie zrobisz "tuningu".

jachu09 napisał(a):
no niby mam do kupienia od simsona za 30 zł, ale wydaje mi się że troche za tani jak na dobry(działający) gaźnik.


Ja kupiłem za 10 zł gaźnik w perfekcyjnym stanie.

Autor:  jachu09 [ Pią Maj 18, 2007 9:00 pm ]
Temat postu: 

Już wszystko jasne <spoko>
pierwsza sprawa: wolno lecące paliwo do gaźnika-wyczyściłem kranik i jest Git
druga sprawa: zapchany tłumik-założyłem drugi(PUSTY), ale było mi za głośno i wcisnąłem do środka druciak(taki do mycia naczyń)
jeszcze będe miał tłumik od Simka, ale nie wiem czy warto zakładać?
No i jeszcze zakupie Gaźnik od Jawki albo od Simka.
I efekty zadowalające: 60km/h (mieżone ze skuterem)

Autor:  Jacek-J129 [ Pią Maj 18, 2007 9:04 pm ]
Temat postu: 

jachu09 napisał(a):
jeszcze będe miał tłumik od Simka, ale nie wiem czy warto zakładać?

Warto :). Cichsza praca motoru, dobry dźwięk.

Autor:  Conqeror [ Sob Maj 19, 2007 10:48 pm ]
Temat postu: 

i więcej mocy . Gażnik też sie oplaca zmienic

Autor:  krzysieksta [ Pią Lut 15, 2008 8:22 pm ]
Temat postu: 

jachu09 napisał(a):
jak bym rozwiercił dysze paliwową, albo kupił większą ??
a oryginalna jaki ma romiar i do ile ją rozwiercić i czy to coś da?
bo gaźnik to troche większy wydatek ;( no niby mam do kupienia od simsona za 30 zł, ale wydaje mi się że troche za tani jak na dobry(działający) gaźnik.







napewno coś da /

[ Dodano: 15 Luty 2008, 19:24 ]
napewno coś da

Strona 1 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/