Forum motoryzacyjne motokirc.pl
https://motokirc.pl/

[Poradnik] Dla początkujących. Czyli "Nie Odpala"
https://motokirc.pl/problemy-tech-f29/dla-pocz-tkuj-cych-czyli-nie-odpala-t20607.html
Strona 1 z 1

Autor:  kmisnik [ Pon Lip 13, 2009 3:51 pm ]
Temat postu:  [Poradnik] Dla początkujących. Czyli "Nie Odpala"

Witam. Zauważyłem na forum że często pojawiają się tematy: "Nie odpala" i napisane bez żadnych szczegółów. Więc postanowiłem napisać poradnik dla całkiem zielonych.
Więc zacznę od podstawowej budowy silnika.

Image

1. Cylinder. W nim zachodzi cały proces rozruchu całego silnika i motoru. Znajduję się w nim wkręcona świeca która powoduje iskrę. Iskra w połączeniu z benzyną tworzy wybuch który cofa tłok, wypompowując spaliny i nabierając nowej benzyny. Wygląda to tak:
http://www.animatedengines.com/twostroke.shtml
2. Silnik. W nim znajdują się wszystkie tryby, zębatki, skrzynia biegów który napędzana umożliwia ruch naszego motorka.
Jeśli kogoś interesuję dokładna budowa wnętrza silnika waszego motorka niech zajrzy do tego tematów:
problemy-tech-f4/remont-silnika-jawa-223-rozpo-awianie-t16942.html" target="_blank
problemy-tech-f4/remont-silnika-jawa-223-ocena-t19873.html" target="_blank
3. Gaźnik. To on odpowiada za dostarczanie benzyny do cylindra. Jest on po to żeby dostarczać idealnej dawki paliwa. Bez niego nasz motor musiałby jezdzić cały czas na pełnych obrotach. Chyba że ktoś by regulował kranikiem sam :D
4. Fajka. Przenosi prąd z kabla na świecę.
5. Cewka. Jest odpowiedzialna za siłę napięcia dostającego się do świecy.
6. Kabel Świecy. Dostarcza prąd z cewki do fajki i świecy.
7. Dźwignia zmiany biegów. Tzw. "Biegałka". Odpowiada za zmianę biegu w naszym motorze.
Dobrze to już wszystko z podstawowej budowy silnika.

Teraz wytłumaczę co zrobić jeśli masz problem z odpaleniem silnika. Czyli co się dzieję z moim motorem. "Nie chcę odpalić"

1. Pierwszy z powodów jaki opiszę jest to "brak iskry". Aby sprawdzić czy mamy iskrę należy wykręcić świecę, włożyć na nią fajkę i położyć na cylindrze jeśli na końcu świecy, między końcem a takim małym pręcikiem nie ma iskry to zaczynamy sprawdzanie.
a) Najprościej może to być jedynie wina świecy. Świeca może być tylko zakopcona przez spaloną benzynę z olejem, wystarczy ją wtedy dobrze wyczyścić.
b) Świeca może być już do niczego. Najlepiej sprawdzić 2 inne świece jeśli one dają normalną iskrę to znaczy że starą świecę można już wywalić.
c) Fajka może nie dawać prądu. Najlepiej sprawdzić to miernikiem, przykładając do wnętrza fajki i do cylindra i lekko kopnąć. Albo jeśli nie masz miernika to, możesz sam stać się miernikiem. Wsadź palec do fajki i lekko rusz kopką. Jeśli cię kopnie to wszystko jest w porządku. A jeśli nie to fajka może być do wymiany.
d) Jeśli fajka jest dobra, a dalej nie ma iskry to idziemy dalej. Kabel od świecy. Może być złamany lub wygięty i prąd nie może się przez niego przedostać do fajki i świecy.
e) Jeśli nie kabel to cewkę szlag trafił, trzeba wymienić. Nie są one drogie. Cena to około 10-20zł.
f) Może to też być wina kabli które idą z silnika do cewki. Mogą one nie przenosić prądu, lub powodować spięcie.
g) Jeśli to żaden z wyżej wymienionych, to może to być wina elektryki w silniku. Należy wtedy zdjąć prawą pokrywę silnika. Tam kable które szły z zewnątrz są podczepione do układu elektrycznego. Może to być właśnie jego wina. Można wtedy jak ktoś się dobrze zna sprawdzić czy wszystko jest tam doczepione itp. Ale jak komuś nie chcę się tego robić to po prostu może kupić nowy układ elektryczny.
h) Ostatnia opcja do elektryki. Pod układem elektrycznym znajduję się koło zamachowe. Może to już być jego wina i należy je wymienić. Może ono obcierać o coś być źle założone. Są różna możliwości.

2. Powód drugi to problemy z benzyną.
a) Benzyna nie wylatuje z kranika. Należy wtedy wylać benzynę z baku. Wykręcić kranik i przekręcając z OTWARTEGO i REZERWY dobrze go przedmuchać.
b) Nie wlatuje do wnętrza gaźnika. Wejście od wężyka może być zapchane należy je wykręcić i przedmuchać. Może też zablokować się pływak. Trzeba go wyjąć może być w pogięty, dziurawy, krzywy. Trzeba kupić nowy cena to 1- 5zł
c) Paliwo nie dopływa do cylindra. Należy wtedy wykręcić gaźnik, powykręcać z niego wszystkie śrubki, i dobrze przedmuchać najlepiej kompresorem. Jeśli nie przedmuchać to wygotować w occie. I dobrze przedmuchać dysze.
d) Nadmiar benzyny, czyli motor "zalany", należy wtedy wykręcić świecę, wytrzeć i pokopać trochę bez świecy żeby osuszyć wnętrze cylindra.
e) Jeśli motor cały czas się zalewa, czyli świeca jest cały czas mokra to należy zmniejszyć dawkę paliwa, podginając pewną blaszkę, tylko nie wiem jak to wytłumaczyć. Najlepiej poszukać na forum. Może to być też wina dziurawego pływaka. Albo go w ogóle nie ma...

3. Jest iskra, motor dostaje benzynę. A nadal nie chcę zapalić.
a) Trzeba ustawić zapłon. Jak to zrobić wszystko jest opisane tutaj:
problemy-tech-f4/jak-wyregulowa-zap-t1766.html" target="_blank
b) Kiedy chcę kopnąć, to mam cały czas wciśnięte sprzęgło. Sprzęgło się zerwało. Na forum jest wiele tematów co zrobić. Wystarczy użyć opcji szukaj.
c) Kiedy chcę kopnąć, to kopię się tak lekko jakby świeca była wykręcona. Czyli brak sprężania. Albo to tylko pierścienie na tłoku, pękły. Albo cały tłok jest zniszczony. W najgorszym wypadku cały cylinder porysowany. Tego już nie da się naprawić, to trzeba już tylko wymienić. Cena całego kompletu to około 60zł.
d) Silnik stanął. Nie można kopnąć, ani na pycha. Mógł albo się zakleszczyć tłok. Albo silnik się zatarł. Czyli cały silnik do wymiany, lub remont kapitalny. Czasami może się też zdarzyć że między tryby wpadnie jakaś śrubka czy nakrętka która zablokuję silnik. Wystarczy ją wyjąć i przykręcić na swoje miejsce.

I to już na tyle mojego pisania. Dla początkujących powinno się przydać. Np dla mojego kolegi który mówi na bak cylinder <lol>
Pozdrawiam, i proszę o przyklejenie tematu jeśli można. :]

Autor:  MVVS [ Wto Lip 14, 2009 10:10 am ]
Temat postu:  Re: [Poradnik] Dla początkujących. Czyli "Nie Odpala"

Na razie temat nie nadaje się do przyklejenia, bo nie wszystko jest poprawnie napisane. Może siądę w najbliższym czasie i poprawię, albo napiszę w ogóle od nowa to :)

Autor:  kmisnik [ Wto Lip 14, 2009 10:21 am ]
Temat postu:  Re: [Poradnik] Dla początkujących. Czyli "Nie Odpala"

ok. Ważne jest to żeby było coś dla początkujących :)

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/