Forum motoryzacyjne motokirc.pl https://motokirc.pl/ |
|
[Chart] Naprawa (budowa) modułu - relacja na żywo https://motokirc.pl/problemy-tech-f29/naprawa-budowa-modu-u-relacja-na-ywo-t31802.html |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Womax [ Wto Wrz 06, 2011 7:42 pm ] |
Temat postu: | Re: [Chart] Naprawa (budowa) modułu - relacja na żywo |
Diody a szczególnie D1 zamieniłbym na szybkie i o nieco większym prądzie maksymalnym . |
Autor: | bigsoft [ Pią Wrz 09, 2011 7:41 pm ] |
Temat postu: | Re: [Chart] Naprawa (budowa) modułu - relacja na żywo |
Jako, że powołałeś się na moją wiedzę, to pozwolę sobie wtrącić swoje "trzy grosze", tzn. dopisać kilka rad/uwag - na początek najważniejsza uwaga do wszystkich majsterkowiczów. ZANIM zaczniesz dłubać nożykiem czy czymkowliek w module - odłącz tylko i wyłącznie przewód z cewki zasilającej i kopnij energicznie w starter. Jeżeli układ sterowania w module jeszcze działa, to wyładuje to kondensator. Jest możliwe, że nie spowoduje to rozładowania kondensatora jeżeli układ sterujący tyrystorem będzie uszkodzony, ale można i trzeba w ten sposób spróbować. Dodam, że należy zachować szczególną ostrożność przy rozbieraniu modułu tego typu, ponieważ naładowany kondensator może zawierać w sobie ładunek o napięciu 400V i dotknięcie nieizolowanym przedmiotem lub samym palcem jednej z jego nóżek grozi porażeniem! Chwilowym, ale mocno odczuwalnym - kondensator wysokonapięciowy C1 - poliestrowy. Ważna jest pojemność, czyli 1uf i to, żeby napięcie maksymalne nie było niższe niż 450V. Taki kondensator może być i na 1000V, to nie przeszkadza. Natomiast nie wolno zmieniać jego pojemności, bo to wpływnie tylko i wyłącznie niegatywnie na jakość iskry na świecy. Większy kondensator będzie się dłużej ładował i w wyższych partiach obrotów może pojawić się problem w postaci słabej iskry, odcinania zapłonu, przeciążenia cewki zasilającej. Natomiast kondensator o niższej pojemności będzie się szybciej ładował, ale za to odda mniejszy ładunek na cewkę butelkową w danym momencie co znów negatywnie wpłynie na jakość iskry. - diody prostownicze kazałeś zastosować 1n4007. Dlaczego? Pewnie dlatego, że skopiowałeś te dane z mojego schematu (o co pretensji nie mam). Jednak nie wyjaśniłeś dlaczego takie a nie inne . Otóż w oryginalnym module przeważnie diody nie mają oznaczeń. Jednak dla modułu CDI tego typu w zupełności wystarczą diody z serii 1n (niskie prądy, rzędu kilkunadtu mA, taka dioda wytrzymuje 1A). Dlaczego 4007? Wynika to z konstrukcji modułu. Panują tam napięcia rzędu 100-400V, więc elementy takie jak tyrystor (max 800V) i dioda (1000V) posiadają odpowiedni zapas wytrzymałości napięciowej. Trzeba wliczyć też w to chwilowe skoki napięcia dużo wyższe niż normalne napięcie panujące na kondensatorze w momencie jego naładowania. Elementy jak tyrystor na max 800V i diody do 1000V są wystarczające. Dodam, że istnieją tyrystory bt151 w kilku odmianach o niższych maksymalnych napięciach, np bt151-500R, może pracować przy napięciach nieprzekraczających 500V. Taka wersja bt151 padnie prędzej czy później. Womax napisał(a): Diody a szczególnie D1 zamieniłbym na szybkie i o nieco większym prądzie maksymalnym . Wierz mi, że 1n4007 w zupełności wystarczają. Zarówno prądowo jak i szybkościowo. Dodam, że bez problemu radzą sobie w silnikach pracujących przy wyższych obrotach (np 12k) i nie ma żadnego problemu z tymi elementami. - zalewanie sylikonem - pomysł bardzo dobry i tani, ale tylko i wyłącznie sylikonem sanitarnym bez kwaśnego zapachu. Istnieją sylikony sanitarne, które pachną takim jakby "octem". Niewskazane jest ich stosowanie, ponieważ zawierają kwasy, które powodują korozję metalowych elementów jak ścieżki na płytce czy nóżki elementów na niej. - trawienie płytki - środek wybrałeś bardzo dobry, dobrze trawi, odpowiednio stosowany nie podtrawia ścieżek, nie śmierdzi. Jedynym produktem ubocznym jest tlen. Nie wolno przechowywać go w zamkniętych szczelnie pojemnikach, ponieważ rozpuszczony w wodzie wydziela tlen i może dojść do rozerwania pojemnika. Środek ten jest żrący i niebezpieczny dla człowieka. Trzeba uważać na ręce, a przede wszystkim drogi oddechowe, oczy. Nie wolno dopuścić do połknięcia. Typowe zasady bhp w sumie Dodam, że trawić należy w 40 stopniach. Wtedy odbywa się ono bardzo szybko i dokładnie. - rysowanie ścieżek - marker może być, dodam, że jeżeli mama używa lakieru do paznokci, to zdaje idealnie egzamin Oczywiście jeżeli ktoś chce, to może (i to zalecam) zaprojektować płytkę na komputerze i wytrawić ją metodą np termotransferu. Na pewno będzie wyglądać dużo bardziej profesjonalnie - lutowanie elementów - zanim lutujesz elementy, wywierć otwory na nóżki, potem wkładaj i lutuj. To nie są elementy SMD, które lutuje się tylko powierzchniowo. - ścieżki na płytce należy pobielić cyną, inaczej dojdzie do utleniania się miedzi. - tyrystor można dać na stojąco i nie trzeba wtedy żadnej podkładki. Powinno stosować się podkładki np mikowe jeśli już (kilka groszy w elektronicznym). - rezystory mogą być znacznie mniejsze. Tam płyną tak małe prądy, że nie ma potrzeby stosowania tak dużych rozmiarowo oporów To tyle rad i życzę powodzenia. Ci co zbudują własny moduł, zobaczą ile czasu trzeba na to poświęcić mimo, że to tak banalny w budowie układ |
Autor: | skiba_ziom [ Nie Wrz 11, 2011 5:13 pm ] |
Temat postu: | Re: [Chart] Naprawa (budowa) modułu - relacja na żywo |
Dzięki bigsoft za bardziej fachowe rady, w 100% się zgadzam ze wszystkim, co napisałeś. Mój moduł na pewno do ideału ma daleko, ale na razie działa dobrze. Zobaczymy jak długo. Co do modułu, na którego bazie powstał, to uszkodzona była płytka (pęknięta) oraz nadpalona/nadłamana nóżka od diody (złamała się jak ja wylutowałem, odpadła po prostu...). Siedziały w nim diody 2x1N4007 (z takim napisem) i jedna z żółtym paskiem polska (mam pare takich nowych jeszcze nowych z PRLu). Mam nadzieję, że poradnik pomoże w budowie modułów wszystkim naszym następcom. Pozdrawiam - Skiba |
Autor: | Womax [ Śro Wrz 14, 2011 7:42 pm ] |
Temat postu: | Re: [Chart] Naprawa (budowa) modułu - relacja na żywo |
bigsoft napisał(a): Wierz mi, że 1n4007 w zupełności wystarczają. Zarówno prądowo jak i szybkościowo. Dodam, że bez problemu radzą sobie w silnikach pracujących przy wyższych obrotach (np 12k) i nie ma żadnego problemu z tymi elementami. Nie chcę nikogo wprowadzać w błąd, nigdy nie miałem do czynienia z chartem, zasugerowałem się tym bo w simsonie(elektronik) dioda prostująca napięcie z cewki padała dosłownie co 5 minut, dopiero zastosowanie 1N5408 załatwiło sprawę. bigsoft napisał(a): Dodam, że bez problemu radzą sobie w silnikach pracujących przy wyższych obrotach (np 12k) i nie ma żadnego problemu z tymi elementami. Czytałem, że przy większych częstotliwościach te diody sobie nie radzą, jednak jak już mówiłem nie sprawdzałem. |
Autor: | skiba_ziom [ Śro Maj 16, 2012 8:59 pm ] |
Temat postu: | Re: [Chart] Naprawa (budowa) modułu - relacja na żywo |
Jako, że od czasu zbudowania mojego modułu dużo osób pyta mnie o rady przy budowie własnych, postanowiłem zajrzeć do tematu ;D Moduł jak na razie działa bezbłędnie. Przejechałem na nim coś koło 500 km. Po zimie odpalił za 4 kopem. Tyle chciałem Życzę wszystkim powodzenia w zmaganiach z Chartami |
Autor: | Freddie [ Wto Sie 21, 2012 10:55 am ] |
Temat postu: | Re: [Chart] Naprawa (budowa) modułu - relacja na żywo |
rozebrałem dzisiaj moduł w celu naprawy i był w nim zaaplikowany tyrystor TYN612T znalazłem w internecie informacje na temat TYN612 i jego specyfikacja wynosi 12a i 600v, jest sprawny, więc jakby komuś nie zależało koniecznie na BT151 800R to jakaś jest alternatywa |
Autor: | bigsoft [ Czw Sie 23, 2012 4:40 pm ] |
Temat postu: | Re: [Chart] Naprawa (budowa) modułu - relacja na żywo |
Jest kilka alternatyw dla 2n6399 (jak TIC126N, MAC12NF). BT151 jest podawany najczęściej, ze względu na popularność, niezawodność i łatwą dostępność. Polecam stosować wersje tyrystorów na 800V. Takie były stosowane fabrycznie i są odporniejsze na szpilki napięcia. |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |