Forum motoryzacyjne motokirc.pl
https://motokirc.pl/

Prądnica Chart i Dantom.
https://motokirc.pl/problemy-tech-f29/pr-dnica-chart-i-dantom-t31920.html
Strona 1 z 9

Autor:  Czarcik [ Czw Wrz 22, 2011 4:52 pm ]
Temat postu:  Prądnica Chart i Dantom.

Witam.
Jak to jest że Chart ma tak małą moc z prądnicy a Dantom miał, aż 90W!!! (Instalacja elektryczna:
Prądnico-istrownik. 12V/90W. Akumulator 10Ah, Zapłon bezstykowy elektroniczny, świeca F-100 Reflektor przedni z żarówką 12V-35/35W, światło tylne 12V-5W, , oświetlenie predkościomierza, kierunkowskazy,sygnał dźwiękowy bateryjny.) W czym jest różnica i czy da się wyciągnąć tyle mocy z chartowskiej prądnicy przecież to są te same zapłony.

Jeśli istnieje taka możliwość (no jakoś musi się dać jeżeli są to te same modele prądnic bo są) to w Charcie bez problemu można stosować żarówkę H4 i jeszcze zostaje spory zapas mocy. I przede wszystkim jest 12 volt co jest ogromnym plusem.

Prosiłbym o wypowiedź kogoś kto się naprawdę zna.

Z góry dziękuje.

Autor:  Matii-x [ Czw Wrz 22, 2011 5:19 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

Po prostu zapłon od charta był przewijany oprócz cewki zasilająca moduł zapłonowy :-)

Autor:  Czarcik [ Czw Wrz 22, 2011 5:25 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

No tak ale ile tego drutu trzeba nawinąć aby mieć i te napięcie 12V i moc 90W bo jeżeli jest sposób, to wychodzi na to że zapłon z Charta to zapłon idealny. I dużo mocy i 12v i lekkie magneto(szybciej się wkręca) i banalnie prosty.

BigSoft on może coś wie bo gdzieś mi się rzuciło w oczy coś na temat jego zapłonu z Charta że ma go fajnie zrobionego.
Dobrze by było aby on się wypowiedział.

Autor:  Freddie [ Czw Wrz 22, 2011 7:20 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

Rozmawiałem z nim i trzeba poprostu nawinąć wszystkie cewki grubszym drutem i tyle ;)

Autor:  Czarcik [ Czw Wrz 22, 2011 7:50 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

ALe jakim drutem jaka grubość ile zwojów itd. mógłby ktoś podać dokładnie. I wie ktoś jak było w Dantonach to zrobione w sensie że ile tam było tego druta nawinięte itd. A i czy przewijać wszystkie 4 cewki żeby mieć te 90w?? I jak później zrobić żeby żarówka(H4) miała oddzielne zasilanie i osobno szło ładowanie na aqu??

Autor:  Freddie [ Czw Wrz 22, 2011 8:13 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

Kolego :D nikt nie wie, Poprostu tyle samo zwojów, bo je liczysz. gdzies jest poradnik o przewijaniu cewek. Drut grubszy i ogień. :)

Autor:  bigsoft [ Czw Wrz 22, 2011 11:16 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

Faktem jest, że prądnica Charta jest może nie idealna, ale bardzo dobra. Wynika to już z nowocześniejszego na tamte czasy podejścia do tematu. Zrezygnowano z przykręcanych cewek jak w starszych modelach, na rzecz wspólnego rdzenia z wsuwanymi karkasami. Zapewne wzorowano się wtedy na zachodnich motocyklach. Zresztą wystarczy spojrzeć - do dziś stosuje się tego typu prądnice. Zyskano dzięki temu możliwość rozbudowy układu ładowania. W zasadzie jedyną wadą ładowania w Charcie jest to, że cewki zostały podzielone na osobne bloki - świetlne i ładowania. Można było przecież nawinąć 4 takie same cewki i przednią lampę zasilać z akumulatora.

Wracając do głównego wątku - nie będę tłumaczył wszystkiego od a do Z, bo zamierzam w niedługim czasie stworzyć stronę z dokładnymi informacjami jak takie coś przerobić, ale dam radę taką - z 3 cewek nawiniętych takim samym drutem jak cewki świetlne można spokojnie wyciągnąć 70W. Ja miałem 3 cewki ładujące akumulator w poprzednim Charcie nawinięte takim właśnie drutem. Ledwo mi się to zmieściło, ale cała elektryka łącznie z lampą przednią (35W) była zasilana z akumulatora. Musiałem mieć regulator napięcia, bo bez niego spokojnie gotował się elektrolit w akumulatorze po kilku km jazdy.

Na dzień dzisiejszy znów podchodzę do tematu przeróbki prądnicy (tamtego charta już nie mam bo sobie go ktoś ukradł) ale mam zamiar zrobić to inaczej. Twierdzę, że 90W spokojnie można wycisnąć, a może nawet i więcej. W poprzedniej wersji robiłem to wszystko eksperymentalnie metodą prób i błędów. Teraz będą obliczenia i projekt. Wiem, że h4 55W z przodu zasilane z akumulatora jak w samochodzie to nie będzie żaden problem ;)

Ogólnie - komu się chce, to nic tylko wyciągać cewki i przewijać wedle własnych upodobań. Nie ruszać tylko impulsatora i cewki zasilającej moduł (ta, która ma najgrubszy drut z wierzchu i znajduje się obok impulsatora) - resztą można się bawić.

Autor:  Czarcik [ Pią Wrz 23, 2011 6:27 am ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

O to dobrze wiedzieć to 3 cewki na tą żarówkę H4 a czwarta na aqu ;D no to czekam BigSoft na tą stronkę z opisem bo mam zapłon Charta w silniku sima a szkoda mi kasy na DE albo VAPE'a. Ktoś powie że mógłbym założyć oryginalny zapłon z sima, ale ja mam doświadczenie już tym zapłonem Charta i znam jego możliwości i śmiem twierdzić że to naprawdę dobry zapłon lekkie magneto, wystarczy raz wyregulować, dobrze rzecz biorąc moim zdaniem jest to zapłon nie do zdarcia. Miałem go w Charcie i to co ten zapłon przeżył to sam się dziwie że jeszcze działa ;P . Przewinę sobie cewki porządna elektryka, a zarazem prosta w całym motorze i będzie gut.

Autor:  Constantine [ Pią Wrz 23, 2011 8:07 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

Ale jak przewiniesz to o reglerze nie zapomnij

Autor:  oxider [ Nie Gru 18, 2011 10:20 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

Udało się może komuś przewninąc tą prądniece?

Autor:  bigsoft [ Pon Gru 19, 2011 6:52 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

Ja już robiłem to kilka razy dla siebie i raz dla jakiegoś gościa nie wiem czy od Was z forum. Wiem, że ma z przodu 12V 45W na 2 cewkach ;)

W przyszłym roku podejrzewam, że w lutym ukaże się mój poradnik opisujący ile udało mi się z tego wyciągnąć, a prototypy są obiecujące ;)

Autor:  Czarcik [ Pon Gru 19, 2011 9:54 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

bigsoft, a jest możliwość domostkowania trzeciej cewki do świateł?? Chodzi mi o to aby do tych dwóch świetlnych co już są dołączyć jedną ładowania i wszystkie przewinąć jednakowym drutem, bo z tego co widzę, jeśli z dwóch można wycisnąć 45w to jakby połączyć 3 cewki to spokojnie można wyciągnąć te 60w i wtedy na przód wpakować żarówkę H4 50/55w(samochodówkę) zasilaną z prądnicy, a jedną cewkę zostawić na ładowanie i ją też przewinąć jak pozostałe na 12v. Byłby to bardzo dobry pomysł miałoby się dobre oświetlenie, a aqu zasilałby mi wtedy diodowe kierunki i tylnią diodową lampę oraz jakieś tam diodowe podświetlenie zegarów czy czegoś tam co dusza zapragnie :D

Autor:  przem578 [ Pon Gru 19, 2011 10:51 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

wyjebać impulsator i dać zewnętrzny, razem z nowym modułem, wtedy jedna cewka gratis do wykorzystania będzie ;]

Autor:  Czarcik [ Pon Gru 19, 2011 10:54 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

Najbardziej pasuje mi taki schemat -->3x cewka świetlna + 1x cewka ładowania + cewka zasilająca z impulsatorem i ot cały stator.

bigsoft co ty na to?? A i nie mogę się doczekać tego poradnika :P

Autor:  Matii-x [ Pon Gru 19, 2011 11:24 pm ]
Temat postu:  Re: Prądnica Chart i Dantom.

Czarcik jak zrobisz prądnice to daj znać jaką grubością druta i ile poszło drutu na cewkę , jaką moc wyciągnąłeś
bigsoft czekam na poradnik !!! takk

Strona 1 z 9 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/