MOJ ZAK MR 2 1963 Witam przedstawiam wam mojego zaczka w trakcie remontu.. motorower po dlugich negocjach nabylem od straszego pana z ogrodkow dzialkowych w mojej okolicy
Mopel byl w oplakanym stanie duze braki i nieorginalnosc czesci niejedna osoba poswiecila by go jako dawce ,ale jasie uparlem ze go wyremontuje predzej czy pozniej.najpierw zaczolem kompletowac wszystkie potrzebne czesci jak i literature ... Po jakims czasie zawiozlem wszystkie elementy do piaskowania po wypiaskowaniu pomalowalem motorower minia i odstawilem tak zabezpieczony pojazd na strych domu poniewaz ojczyzna wzywala L po wyjsciu do cywila zaczolem dalsze prace prace remontowe zawiozlem pare elementow do chromowania.po niedlugim czasie dalem elementy karoseri do lakiernika w mojej pracy ktury w wolnym czasie zajmowal sie zaczkiem . Niestety nieudalo mi sie dokonczyc lakierowania po utracie pracy z powodu redukcji zatrudnienia.Obecnie poszukuje lakiernika i zakladu zajmujacego sie chromowaniem na terenie Poznania ...
Krotka historia powstania modelu i jego dane techniczne
Model: MR 2 Żak
# Marka: ZMZ # Model: MR 2 ŻAK # Producent: Zakłady Metalowe Wrocław Zakrzów ul. Przedwio�nie 2 # Lata produkcji: 1960 -1965 (1963 jak podajš �ródła Polaru a dawniej Zakłady Metalowe Wrocław Zakrzów) # Ilosc egzemplarzy: ? (90 tysięcy łacznie z Rysiem)
* Historia powstania: Wysokie koszty wytwarzania motoroweru Ry� zmusiły producenta do opracowania tańszego\ uproszczonego modelu. Powstały dwa prototypy. Pierwszy różnił sie do�ć istotnie od Rysia m.in. zawieszeniem przednim na krótkich wahaczach oraz zawieszeniem tylnym na dwóch teleskopach. Rama była w czę�ci przedniej rurowa a w cze�ci tylnej tłoczona. Siodlo zostało wykorzystane z Rysia, natomiast lampa przednia prawdopodobnie pochodziła z Simsona. W prototypie użyto silnika SM01 bez zmian. Model ten wymagał do�ć istotnych zmian w oprzyrzšdowaniu i w zwišzku z tym sporych nakładów na uruchomienie produkcji. * Drugi prototyp był praktycznie Rysiem ogołoconym ze wszystkich "bajerów". Zniknęły więc, osłona silnika, tylna obudowa, osłona lampy, a głębokotłoczony błotni przedni został zastšpiony płytkim, takim jakie miały pó�niejsze Komary. Zawieszenie tylne i przednie pozostawiono bez zmian, a siodło kanapowe zastšpiono siodłem typu rowerowego(to na zdjęciu wyglšda mi na siodło z Simsona, a w pojazdach seryjnych stosowano siodła z pokryciem gumowym. Silnik tego prototypu wraz z osprzętem jak widać na zdjęciu pochodził z Rysia i był również wyposażony w dekompresor. Na zdjęciu można również znale�ć napęd szybko�ciomierza, nie jest on jednak z niczym połšczony. Ciekawostkš jest również puszka narzędziowa na błotniku tylnym, niewystępujšca w motorowerze seryjnym, gdzie zastšpiono jš torebkš typu rowerowego. W motorowerze seryjnym całkowicie nowš konstrukcjš był natomiast silnik. W miejsce SM01 zastosowano silnik typu S38, mniejszy, nowocze�niejszy i bardziej ekonomiczny. Była to konstrukcja opracowana przez: mgr inż Wiesława Wiatraka w roku 1958. Produkcję nowego silnika ulokowano w Nowej Dębie koło Tarnobrzegu, pó�niejszego jedynego krajowego producenta silników motocyklowych. W stosunku do Rysia uproszczono również instalacjš elektrycznš rezygnujšc z sygnału elektrycznego na rzecz dzwonka rowerowego. Żaki pozbawione były chromowanych ozdób i nawet obręcze kół były lakierowane w kolorze nadwozia. Żaki występowały w dwóch odmianach: z czę�ciš przedniš takš jak w Rysiu - tak jak na rysunku u góry strony i ten szaroniebieski na zdjęciach , oraz z oddzielnym reflektorem - taki wła�nie jest mój zielony Żak na zdjęciach poniżej. * 15 maja 1963 roku na wniosek ówczesnego kierownika ZM Zakrzów Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego zdecydowało aby produkcjš motorowerów przenie�ć do Zakładów Rowerowych w Bydgoszczy skupiajšc się wyłšcznie na produkcji chłodziarek.
Dane techniczne: Silnik: Typu S-38 dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem. Średnica cylindra 38 mm skok tłoka 44 mm, pojemność skokowa 49,8 ccm. Stopień sprężania 6,5. Moc maksymalna 2KM (36 KM/l) przy 5000 obr/min .Cylinder ze stopu lekkiego z tuleja żeliwną, głowica ze stopu lekkiego. Rozrusznik nożny na pedały. Osłona iskrownika tłoczona.
Gaźnik: Poziomy typu G-12 z centralnym pływakiem o średnicy gardzieli 12 mm. Główna dysza paliwowa 0,55 mm. Filtr paliwa mokry siatkowy z przesłoną rozruchową.
Sprzęgło: Mokre dwutarczowe z wkładkami korkowymi osadzone na wale korbowym silnika.
Skrzynia biegów: Dwubiegowa, zblokowana z silnikiem. Zmiana biegów lewą rękojeścią kierownicy. Wskaźnik włączonego biegu. Przełożenia całkowite: I-29,16, II-13,19. Przełożenia w skrzyni I-1,68, II-1. Smarowanie olejem LUX 10, zima LUX5.
Napęd: Łańcuchowy, od silnika do skrzyni biegów przekładnia zębata o zębach skośnych , przełożenie 4,75 (57:12), od skrzyni biegów do koła tylnego częściowo osłoniętym łańcuchem o 114 ogniwach, przełożenie 2,68
Podwozie: Rama otwarta rurowa spawana, grzbietowa. Zawieszenie koła przedniego teleskopowe bez tłumienia na sprężynach śrubowych. Zawieszenie koła tylnego na podwójnym wahaczu z centralną sprężyną i tarczowym amortyzatorem ciernym. Siodło pojedyncze typu rowerowego z regulacja wysokości. Długość motoroweru 1850, szerokość 660mm, wysokość 1080mm. Wysokość siodełka 845mm, rozstaw osi 1254mm. Motorower malowany był w kolorach: wiśniowa, szara, szaro-wiśniowa, zielona, szaro-niebieska.
Koła: Niewymienne o średnicy obręczy 23". Ogumienie 2,125-23. Ciśnienie powietrza przód 1,75, tyl 2,25 bar.
Hamulce: Bębnowe sterowane mechanicznie. Bębny ze stopu lekkiego, z wtopioną żeliwną wkładka.
Instalacja elektryczna: Jednoprzewodowa o napięciu 6V. Prądnica-iskrownik dwucewkowa o mocy 17W. Prądnica umieszczona na lewym czopie wału korbowego pod kołem magnesowym. Wyprzedzenie zapłonu 4,5 (34st.) przed ZZ. Rozwarcie styków przerywacza 0,5 +/-0,1 mm. Świeca zapłonowa M14x175. Odstęp elektrod świecy 0,5 mm. Lampa przednia dwuświatłowa 15/15W, tylna 3W. Dzwonek typu rowerowego.
Pojemności: Skrzynka biegów 0,75 l Zbiornik paliwa 8 (5,75) l.
Cieżar: własny 52 kg,
Zużycie paliwa: 2,5 l/100 km przy 45 km/h
Wskaźniki: Stosunek mocy silnika do ciężaru 30 KM/T Szybkość maksymalna 50 km/h, Szybkość użytkowa 35 km/h
Wyposażenie: Komplet kluczy i pompka do kół.
Moj zak :mrgreen:
Ostatnio edytowany przez scorpion2185, Śro Gru 10, 2008 8:35 pm, edytowano w sumie 1 raz
|