Forum motoryzacyjne motokirc.pl

Motorowery, motocykle, skutery, samochody...
Witaj Drogi Gościu!

Zapraszamy do logowania lub rejestracji

Obecny czas: Sob Wrz 28, 2024 4:36 pm

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 14 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: mam instalacje 6V i akumulator 12V
PostWysłany: Śro Sie 15, 2007 12:29 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Nie Maj 20, 2007 4:38 pm
Posty: 551
Miejscowość: Zabrze
Pojazd: FSO Polonez Caro 1.6GLE
tak jak w opisie mam w charcie instalację 6V i wywaliłem stary akumulator też 6V bo nie mam od jakiegoś czasu ładowania, wyczytałem na tym forum że można sobie zrobić z komputerowego wiatraczka coś w rodzaju turbo no to wsadziłem tam zamiast starego akumulatora nowy na 12V ( bo taki miałem no i wiatraczek tyle potrzebuje żeby się rozpędzić do swojego maximum) i teraz chcę się dowiedzieć czy możliwe jest zrobienie czegoś w rodzaju przetwornicy tak jak to pisano w poprzednim poście o akumulatorze w kadecie, żebym mógł go podpiąć do całej instalacji i żeby się on ładował tylko takiej żeby zmieniała prąd z 12V na 6V, i jeszcze jedna sprawa czy można założyć coś żeby prąd właśnie nie nie zależnie od obrotów był stały??? ja sie na elektryce niby znam ale takie zabawy są już za bardzo skomplikowane więc pytam was.

[ Dodano: 15 Sierpień 2007, 13:34 ]
aha ktoś chyba =Xawid= w jeszcze innym temacie napisał ze można zrobić instalację 12V zmieniając tylko cewki

_________________
JEST:
FSO POLONEZ CARO 1.6GLE

Ef Es O.o


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Śro Sie 15, 2007 9:21 pm 
Offline
II stopień wtajemniczenia
II stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 10, 2007 9:50 pm
Posty: 99
Miejscowość: Gorzkowice
Co do stabilizacji napięcia w zależności od obrotów to służy do tego stabilizator. W sklepie elektronicznym można kupić stosowne układy ale ona mają maksimum po 2A chyba. W innych pojazdach stosuje się inne rozwiązania do stabilizacji napięcia bo przeważnie są tam montowane alternatory/prądnice z uzwojonym wirnikiem.

Co do ładowana akumulatora w instalacji 6V to można podnieść trochę napięcie dowijając do cewki ładowania trochę drutu. Nie wiem jak tam wygląda sprawa w charcie ale powinno dać radę. Przetwornica do ładowania akumulatora to raczej chory pomysł. Raz że przetwornice trochę marnują prąd, dwa że podwyższone napięcie ma mniejsze natężenie.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią Sie 17, 2007 1:39 pm 
Offline
V stopień wtajemniczenia
V stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Wto Mar 20, 2007 1:59 pm
Posty: 390
Miejscowość: Sośnicowice
Laszlo, są nawet 3A (i jeszcze jakoś da się łączyć mostkowo)

Na pewno nie dowiniesz wystarczającej ilości drutu, bo nie ma miejsca na to.

Jest możliwośc wykonania czegoś takiego, lecz ma to zbyt małą sprawność i wysokie koszty, że lepiej przewinąć cewki.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob Sie 18, 2007 7:45 pm 
Offline
II stopień wtajemniczenia
II stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 10, 2007 9:50 pm
Posty: 99
Miejscowość: Gorzkowice
Wystarczającej ilości drutu nie trzeba dowijac ;] wiesz co to jest tolerancja?
Poza tym duże znaczenie dla napięcia instancji ma też obciążenie układu.
Żarówki 12V pobierają mniej amperów itp. wiec da się uzyskać sprawny układ 12V dowijając niewielką ilość zwojów.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob Sie 18, 2007 8:23 pm 
Offline
V stopień wtajemniczenia
V stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Wto Mar 20, 2007 1:59 pm
Posty: 390
Miejscowość: Sośnicowice
Laszlo, tolerancja wiem, lecz akumulator musi mieć ponad 12V
A w ogóle to pełnej mocy nie uzyskasz.
Poczytaj dokładnie o rezystancji wewnętrznej i pomyśl trochę o tym co się dowiesz.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob Sie 18, 2007 10:27 pm 
Offline
II stopień wtajemniczenia
II stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 10, 2007 9:50 pm
Posty: 99
Miejscowość: Gorzkowice
Rezystancji wewnętrznej czego ?
Nie wiem czemu się tak wspierasz, przerabiałeś kiedyś instalacje z 6V na 12 ?

6v 15W 15/6=2,5
6v 10W 10/6=1,6

2,5+1,6=4,2

4,2*6= 25W

Pięknie wychodzi moc prądnicy w ogarze 200 bo na przykładzie tego motorka rozpatruje sytuację.

Aby uzyskać mac żarówki 15W przy napięciu 12V potrzebne jest zatem natężenie 1,25A ponieważ niestety nie ma takiej żarówki trzeba zastosować inną.
12v 10W ciągnie 0,8A ta sama żarówka przy napięciu 6V ciągnie dwa razy więcej.
Czyli instalacja na 12V będzie teoretycznie pobierała 2,08 A.
2,08*12 =24,9W
Czyli bilans energetyczny został zachowany.

Teraz zrób małe doświadczenie podłącz żarówka 6v ~21W do motorka i zmierz napięcie, potem to samo zrób z 12V 15V albo jakiś inny odbiornik np. jakiś potencjometr. Zmierz też napięcie bez obciążenia. A dowiesz się w końcu że w takim "dynamku" napięcie ma mało wspólnego z liczbą zwoi. Trzeba po prostu tak ustawić "dynamko" i odbiorniki żeby wszystko było w granicy tolerancji czyli napięcie nie powinno spadać poniżej 9v i przekraczać 15V,nie jest to trudne. Można to osiągnąć manipulując odbiornikami albo cewką bądź obydwoma rzeczami na raz.

Z tego co widziałem na zdjęciach to w charcie jest dużo wolnego miejsca na dodatkowe zwoje w cewce. Ja więc nie widze żadnych przeszkód.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Nie Sie 19, 2007 9:19 am 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Śro Lip 11, 2007 9:27 pm
Posty: 1914
Miejscowość: Oświęcim
Pojazd: Audi A4 B8 1.8 TFSI (217KM) 08'
Suzuki GSX-R 1000 K1
No ale w charcie raczej ciężko zrobić na 12V. Bo cewki ładujące nie dadzą tyle mocy żeby doładować akumulator.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Nie Sie 19, 2007 10:30 am 
Offline
II stopień wtajemniczenia
II stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 10, 2007 9:50 pm
Posty: 99
Miejscowość: Gorzkowice
yazimoo napisał(a):
No ale w charcie raczej ciężko zrobić na 12V. Bo cewki ładujące nie dadzą tyle mocy żeby doładować akumulator.


Ja swoje a wy swoje. Jak za mało to się nie baw. Ja bym to i tak zrobił i by działało.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Nie Sie 19, 2007 3:25 pm 
Offline
V stopień wtajemniczenia
V stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Wto Mar 20, 2007 1:59 pm
Posty: 390
Miejscowość: Sośnicowice
Laszlo, wykonaj trzy pomiary:
-rezystancji cewki (przy wyłączonym silniku)
-napięcia cewki przy braku odbiorników (obroty stałe)
-prądu zwarcia (obroty identyczne co poprzednio)

wyjdzie ci, że R < U/I
Niestety nie mam czasu, żeby to zmierzyć i ci narysować odpowiednie wykresy.

Powiem ci, że jak byłem mały to założyłem miernik do roweru i dynamo i uzyskiwałem na 6V dynamie 15V bez obciążenia.

Jest to prawdą, że można stosować 12V żarówki do ogara (ja tak miałem), (lecz się paliły a 6V się nie palą), lecz akumulatora 12V z cewek bezpośrednio nie naładujesz.

Jak liczba zwojów się nie liczy to powiedz mi dlaczego jest to bardzo istotne w transformatorach.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Nie Sie 19, 2007 4:02 pm 
Offline
II stopień wtajemniczenia
II stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 10, 2007 9:50 pm
Posty: 99
Miejscowość: Gorzkowice
korneliuszo napisał(a):
Jak liczba zwojów się nie liczy to powiedz mi dlaczego jest to bardzo istotne w transformatorach.


90% polaków nie potrafi czytać ze zrozumieniem. Nie pisałem że liczba zwojów nie ma znaczenia lecz że napięcie na wyjściu z cewek ma niewielkie powiązanie z liczbą zwoji.
Poza tym nikt tu nie pisze o transformatorach.

Widzę że już po części kumasz o co mi mniej więcej chodzi ( z tym dynamem ).
A więc uwierz że jak się podłączy przykładowo zamiast akumulatora 6v 10Ah akumulator 12V 5Ah i dowinie jedną warstwę zwoji na cewce (wcale nie dwukrotną ilość) to taki akumulator normalnie będzie się ładował.


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Sie 20, 2007 1:23 am 
Offline
V stopień wtajemniczenia
V stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Wto Mar 20, 2007 1:59 pm
Posty: 390
Miejscowość: Sośnicowice
Laszlo, ładować to się będzie, lecz tych 25W nie osiągniesz.
Mówiąc w skrócie chciałem ci pokazać, że moc na odbiorniku jest największa wtedy, gdy rezystancja odbiornika jest równa rezystancji, czyli ilość zwojów jest dobierana do napięcia (proporcjonalnie), a grubość maksymalnym prądem.

Co do czytania ze zrozumieniem, to słowo "liczy" użyłem w kontekście "mało istotne".

Co do transformatorów to niestety nie masz racji każdy silnik, prądnica może być traktowany jako transformator (w szczególnych przypadkach).

Laszlo napisał(a):
dowinie jedną warstwę zwoji na cewce

To znaczy ile?? (niestety muszę się tego czepić)

Co do kumania to z dynamem zupełnie rozumiem (elektroniką się zajmuję od małego i mam tatę co skończył politechnikę na kierunku elektrycznym (czasem czytam książki tylko są tylko o pomiarach zero teori (a jak jest to zbyt ogólnikowo napisana)))


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon Sie 20, 2007 8:34 pm 
Offline
II stopień wtajemniczenia
II stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 10, 2007 9:50 pm
Posty: 99
Miejscowość: Gorzkowice
korneliuszo napisał(a):
Laszlo, ładować to się będzie,

I o to mi chodzi
korneliuszo napisał(a):
lecz tych 25W nie osiągniesz.

Jakich 25W ?
korneliuszo napisał(a):
Mówiąc w skrócie chciałem ci pokazać, że moc na odbiorniku jest największa wtedy, gdy rezystancja odbiornika jest równa rezystancji, czyli ilość zwojów jest dobierana do napięcia (proporcjonalnie), a grubość maksymalnym prądem.

Masło maślane, coś to jest zamotane i nie dokończone.
korneliuszo napisał(a):
Co do czytania ze zrozumieniem, to słowo "liczy" użyłem w kontekście "mało istotne".

dlamnie kontekst tego sowa jest zupełnie inny.
korneliuszo napisał(a):
Co do transformatorów to niestety nie masz racji każdy silnik, prądnica może być traktowany jako transformator (w szczególnych przypadkach).

Ogórka też można traktować jaki transformator ale nigdy nim nie będzie.
korneliuszo napisał(a):
Laszlo napisał(a):
dowinie jedną warstwę zwoji na cewce

To znaczy ile?? (niestety muszę się tego czepić)

Pisząc po chłopsku - tyle ile wlezie.
korneliuszo napisał(a):
Co do kumania to z dynamem zupełnie rozumiem (elektroniką się zajmuję od małego i mam tatę co skończył politechnikę na kierunku elektrycznym (czasem czytam książki tylko są tylko o pomiarach zero teori (a jak jest to zbyt ogólnikowo napisana)))

Ja nie mam zamiaru chwalić się swoim tatą bo przy twoim mizernie by wyszedł.

Może trochę przesadziłem z tym cytowaniem, może cię trochę denerwuje ale uważam ze twój sposób patrzenia na świat jest bardziej skomplikowany ja patrze na większość zagadnień trochę prościej. Nie mam zamiaru się kłócić to tylko forum dyskusyjne ;]


Góra
 Profil  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Wto Sie 21, 2007 11:12 am 
Offline
V stopień wtajemniczenia
V stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Wto Mar 20, 2007 1:59 pm
Posty: 390
Miejscowość: Sośnicowice
Laszlo napisał(a):
Czyli instalacja na 12V będzie teoretycznie pobierała 2,08 A.
2,08*12 =24,9W
Czyli bilans energetyczny został zachowany.


O te 25W mi chodzi.

Ja na świat patrzę bardziej skomplikowanie. Dla mnie ważne są nie tylko Wolty i Ampery, tylko jeszcze do tego Waty, Ohmy i równania. Przez to mogę w teorii policzyć prąd jakim będzie ładowany akumulator.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu:
PostWysłany: Czw Sie 23, 2007 11:00 pm 
Offline
II stopień wtajemniczenia
II stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 10, 2007 9:50 pm
Posty: 99
Miejscowość: Gorzkowice
To liczenie miało udowodnić ze robiąc zasilanie 12V wcale nie braknie mocy. Po prostu wraz ze wzrostem napięcia pracy odbiorników w tym przypadku spada o połowę natężenie prądu pobieranego przez odbiornik. Pyza tym rozpatrywałem tu instalację ogara 200 a nie charta. No i wytłumacz(treściwie) mi czemu tych 25W nie osiągnę bo za bardzo tego nie rozumiem o co ci w tym przypadku chodzi

Co do tej całej teorii o oporze cewek i odbiorników to w wielu przypadka się to nie sprawdza bo po prostu nie jest potrzebne. Porównaj opór żarówki i akumulatora z cewką. Żarówka ma opór bliski zeru, cewka kilka omów a akumulator kilkaset.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 14 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)


Podobne tematy
 Tematy   Autor   Odpowiedzi   Wyświetleń   Ostatni post 
Brak nowych postów WSK 125 robię instalację na akumulator 12V

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2 ]

Xabingo

20

9123

Pon Lip 26, 2010 9:19 am

czeresss Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Załącznik(i) Jak podłaczy instalacje w mz etz 150

jaworx5

4

4186

Czw Sty 06, 2011 5:43 pm

Wojtek666 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów [Simson S51] czy opłaca się kupić instalacje elek. ?

marcintroc01

8

2986

Pon Lis 03, 2008 6:45 am

marcintroc01 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów AKUMULATOR

Aren

10

5478

Wto Paź 04, 2005 6:04 am

DaN Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Akumulator 12v

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2, 3 ]

r4g3

31

10881

Pon Sie 28, 2006 9:47 am

Garry1 Zobacz ostatni post

 


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 107 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list

Moje Moto


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

phpBB SEO
[ Time : 0.052s | 23 Queries | GZIP : Off ]