Forum motoryzacyjne motokirc.pl
https://motokirc.pl/

ABC przewijania cewek
https://motokirc.pl/problemy-tech-f29/abc-przewijania-cewek-t26089.html
Strona 1 z 1

Autor:  Capelusz [ Śro Lip 28, 2010 4:58 pm ]
Temat postu:  ABC przewijania cewek

Chcę przewinąć cewki w charcie na 12v.1-Ile trzeba zwoji .2-Jakim drutem?3-Opłaca się?

Autor:  Capelusz [ Sob Lip 31, 2010 6:23 pm ]
Temat postu:  Re: ABC przewijania cewek

Nikt nie przewijał?
Nasuwa mi się 4 pytanie.Jakie cewki muszę przewinąć by mieć aku 12v i kierunki 12v?

Autor:  rafik543211 [ Sob Lip 31, 2010 8:17 pm ]
Temat postu:  Re: ABC przewijania cewek

Jedyny temat na temat przewijania cewek na 12v (właśnie przewijania a nie przeróbek) to twój właśnie sławku i nic nie napisałeś jak to zrobić. A żeby nie na nemat nie było to - 4 pytanie: na bank obie świetlne i obie ładowania.

Autor:  Capelusz [ Nie Sie 01, 2010 11:15 am ]
Temat postu:  Re: ABC przewijania cewek

A więc po 1h poszukiwań nie znalazłem odpowiedzi na żadne z zadanych pytań w starszych tematach.

Autor:  przem578 [ Nie Sie 01, 2010 2:02 pm ]
Temat postu:  Re: ABC przewijania cewek

Bodajże użytkownik bigsoft coś takiego robił, może będzie mógł Ci pomóc :)

Autor:  bigsoft [ Pon Sie 02, 2010 12:00 am ]
Temat postu:  Re: ABC przewijania cewek

Powiem Ci tak. Jeżeli chodzi o ilość zwojów na danej cewce - to nie mam pojęcia. Ja jak przewijałem prądnicę, to po prostu sobie tego najzwyczajniej w świecie nie zapisałem nigdzie. Sprawa jest jednak prosta. Przykładowo masz dwie cewki świetlne połączone równolegle. Demontujesz jedną z nich z rdzenia prądnicy (aby to zrobić, musisz te blaszki ścisnąć, odlutować końce zwojów od przewodu i rdzenia iskrownika). Montujesz sobie cewkę na czymś, czym będzie łatwo obracać, no chyba, że wolisz odwijać w rękach. Zaczynasz odwijanie. Każdy jeden pełny obrót karkasu (obudowy na której jest uzwojenie), to jeden zwój. Liczysz ile cewka ma zwojów, zapisujesz sobie jaka to cewka i ile tych zwojów było. Przy okazji zapisujesz sobie ile warstw miała dana cewka. Jeda warstwa, jest wtedy, gdy zapełnisz drutem całą szerokość karkasu od jednej strony do drugiej, potem nawijasz dalej - druga warstwa już leci na drucie pod spodem - rozumiesz?). Przykładowo policzyłeś, że było 216 zwojów na danej cewce. Napięcie w instalacji to 6V. Dzięki temu wiesz już, że na 1V przypada 36 zwojów drutu. Wiesz już, że jeśli chcesz przewinąć na 12V, to wyjdzie Ci 432 zwoje drutu. Czyli dwa razy więcej niż było. Na logikę - tym samym drutem będzie ciężko. Dlatego też mierzysz średnicę drutu normalnie z izolacją. Wychodzi np 0,9mm (strzelam z tymi ilościami zwojów i średnicą drutu, bo nie pamiętam jakie były). Policzyłeś też, że warstw było np. 20. Liczysz dalej - 0,9mm drut * 20 warstw, to około 18mm. Dołóż, że będzie z 20mm. Sprawdzasz teraz głębokość pustego karkasu od jego podstawy do końca ścianki - tam gdzie wirują magnesy. Widzisz ile jest mm. Teraz już sam powinieneś przeliczyć czy trzeba drut o mniejszej średnicy (a jeśli tak, to jakiej). Trzeba sprawdzić ile miejsca jest do magnesów i ile do podstawy aluminiowej prądnicy.

Jak już obliczysz jaki trzeba drut, to nawijasz zwój przy zwoju, dokładnie, powoli, bez pośpiechu. Tutaj nie można się spieszyć. Jeśli zrobisz to dokładnie - efekty będą zadowalające.

Nie bój się, że przy zmniejszeniu średnicy drutu nie będzie tyle mocy co w oryginale. Nie prawda. Tzn. nie do końca :) Załóżmy, że ta cewka świetlna ma drut 0,9mm, oddaje około 12,5W przy 6V (12,5, bo są dwie cewki równolegle i oddają ok 25W, to 12,5 wychodzi na jedną - około). 12,5W to jakieś 2A z malutkim hakiem przy 6V.

Jeżeli zmniejszyłbyś średnicę drutu do 4,5mm, czyli równo połowa mniej - moc teoretycznie nie spadnie. Prąd zmniejsza się niby o połowę, czyli już tylko 1A, ale napięcie dzięki większej ilości zwojów wzrasta do 12V - czyli 1*12 - daje 12W. Oczywiście to takie suche pierniczenie trochę, bo są straty i różne inne przeszkody, dlatego nie można sobie tak ot mówić, że po zmniejszeniu średnicy drutu dokładnie o połowę, to prądy dokładnie o połowę spadną, bo tak do końca nie jest :)

Dokonaj pomiarów, o których pisałem. Ile się zmieści na karkas maksymalnie. Wylicz o ile trzeba zmniejszyć średnicę drutu, aby zmieściło się go dwa razy więcej niż oryginalnie. Tyle.

To samo z cewkami świetlnymi.

Zaznaczam jedno - Z IMPULSATOREM I CEWKĄ ZASILAJĄCĄ MODUŁ NIC NIE ROBISZ.

Resztę możesz przewijać ;)

Powodzenia ;)

(PS. Dodam, że u siebie udało mi się nawinąc cewkę 12V tym samym drutem, z 20 zwojów wyleciało, ale i tak napięcie było zadowalające i akumulator mi nigdy nie padł, nawet regulatora potrzebował, bo raz go zagotowało po 10km jazdy :D)

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/