Forum motoryzacyjne motokirc.pl https://motokirc.pl/ |
|
Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka https://motokirc.pl/zabytkowe-f36/romet-2362-czyli-50-ts-1-od-szatka-t36158.html |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Szatek [ Sob Sty 02, 2016 6:45 pm ] |
Temat postu: | Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Cześć. Ostatnio długo nic nie robiłem przy 50-T-1 ze względu na mój nowy nabytek - a jest nim Romet 50-TS-1, kupiony od syna pierwszego właściciela 8-go listopada w województwie łódzkim. Nie był używany od ponad 15-stu lat, przebieg 3696 km (stan faktyczny nie znany - nie sprawny ślimak i brak linki prędkościomierza). Niestety nie posiada dokumentów. Stan u poprzedniego właściciela: Motorower nie był na chodzie. Na szczęście część zdemontowanych części znajdowała się w pudle które razem z nim dostałem, prawię całą resztę miałem u siebie. Znajdowały się w nim także resztki zmieniacza biegów starego typu (niestety został zastąpiony nowym typem), zniszczony korpus gaźnika GM13F i sprzęgło trzytarczowe (które aktualnie jest zamontowane, wszystkie jego wymiary zgadzają się z tymi które podałem w tym temacie: zabytkowe-f36/4x-romet-50-t-1-1975-76-r-szatek-t36086-15.html). Dostałem także nową oponę Stomil z epoki. Założyłem: manetki; linkę gazu; przełącznik świateł; wężyk paliwa; gaźnik; baterie do klaksonu; żarówki; łańcuch; świecę; klin; fajkę i kabel wysokiego napięcia. Wymieniłem: gumy przedniego zawieszenia; cewkę; przerywacz; kondensator; linkę sprzęgła; kranik; przednią i tylną zębatkę; simmeringi; uszczelkę pod głowicą, cylindrem i króćcem a gaźnikiem. Zrobiłem instalację elektryczną wraz z klaksonem; wkleiłem szkło przedniej lampy i złożyłem reflektor; złożyłem, założyłem i ustawiłem zapłon; ustawiłem gaźnik; wyregulowałem biegi; wyczyściłem tłumik i kolanko; naprawiłem bagażnik (co nie było takie proste, aktualnie jest pomalowany jedynie czarnym podkładem aby nie rdzewiał - oryginalnie był pomarańczowy). Mankamenty: wyłamany dolny ogranicznik stopki centralnej; pęknięty spaw tylnego mocowania baku; krzywy tylny błotnik; ułamany rant żebra głowicy; zjechana tylna opona. Doprowadzenie go do aktualnego stanu zajęło mi prawie dwa miesiące, głównie ze względu na problemy z pracą motoroweru które już nie występują. Obecnie jest w pełni sprawny. Stan na dzień dzisiejszy: Typ 2362. Nie jest to czyjś wymysł, no chyba że pracowników OBR-u bo z tego co wiem, to dwuosobowe modele (numerowane według starego sposobu) powinny mieć "siódemkę" na trzecim miejscu w oznaczeniu - tak jak 2370 i 2375. Tak czy inaczej, takie oznaczenie zostało nadane wszystkim 50-TS-1 - jeśli ktoś chcę, to mogę udowodnić. Ciekawy jest też fakt, że na ostatnim miejscu w numerze widnieje także niewyraźne "0", co może oznaczać pomyłkę, lub to, że rama 50-TS-1 to przerobiona rama Komara Sport (w co wątpię). Prawy karter silnika został zmieniony (z nieznanych mi powodów): Na szczęście oryginalny był w kartonie: Oczywisty brak dolnego wspornika tłumika w ramie: Więcej zdjęć: http://www.fotosik.pl/u/xxSzatekxx/album/2279525 Przy okazji przedstawię dokładnie wydech i bagażnik tego modelu: Układ wydechowy 1. Tłumik w tym modelu to przerobiony tłumik z pierwszych wersji 50-T-1 (chromowany z dwoma nacięciami pod obejmę kolanka). Przeróbka polegała na spłaszczeniu tłumika od wewnętrznej strony (tak aby nie opierał się o pokrywkę schowka narzędziowego i amortyzator tylny); zrobieniu gwintu pod nakrętkę w miejscu obejmy (nakrętka chyba z cylindra silników dwubiegowych, jest mniejsza od tej z cylindra 019 - nie widzę w tym sensu bo jej nakręcenie nic nie daje...); dospawaniu uchwytów pod osłonę i wspornika mocującego tłumik do wahacza; usunięciu mocowania tłumika do dolnego wspornika ramy, zmianie ostatniej przegrody tłumika. 2. Kolanko zostało zaprojektowane specjalnie do tego modelu - kolanka z motorynek mają inne kąty zgięcia. 3. Osłona tłumika została prawdopodobnie zapożyczona z motorynki - długość 63 cm. 4. Górny wspornik tłumika oraz dystans także nie występowały w innych Rometach. Zdemontowany: Fabryczne wgniecenie: Wnętrze: Zamontowany: Odstęp między kolankiem a prawą pokrywą silnika: Bagażnik: Niestety oryginalny bagażnik został przerobiony przez poprzedniego właściciela w sposób widoczny na zdjęciach. Na resztkach oryginalnego udało się przywrócić mu dawny wygląd: Bagażnik, oprócz tego że jest oryginalnie skrócony, posiada także mniejsze "uszy" niż bagażnik w 50-T-1 z pierwszych wersji: Dodam też trzy ciekawostki o 50-TS-1: 1. Rok produkcji to prawdopodobnie jedynie 1975-ty. W krótkim czasie zaprzestano produkcji modelu, nie ze względu na mały popyt bądź zbyt drogą produkcję, ale ze względu na brak wystarczającą liczbe silników 019 na jednoczesną produkcję dwóch motorowerów wyposażonych w ten silnik. 2. Ilość egzemplarzy to prawdopodobnie tylko około 490 lub nawet 160 sztuk. Na województwo łódzkie zostało przeznaczonych tylko 10 takich motorowerów. Jeśli założyć, że na pozostałe województwa przeznaczono ich tyle samo, to mamy liczbę 490 sztuk (w latach 1975-1998 w Polsce istniało 49 województw). No chyba że bierzemy pod uwagę teraźniejsze województwo łódzkie (mało prawdopodobne) - wtedy mamy jedynie 160 sztuk. 3. Informacje o rzekomych innych przełożeniach w skrzyni biegów silnika 019, wzięły się prawdopodobnie jedynie z różnicy w ilości zębów trybu drugiego biegu (18 i 19 zębów). Jest to nawet udokumentowane w jakiejś literaturze dotyczącej Rometów. Tryby 19z występowały prawdopodobnie na początku produkcji. Posiadam taki, nowy ZMD: Na koniec łączne zdjęcie moich prawie wszystkich Rometów i sprawnego 2362: Pozdrawiam |
Autor: | WorseBoy [ Sob Sty 02, 2016 9:00 pm ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
ło panie, dawno takiego postu na forum nie było przeczytałem z mega zaciekawieniem, kawał dobrej roboty |
Autor: | Szatek [ Nie Sty 03, 2016 12:02 pm ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Nie ma życia na tym forum to nie ma takich postów niestety Dzięki Na razie chciałem go tylko doprowadzić do pełnej sprawności, mam nadzieję że kiedyś będzie w lepszym stanie wizualnym |
Autor: | Szatek [ Wto Sty 05, 2016 2:54 pm ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Pare ciekawostek: Romet LM-1 (Pierwszy, lekki motocykl) Na zdjęciu syn konstruktora jednego z prototypów w.w. pojazdu (lata 80-te): Zdjęcie silnika: Data i jakość zdjęcia wskazuje na to, że silnik dotrwał do dzisiejszych czasów. Podobny cylinder i głowica były w prototypie WSK-i Barron. Przednie zawieszenie także zostało uratowane przed zniszczeniem, posiada je Bresio95 z innego forum w swoim Romecie (możliwe że nie tylko zawieszenie). Późniejsze wersje prototypów silników były prawdopodobnie wyposażone w gaźnik GM16F. Niestety, nie mam więcej informacji na temat tego motocykla. Na zdjęciu prototyp Rometa 50-TS-1 z 1974 roku, z programu telewizyjnego "MY 74", emitowanego tego samego roku (niestety, TVP nie ma zapisu w archiwum). Pozostałe pojazdy to także prototypy: Jest to jeden z takich egzemplarzy (sugeruje się inna naklejką na baku, wysoko uniesionym przednim błotnikiem, ale też innym chlapaczem tylnego błotnika): Z wysoko uniesionego błotnika przedniego zrezygnowano, prawdopodobnie ze względu na problemy z jego montażem, lub dlatego, że nie pasował on do stylistyki "cafe racera", tylko do "enudro". Ostatecznie motorower stał się połączeniem tych rodzai motocykli - cafe racer'a (prosta kierownica i normalnie zamontowanego błotnik przedni) i enduro (wysoko uniesiony tłumik). |
Autor: | Szatek [ Pon Sty 25, 2016 7:56 pm ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Kilka małych poprawek: Szatek napisał(a): kupiony od syna pierwszego właściciela Wnuka. Szatek napisał(a): Nie jest to czyjś wymysł, no chyba że pracowników OBR-u Rometu. Szatek napisał(a): Przeróbka polegała na...zmianie ostatniej przegrody tłumika. A także drugiej przegrody oraz małe przesunięciu górnego uchwytu pod wspornik, w stronę wylotu. Szatek napisał(a): 3. Osłona tłumika została prawdopodobnie zapożyczona z motorynki - długość 63 cm. Ktoś mógłby zmierzyć długość takiej osłony tłumika motorynki? Szatek napisał(a): 3. Informacje o rzekomych innych przełożeniach w skrzyni biegów silnika 019, wzięły się prawdopodobnie jedynie z różnicy w ilości zębów trybu drugiego biegu (18 i 19 zębów). Jest to nawet udokumentowane w jakiejś literaturze dotyczącej Rometów. Tryby 19z występowały prawdopodobnie na początku produkcji. Posiadam taki, nowy ZMD: Środkowe koło zębate wałka pośredniczącego, montowane razem z w.w. trybem, było prawdopodobnie mniejsze. Szatek napisał(a): Tak samo wyglądała sytuacja z lakierowaniem przedniej lampy w 50-TS-1 i 50-T-1, też była tylko w wersjach "pokazowych". Była także odlana z białego plastiku, jak pokrywy schowka. Szatek napisał(a): Na zdjęciu syn konstruktora jednego z prototypów w.w. pojazdu (lata 80-te): Jednego z pięciu. Szatek napisał(a): Późniejsze wersje prototypów silników były prawdopodobnie wyposażone w gaźnik GM16F Lub Jikov (nie wiem konkretnie który) a GM16F mógł być jednak w WSK-ach. Szatek napisał(a): Niestety, nie mam więcej informacji na temat tego motocykla. Silnik nadal istnieje i jest sprawny. Jest to polski silnik, o pojemności 50 cm3 i pięciobiegowej skrzyni biegów. Gaźnik do tego silnika to Jikov (zdemontowany). Został nazwany "lekkim motocyklem", ze względu na to, że można nim było osiągnąć prędkość 90 km/h, co kwalifikowało go już jako motocykl. Szatek napisał(a): Z wysoko uniesionego błotnika przedniego zrezygnowano, prawdopodobnie ze względu na problemy z jego montażem, lub dlatego, że nie pasował on do stylistyki "cafe racera", tylko do "enudro". Jest jeszcze jeden możliwy powód, o którym zapomniałem - wysoko uniesiony błotnik po prostu nie chronił przed błotem Szatek napisał(a): Ciekawy jest też fakt, że na ostatnim miejscu w numerze widnieje także niewyraźne "0", co może oznaczać pomyłkę, lub to, że rama 50-TS-1 to przerobiona rama Komara Sport (w co wątpię). Jest to pomyłka w fabryce, ponieważ tabliczki znamionowe zakładano dopiero po ukończeniu motoroweru. Pozdrawiam |
Autor: | Cinuz [ Nie Lut 14, 2016 2:36 am ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Generalnie ruszyłeś ciężki temat... Nawet w fazie wielkiego bumu na te motorowerki nie było zbyt wiele wiadomo o TS-1. A ty przekazałeś tu kawał historii, z resztą bardzo ciekawej... Nie wiem skąd masz te informacje, ale szczere gratulacje Piękna sprawa |
Autor: | Szatek [ Nie Lut 14, 2016 8:14 am ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Jaki okres masz na myśli pisząc "faza wielkiego boom'u na te motorowerki"? Informacje mam głównie dzięki temu, że prawie od 10-ciu lat się nimi wnikliwie interesuje. Poza tym, z własnych doświadczeń oraz kontaktów z osobami które również posiadają takie motorowery, bądź mają większą wiedzę na ich temat (m.in. byli konstruktorzy Rometu). Za pochwały dziękuję |
Autor: | Cinuz [ Pią Lut 19, 2016 3:12 am ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Ot, przedział choćby lata 2007 - 2009 - nawet wtedy, kiedy dwaj panowie z tego forum jeździli w miejsce jednego z istniejących wręcz miejsc kultu... czyli Nowej Dęby Co robili to chyba wszyscy wiedzą; ) Choć własnie, przynajmniej według mnie, było najwięcej odpowiedzi na rodzące się ongiś pytania... |
Autor: | Szatek [ Pią Lut 19, 2016 9:02 am ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Te motorowery są nadal pożądane (pewnie nawet jeszcze bardziej niż wtedy). Sporo informacji na temat Rometów, można znaleźć na innym forum, które "żyje" - w przeciwieństwie do tego |
Autor: | WorseBoy [ Sob Lut 20, 2016 10:00 am ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
niestety, tu już chyba wszyscy wyrośli z rometów |
Autor: | Szatek [ Sob Lut 20, 2016 3:17 pm ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Ja kolekcjonuje te motorowery, bo to lubię, a nie używam ich jako środka transportu, więc jedno nie przeszkadza drugiemu Tu nawet nie chodzi o to, że większość przesiadła się do auta/na motocykl, tylko o to, że na tym forum nie pojawiają się już nowi użytkownicy. |
Autor: | Cinuz [ Nie Lut 21, 2016 7:54 pm ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Miło sie wspomina dawne czasy A cóż to za forum? |
Autor: | Szatek [ Nie Lut 21, 2016 8:00 pm ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Wysłałem link na PW. |
Autor: | Szatek [ Pią Lut 26, 2016 6:02 pm ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Mogę zaprezentować kilka ciekawych zdjęć: Konstruktor Rometu na swoim wyścigowym Komarze. Ścigał się też innym Rometem z silnikiem 019 z 6-cioma biegami. Wyścig na Komarach. Wyżej wspomniany konstruktor na swoim prototypie motorynki. Oraz jego syn na tej motorynce. Podczas przeglądania części które dostałem razem z 50-TS-1, natrafiłem na uszkodzony tryb drugiego biegu, o 17-stu zębach: Także jak widać, stosowano tryby drugiego biegu także o takiej ilości zębów. Pozdro |
Autor: | Szatek [ Czw Mar 31, 2016 1:34 pm ] |
Temat postu: | Re: Romet 2362, czyli 50-TS-1 od Szatka |
Nagrałem dwa filmiki, tym razem w lepszej jakości: Prezentacja: https://www.youtube.com/watch?v=0Pp2to51GX8 Niestety, powróciły problemy z pracą silnika 50-TS-1. Motorower bardzo przerywa na wysokich obrotach. Ustawiłem mu wyższe, bo na niższych przygasa albo w ogóle gaśnie. Pracuje lepiej na światłach, które teraz słabiej świecą. Jazda jest prawie nie możliwa. W pierwszym poście napisałem co wymieniłem i zrobiłem. Podejrzewam, że za bardzo zeszlifowałem magnesy chińskiej cewki zapłonowej, która od nowości ocierała. Problem z pracą silnika: https://www.youtube.com/watch?v=LyRSQ-pACDo |
Strona 1 z 2 | Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni) |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |