Forum motoryzacyjne motokirc.pl

Motorowery, motocykle, skutery, samochody...
Witaj Drogi Gościu!

Zapraszamy do logowania lub rejestracji

Obecny czas: Nie Kwi 28, 2024 7:12 am

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 132 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Sob Maj 05, 2012 7:50 pm 
Offline
VIP
VIP
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw Lut 19, 2009 9:56 am
Posty: 579
Pojazd: .

Jest:
Romet Pony M-1 - 78'
WSK 175 Kobuz - 83'
Jawa 50 Mustang - 78'
Romet Chart 210 Elektronik - 90' (12V/120W)

Był:
Romet Ogar 200 84'
Romet Chart 210 Elektronik [12V/75W] 89' (skradziony)
Jest duża szansa, że za tydzień będzie poradnik :)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Sob Maj 05, 2012 8:35 pm 
Offline
I stopień wtajemniczenia
I stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Śro Gru 01, 2010 4:04 pm
Posty: 52
Miejscowość: Małopolska
Pojazd: Chart s70/4 COMFORT
zapłon ZMD-12v
Wszystko sie pieknie zapowiada :) masz juz moze wyniki pomiarow ile mocy jest w stanie oddac 1 cewka?


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Sob Maj 05, 2012 9:14 pm 
Offline
VIP
VIP
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw Lut 19, 2009 9:56 am
Posty: 579
Pojazd: .

Jest:
Romet Pony M-1 - 78'
WSK 175 Kobuz - 83'
Jawa 50 Mustang - 78'
Romet Chart 210 Elektronik - 90' (12V/120W)

Był:
Romet Ogar 200 84'
Romet Chart 210 Elektronik [12V/75W] 89' (skradziony)
Tak, ale na razie nie mogę nic więcej powiedzieć, ponieważ muszę coś jeszcze poprawić aby osiągnąć większą moc. Po prostu trochę przedobrzyłem z średnicą drutu i mnie pokarało, ale w poniedziałek powinienem mieć już jakieś konkretne dane, może nawet jakieś wykresiki co do sprawności walnę ;) Zapowiada się obiecująco, tyle mogę na dzień dzisiejszy powiedzieć :]


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Sob Maj 05, 2012 9:52 pm 
Offline
IV stopień wtajemniczenia
IV stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Pon Sie 29, 2011 12:00 am
Posty: 288
Pojazd: Romet Pony 301
Romet Pony M3
Derbi Senda SM Drd Racing 07
to ja ide do garażu piedestał Ci robić :D ratujesz dużo ludzi, skończy się wywalanie statorów :D teraz można bedzie samemu wszystko wykonać :) Się chwali takie coś :)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Nie Maj 06, 2012 9:01 pm 
Offline
niewtajemniczony
niewtajemniczony
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sty 27, 2012 2:54 pm
Posty: 24
Miejscowość: okolice Chełmna (Kujawsko-Pomorskie)
Pojazd: Yamaha TZR 90 - 2003
Romet Chart 210 - 1989 rok
Romet Komar - 1975 rok
Sorki ale może trochę odbiegnę od tematu, a nie ukrywam że nie chciało mi się wiecej czytać prócz pierwszej strony, ale mam coś dziwnego w mym charcie, gdyż mając żarówki z przodu i z tyłu 6V strasznie słabo świeciły, a teraz mam z przodu i z tyłu 12v i świecą jak głupie czym to może być spowodowane, przecież powinno mi żarówki 6v spalić skoro 12v tak świecą.

Przepraszam że odbiegam od tematu ale nie chciałem zakładać nowego wątku, a tu jednak temat podobny.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Nie Maj 06, 2012 10:51 pm 
Offline
VIP
VIP
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw Lut 19, 2009 9:56 am
Posty: 579
Pojazd: .

Jest:
Romet Pony M-1 - 78'
WSK 175 Kobuz - 83'
Jawa 50 Mustang - 78'
Romet Chart 210 Elektronik - 90' (12V/120W)

Był:
Romet Ogar 200 84'
Romet Chart 210 Elektronik [12V/75W] 89' (skradziony)
dawid04081995 napisał(a):
mając żarówki z przodu i z tyłu 6V strasznie słabo świeciły, a teraz mam z przodu i z tyłu 12v i świecą jak głupie czym to może być spowodowane


Oryginalnie w Charcie tylko żarówka w przedniej lampie jest zasilana bezpośrednio z prądnicy, z dwóch cewek świetlnych połączonych równolegle. Jeżeli nie masz akumulatora i oświetlenie jest "jakoś" podłączone pod prądnicę, to wypadało by wiedzieć jak to było zrobione. Jeżeli żarówki przednia i tylna były podłączone pod cewki świetlne i były o mocach odpowiednio 25W (przód) i 5W (tył), to mogły słabiej świecić, ponieważ cewki świetlne nawinięte są tak aby oddać maksymalnie 25W przy 6V, czyli przy obciążeniu 30W (25+5) automatycznie spada napięcie, prąd i wszystko słabiej świeci. Jednak mogę sobie tak tylko gdybać, bo nie wiem jak masz to rozwiązane u siebie.

dawid04081995 napisał(a):
przecież powinno mi żarówki 6v spalić skoro 12v tak świecą.


Właśnie, że nie. Musisz wziąć pod uwagę taką rzecz. Żarówka 25W przystosowana do pracy w instalacji 6V, przy tych 6V aby oddać moc tych 25W, pobiera jakiś prąd. Natężenie tego prądu wynosi około 4A (25W/6V=4,16). Natomiast żarówka o tej samej mocy czyli 25W, ale przystosowana do pracy w instalacji o napięciu 12V jest zasilana prądem o natężeniu już tylko 2A. Jak widać natężenie prądu jest o połowę mniejsze przy zasilaniu 12V w porównaniu do 6V.

Teraz bierzemy kolejne fakty pod uwagę. Prądnica w Charcie (i większości tego typu motorowerów i skuterów 50cm3 również) współpracuje wraz z kołem magnesowym (magneto lub wirnik jak w jawce 50 zasada działania ta sama). W przeciwieństwie np do alternatora w samochodzie, zamiast wirnika z uzwojeniem, są wirujące magnesy. Wzbudzenie prądnicy jest więc ciągle maksymalne, nie ma możliwości jego regulacji. Najprościej rzecz ujmując - taka prądnica pracuje cały czas z maksymalną dla siebie wydajnością przy danych obrotach silnika. Cewki w prądnicy to obwód indukcyjny, który jest liczony pod dane obciążenie. Jeżeli taka cewka nie jest obciążona, to pod wpływem generowanego strumienia magnetycznego automatycznie wzrasta w niej napięcie na wyjściu. Wystarczy odłączyć taką cewkę od instalacji i podpiąć miernik (woltomierz), napięcie może przekraczać 50V! Dopiero pod obciążeniem, czyli po podłączeniu żarówki 6V/25W napięcie spada do wartości pożądanej i układ pracuje zgodnie z założeniem konstruktora, który wyliczył wcześniej, że cewka odda 4A przy żarówce 6V, czyli ok 25W. Jednak w momencie jak zamiast przewidzianej przez konstruktora żarówki 6V/25W podłączysz żarówkę 12V/25W, prąd pobierany z cewki automatycznie spadnie do tych ww 2A. Co się dzieje? Nie obciążona odpowiednio cewka oddaje tylko te 2A, co powoduje automatyczny wzrost napięcia na jej końcówkach. Dzięki temu żarówka 12V/25W świeci całkiem jasno. Jednak nie byłbym pewien, że świeci tak jak powinna. Radziłbym zmierzyć napięcie na żarówce, czy aby na pewno zawiera się w przedziale 12-15V. Może być tak, że na żarówce jest tylko 10-11V, czyli nie świeci ona pełną mocą. Wynika to ze zbyt małej ilości zwojów w cewkach.

Sprawdź, choć może być tak, że faktycznie będziesz miał te 12V na tej żarówce. Dziwne natomiast jest to, że na 6V słabo świeci. Coś będzie nie tak z podłączeniem/cewkami lub instalacją.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Pon Maj 07, 2012 9:02 pm 
Offline
niewtajemniczony
niewtajemniczony
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sty 27, 2012 2:54 pm
Posty: 24
Miejscowość: okolice Chełmna (Kujawsko-Pomorskie)
Pojazd: Yamaha TZR 90 - 2003
Romet Chart 210 - 1989 rok
Romet Komar - 1975 rok
Dziękuje za odpowiedź.
Charta mam u siebie od nowości, od taty i mówił mi, że nigdy nic przy iskrowniku nie grzebał, a jak kupił Charta to miał fabrycznie z przodu 12V 35W, z tyłu nie pamięta i z jakiś tam przyczyn założył 6V 25W, co prawda słabiej świeciły ale jeździł dalej. Już chyba z ponad półtora roku temu spaliła mi się żarówka i szukałem w garażu nowej i znalazłem 12V 35W musiałem założyć bo na drugi dzień do szkoły musiałem jechać, założyłem i świciła o niebo lepiej, potem tata powiedział że kiedyś sam jeździł na 12V jak go kupił, potem założyłem jakąś 12V do tylnej lampy (Z przyczepy) i świeciły jak należy.
Ale jednak charty miały instalacje 6V, a mój jednak wychodzi na to że 12V, jakiś ewenement ?


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Pon Maj 07, 2012 9:17 pm 
Offline
VIP
VIP
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw Lut 19, 2009 9:56 am
Posty: 579
Pojazd: .

Jest:
Romet Pony M-1 - 78'
WSK 175 Kobuz - 83'
Jawa 50 Mustang - 78'
Romet Chart 210 Elektronik - 90' (12V/120W)

Był:
Romet Ogar 200 84'
Romet Chart 210 Elektronik [12V/75W] 89' (skradziony)
Były prądnice tego typu fabrycznie nawinięte pod instalację 12V. Może właśnie taką masz :>


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Pon Maj 07, 2012 9:25 pm 
Offline
niewtajemniczony
niewtajemniczony
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sty 27, 2012 2:54 pm
Posty: 24
Miejscowość: okolice Chełmna (Kujawsko-Pomorskie)
Pojazd: Yamaha TZR 90 - 2003
Romet Chart 210 - 1989 rok
Romet Komar - 1975 rok
Wiec raczej taką mam. Skoro tata mówi że jak go kupił to miał przy nim żarówki 12V ;)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Śro Maj 09, 2012 8:56 am 
Offline
IV stopień wtajemniczenia
IV stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Cze 13, 2010 12:32 pm
Posty: 215
Miejscowość: Petra
Pojazd: Charcique 70 => 77 LC
Jak założyłeś 6V to raczej powinna się spalić, a nie słabiej świecić. Pomysł z zewnętrznym impulsatorem świetny, też jestem na etapie jego montażu. W tej chwili mam wykonaną blaszkę do mocowania impulsatora, a sam impulsator pochodzi z zapłonu Ducati Energia z Suzuki Katana LC, niestety nie mam jak sprawdzić , gdyż 70 uruchomiona będzie pewnie dopiero w wakacje .


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Śro Maj 09, 2012 7:16 pm 
Offline
IV stopień wtajemniczenia
IV stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Pon Sie 29, 2011 12:00 am
Posty: 288
Pojazd: Romet Pony 301
Romet Pony M3
Derbi Senda SM Drd Racing 07
Tak trochę z czysto teorytycznej strony, bo szczerze się przyznam nie wiem na jakiej zasadzie działa ten zewnętrzny impulsator. Wiadomo, oryginalnie to po prostu zwykła cewka, która generuje prąd gdy wiruje magneto, natomiast jak to jest przy zewnętrznym ? napisze to po prostu, w jaki sposób on generuje impuls?


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Śro Maj 09, 2012 8:51 pm 
Offline
IV stopień wtajemniczenia
IV stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie Cze 13, 2010 12:32 pm
Posty: 215
Miejscowość: Petra
Pojazd: Charcique 70 => 77 LC
To działa na takiej samej zasadzie ;) Tak jak w sendzie masz wewnętrzny impulsator to elementem wyzwalającym jest albo magnes albo przerwa taka jak w charcie(chyba), tutaj impulsator przeniesiony jest na zewnątrz i elementem wyzwalającym jest, wg pomysłu BigSofta, malutki magnes neodymowy.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Śro Maj 09, 2012 9:35 pm 
Offline
niewtajemniczony
niewtajemniczony
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sty 27, 2012 2:54 pm
Posty: 24
Miejscowość: okolice Chełmna (Kujawsko-Pomorskie)
Pojazd: Yamaha TZR 90 - 2003
Romet Chart 210 - 1989 rok
Romet Komar - 1975 rok
Wsadziłem dziś z ciekawości 6v i spaliło :)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Śro Maj 09, 2012 9:47 pm 
Offline
VIP
VIP
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw Lut 19, 2009 9:56 am
Posty: 579
Pojazd: .

Jest:
Romet Pony M-1 - 78'
WSK 175 Kobuz - 83'
Jawa 50 Mustang - 78'
Romet Chart 210 Elektronik - 90' (12V/120W)

Był:
Romet Ogar 200 84'
Romet Chart 210 Elektronik [12V/75W] 89' (skradziony)
Freddie napisał(a):
Tak trochę z czysto teorytycznej strony, bo szczerze się przyznam nie wiem na jakiej zasadzie działa ten zewnętrzny impulsator. Wiadomo, oryginalnie to po prostu zwykła cewka, która generuje prąd gdy wiruje magneto, natomiast jak to jest przy zewnętrznym ? napisze to po prostu, w jaki sposób on generuje impuls?


W obu przypadkach (wewnętrzny i zewnętrzny) mówimy o impulsatorze indukcyjnym. Wynika z tego, że obie wersje impulsatorów, to po prostu odpowiednio nawinięte cewki. Zarówno zewnętrzny jak i oryginalny wewnętrzny działają na tej samej zasadzie, czyli wirujący magnes indukuje w cewce impulsatora napięcie (impuls), który uruchamia tyrystor w module.

Różnica w impulsatorze zastosowanym oryginalnie w Charcie, a takim uniwersalnym zewnętrznym polega na budowie tych cewek. Oryginalny Chartowski impulsator ma w sobie dwie cewki. W ciągu jednego obrotu koła magnesowego generuje się jeden impuls (w zasadzie dwa ale mniejsza z tym, teraz to nie ważne) w określonym momencie. Powodują to specjalnie wycięte nabiegunniki zamocowane przy jednej z par magnesów (co widać w kole magnesowym Charta). Zwykłe nabiegunniki oddziałują tylko na pozostałe cewki (popatrzcie na rozstaw rdzeni dużych cewek i rozstaw magnesów), natomiast, aby wygenerować impuls dwa magnesy muszą spowodować przepływ strumienia magnetycznego przez rdzeń i uzwojenie impulsatora, który jest bardzo mały i normalnie w danym momencie działa na niego tylko jeden magnes i to jeszcze bez odpowiedniego skierowania strumienia magnetycznego na rdzeń (dlatego jest ten skos na 2 nabiegunnikach).

Natomiast ten zewnętrzny impulsator, który ja mam akurat ze skutera, ma jedną cewkę, zwykły, pojedynczy rdzeń i jeden magnesik neodymowy wystarczy aby wygenerować jeden impuls.

Ciężko mi to wytłumaczyć, ale może coś załapiecie ;]


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Prądnica Chart i Dantom.
PostWysłany: Śro Maj 09, 2012 10:08 pm 
Offline
IV stopień wtajemniczenia
IV stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Pon Sie 29, 2011 12:00 am
Posty: 288
Pojazd: Romet Pony 301
Romet Pony M3
Derbi Senda SM Drd Racing 07
Ok super :) czyli wychodzi na to że zasada jest praktycznie taka sama, tylko w teorii różni się technologią ;) Dzięki za odpowiedź


Góra
 Profil E-mail  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 132 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)


Podobne tematy
 Tematy   Autor   Odpowiedzi   Wyświetleń   Ostatni post 
Brak nowych postów Alternator czy prądnica?

plusminus

1

1525

Wto Sty 10, 2012 7:10 pm

pawzl Zobacz ostatni post

Brak nowych postów [Ogar 200] Prądnica 30W z Jawki.

Michal57

5

3080

Czw Lut 12, 2009 11:14 am

Olo Zobacz ostatni post

Brak nowych postów [ Romet Chart 210] Chart zmiana zębatki z 44 na 35 zębów

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2, 3 ]

mk666

35

13201

Pią Cze 27, 2008 6:25 pm

karolik8 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów [ Romet Chart 210] Chart z obrotomierzem od fiata 125p

mk666

3

2950

Śro Lip 02, 2008 9:37 am

Mikolaj211 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów [ Romet Chart 210] Tylnie światło CHART!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!P

mk666

5

3239

Pią Cze 13, 2008 4:54 pm

mk666 Zobacz ostatni post

 


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 16 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list

Moje Moto


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

phpBB SEO
[ Time : 0.059s | 20 Queries | GZIP : Off ]