Forum motoryzacyjne motokirc.pl

Motorowery, motocykle, skutery, samochody...
Witaj Drogi Gościu!

Zapraszamy do logowania lub rejestracji

Obecny czas: Pon Kwi 23, 2018 2:26 pm

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 59 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Czw Sty 07, 2010 10:31 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Śro Lip 11, 2007 9:27 pm
Posty: 1914
Miejscowość: Oświęcim-Rajsko
Pojazd: Renault Laguna 2 1.8 16V 04'
Suzuki Bandit 400 90'
A więc napisze tak mniej więcej jak powinno się zaprojektować cylinder ponieważ na tym forum jeszcze tego nie ma.

Najpierw trzeba by pomyśleć ogólnie jaki się chce mieć cylek, czy wysoko strojony czy raczej bardziej coś elastycznego, jaka pojemność, jaki gaźnik itd. Dajmy na to, że robimy zwykłe 50/4-60/4-70/4 strojone na jakieś 9000rpm z gaźnikiem 21mm. Przy takiej pojemności dużych możliwości nie mamy, ze względu na małą powierzchnię tulei i tłoka ale źle nie ma, idzie coś dobrego zrobić. Dolna krawędź wszystkich okien oprócz okna ssącego ma być na 44mm – po prostu tyle ile skok wału (chociaż każdy kto mierzył okna w tulei wie, że jest praktycznie zawsze trochę więcej ale to nie jest takie ważne, ważne jest by okna były całkowicie otwarte gdy tłok jest DMP).

A więc jak mówiłem dajmy na to robimy cylek strojony na mniej więcej 9000rpm więc okno wydechowe robimy sobie na 26mm. Czemu tak? Ciężko odpowiedzieć, po prostu że tak powiem przez lata testów tak się ustaliło i wtedy dobrze to chodzi (do tego wystarczy poczytać opracowanie Grahama Bella, tak wszystko ładnie jest opisane, szkoda, że nie po polsku). Jak się okazuje ważny jest też kształt okna, jeżeli na dole ma największą powierzchnię i idąc do góry zwęża się (tzw. półokrągły wydech) wtedy można powiedzieć jest bardziej elastyczny czyli nie ma aż takiego muła z niskich obrotów – moim zdaniem najlepsza opcja dla takiej pojemności. Jeżeli wydech zrobimy, że największą powierzchnię ma na górze wtedy silnik będzie mniej elastyczny ale będzie osiągał większą moc na wysokich obrotach i będzie mocniejsze rezo (ale to jest teoria, nie do końca się to sprawdza). Jeśli robimy np. dodatkowe 2 wydechowe to gdy mamy okno w kształcie elipsy to zazwyczaj dajemy je troszkę niżej od głównego wydechu, np. 1-1,5mm niżej.

Teraz płuki. Wysokość do takiego strojenia w sumie najlepiej dać 35mm (taka sama zasada jak przy wydechowym, lata testów, opracowanie Grahama Bella). Teraz trzeba wyliczyć ich powierzchnię do gaźnika przykładowo 21mm.

Powierzchnię gaźnika liczy się tak: np. 21 (średnica gaźnika) dzielimy na 2 i otrzymujemy promień gardzieli czyli 10,5mm, podnosimy promień do potęgi drugiej czyli wyjdzie 110,25 i mnożymy to przez "pi" czyli 3,14 i wychodzi nam powierzchnia gardzieli gaźnika - 346,19mm2 czyli można powiedzieć, że powierzchnia gaźnika 21mm jest to około 350mm2.

Więc wybieramy sobie wymiary jakie nam przyjdą do głowy, potem się wyliczy czy się to zgra. No to wybieramy 15mm i 8mm szerokości. Powierzchnia gardzieli gaźnika 21mm jest to około 350mm2 więc łączna szerokość płuków przy płukach na 35mm powinna wynosić 46mm. No to liczymy 2x 15x9 + 2x 8x9 (9 jest to wysokość płuków, płuki na 35mm, dolna krawędź 44mm, 44-35=9). Wychodzi 414mm2 ale jak wiemy powierzchnia płuków zasilanych ze skrzyni korbowej powinna równać się powierzchni przekroju gardzieli gaźnika dzielone przez 1.2. No to liczymy, 414/1,2=345mm2 – powierzchnia gaźnika równa się około 350mm2 więc jest prawie idealnie. Ale pomyślmy…Przy tak małych płukach 3 i 4 (8mm) przepłukiwanie cyla będzie takie sobie, więc lepiej zrobić płuki o szerokości 15mm i 10mm wtedy wychodzi 375mm2, niby za dużo ale tak może być, a przepłukiwanie zawsze będzie lepsze (według mnie, ja tak zauważyłem, a testowałem różne opcje).

Płuki mamy więc przechodzimy do okna ssącego. Jak wiemy powierzchnia okna ssącego równa się powierzchni gaźnika razy 1.4. Więc powierzchnię gaźnika mamy około 350mm2, mnożąc to przez 1.4 otrzymamy powierzchnię okna ssącego – wychodzi 490mm2. Więc myślimy jakie mogły by być wymiary, szerokość ustalmy sobie np. 28,5mm i wysokość 17mm, liczymy powierzchnię czyli 28,5x17=484,5mm2 więc prawie idealnie zgrywa się z potrzebną powierzchnią okna ssącego do gaźnika 21mm. Oczywiście okno ssące w górę podnosimy tylko i wyłącznie z tzw. języczkiem gdyż pierścień 38-41mm mógłby się zakleszczyć w oknie 28,5mm (chyba, że pierścień nie dochodzi do okna to wtedy bez żadnych "języczków")(bardzo odradzam podnoszenia okna w górę gdyż traci się cały kąt, a w końcu nam zależy by mieszanka leciała dość dużym kątem w dół prosto do skrzyni korbowej, a nie gdzieś w gorę). Tak w ogóle okno w górę lub na boki poszerzamy lub podnosimy tylko dla zwiększenia powierzchni, kąt otwarcia wtedy zostaje ten sam. Powierzchnię mamy, teraz przydałoby się obliczyć kąt otwarcia okna ssącego do naszego strojenia. Wielkim błędem jest obniżanie okna ssącego „na oko” np. o 1mm czy 2mm, nic to nie da. Dodam, że o kącie otwarcia okna ssącego decyduje tylko jego dolna krawędź! Ściągamy sobie książkę Grahama Bella, na 49str są podane kąty otwarcia okna ssącego. Szukamy do strojenia 9000 – 160*owk. Jeżeli chcemy to już dokładnie wyliczyć to ściągamy program Steuerzeiten. Po uruchomieniu programu zaznaczamy „Steuerzeit uber OT (Einlass)”, w polu „KW/SZ” wpisujemy nasz kąt otwarcia czyli 160 i wciskamy „Berechnen”. Po lewej stronie wykresu pojawią się dwie wartości. Do wartości (OT) czyli tej pierwszej co wyszło nam 21 dodajemy wysokość płaszcza tłoka. Weźmy tłok od sima 50/60cm3 czyli 50mm (plus denko 2mm ale to się nie liczy) – 21+50=71mm. Czyli otrzymaliśmy na jakiej wysokości (71mm) od górnej krawędzi tulei ma być dolna krawędź okna ssącego. Więc dolną krawędź dajemy na 71mm (o ile ożebrowanie na to pozwala bo np. w charcie bieda z tym, jak nie starcza to dajemy ile się da i najwyżej piłujemy płaszcz tłoka o tyle ile nam brakuje - chociaż nie polecam piłowania tłoka, chyba że nie tniemy jak leci całej nóżki tłoka tylko frezikiem czy czymkolwiek zostawiamy troszkę nóżek tłoka - coś takiego http://bikepics.com/pictures/2083308/ ), górną krawędź dajemy na 54mm gdyż okno jak nam wyszło ma mieć wysokość 17mm (71-17=54). Lepiej, ale ciężej (tzn. ciężej gdy robimy bez wybicia tulei) poszerzać okno na boki o ile jeszcze tłok na to pozwala. Zasada jest taka, że tłok musi domykać płaszczem na szerokość idealnie okno i też nie może być zbyt duże bo będzie się obijał o okno.

A tak przy okazji…Program Steuerzeiten jest jak najbardziej do sima, ale w charcie niby też się to sprawdza (wyliczyłem kąt otwarcia okna ssącego, potem przeniosłem to na tuleję, założyłem cylek, dałem kątomierz na wał i niby wszystko się zgadza).

Okno ssące skończone więc bierzemy się jeszcze za szerokość wydechu. Powierzchnia okna wydechowego ma być trochę większa niż powierzchnia płuków albo przynajmniej równa. Więc płuki nam wyszły o powierzchni 450mm2 (tutaj nie dzielimy przez 1.2 więc dlatego wyszło więcej), wydech mamy na 26mm czyli wysokość okna jest 18mm, dajmy szerokość 24mm, powierzchnia okna wydechowego wychodzi 24x18=432mm2 – no troszkę za mało ale jak mówiłem ciężko wszystko super dograć przy tak małej średnicy tulei (w 50cm3 więcej niż 25mm szerokości bym nie dawał, w 60cm3 miałem i 27mm i też się nic nie działo), w 70cm3 już łatwiej nie mówiąc o większych pojemnościach. Możemy tak zostawić bo aż tak dużo nie brakuje, nic się nie stanie, lub zrobić szerokość wydechu 25mm (da rade z zamkami bo tak jeździłem i jeszcze był luz lekki) wtedy wychodzi 25x18=450mm2 i jest równe powierzchni płuków więc już jest dobrze (bardzo dobrze by było jakby powierzchnia okna wydechowego była większa od powierzchni płuków).

Wszystko najlepiej sobie rozrysować na bloku milimetrowym oczywiście robiąc to bardzo dokładnie, chodzi o kształty okien itd. Potem przenosimy to na tuleję.

To w sumie by było na tyle, może jest to trochę chaotycznie napisane i może być czasem nie zrozumiałe albo mogą być jakieś błędy bo pisałem to na szybko. Jeżeli się z czymś nie zgadzacie to piszcie…

Boost porty - jest to temat rzeka, jest wiele rodzajów itp. Po pierwsze jest tego tyle, że sam nie wszystko wiem i nie rozumiem połowy, a dwa to nawet jeśli bym chciał pisać to co wiem to pisałbym to przez rok. Ogólnie boost porty zasilane z dolotu powinno dawać się ~1mm niżej od reszty płuków zasilanych ze skrzyni korbowej.

A no i oczywiście to jest tylko tak teoretycznie, to nie musi się wszystko idealnie zgrywać, powinno się na to patrzeć owszem ale nie trzeba się tego nie wiadomo jak trzymać.

Taka jeszcze jedna ciekawostka jak obliczyć maksymalną szerokość okna do danego tłoka (żeby pierścień nie wpadał itd.). Wzór jest następujący 0,6 razy D (gdzie D to średnica cylindra). Oczywiście moim zdaniem to lekka przesada, ja się tym nie kieruję, bo np. przy tłoku 38mm (0,6x38=22,8), a potrafiłem śmigać na tłoku 38mm i wydechowym o szerokości 25mm i wszystko było jak najbardziej git.

Ten "poradnik" jest to tylko najprostsze projektowanie cylindra. Gdy się dłużej w tym siedzi to tak czy siak się nie czyta takich poradników bo wie się dużo ale to na prawdę dużo więcej, a nie da się wszystkiego opisać na forum. Do wielu rzeczy byśmy musieli pogadać w realu, trzymać w ręce tłok czy cylinder i myśleć nad daną rzeczą bo to co się da w dwusuwie robić to jest magia.

ZAKAZ KOPIOWANIA BEZ ZGODY AUTORA! :P


Ostatnio edytowany przez yazimoo Śro Sty 12, 2011 9:29 pm, edytowano w sumie 4 razy

Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Czw Sty 07, 2010 11:29 pm 
Offline
V stopień wtajemniczenia
V stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Sob Kwi 19, 2008 6:09 pm
Posty: 357
Miejscowość: WROCŁAW-BROCHOW
Pojazd: Yamaha RXS 100 '97 <3
Czytałem podobny temata na konkurencyjnym forum.Czekałem tylko ,az ktos napisze to u nas.
Yazimoo wielkie dzięki za wytłumaczenie niektórych kwestii <soczek> <soczek>

_________________
RXS 100 '97 <3


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Pią Sty 08, 2010 3:14 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Lut 15, 2008 2:40 pm
Posty: 801
Miejscowość: Łęczna(lubelskie)
Pojazd: Kawasaki GPZ500S
Ma ktoś może linka do tej książki Bella?

_________________
Image


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Pią Sty 08, 2010 3:36 pm 
Offline
Loża Szyderców
Loża Szyderców
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Sie 04, 2006 10:40 pm
Posty: 2669
Miejscowość: Jaworzno
Pojazd: Ogar 200
Audi A3 8L 1.9 TDI ASV '00
Kod:
http://moto.comoj.com/performance_tuning_graham_bell.rar

http://rapidshare.com/files/185125597/performance_tuning_graham_bell_by_MVVS.pdf


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Śro Sty 13, 2010 5:56 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Lut 15, 2008 2:40 pm
Posty: 801
Miejscowość: Łęczna(lubelskie)
Pojazd: Kawasaki GPZ500S
A jak to jest z tym ssącym? Mam powiedzmy za mały ssący do danego gaźnika to mogę zamiast powiększać kanał, skrócić nóżkę tłoka?

_________________
Image


Ostatnio edytowany przez kamilbob Śro Sty 13, 2010 6:00 pm, edytowano w sumie 2 razy

Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Śro Sty 13, 2010 5:58 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon Wrz 10, 2007 7:13 pm
Posty: 1123
Miejscowość: Rydy
Pojazd: Romet 50t-1 027 7UN!NG
Romet Komar
Romet Chart 210
To tylko wydłuży kąt otwarcia. A nie okno wlotu mieszanki.

_________________
Bike Pics
http://www.bikepics.com/members/djdanieloo1/" target="_blank

Simson Extreme Tuning:
[][][][][][][][][]

105ccm/8/2 Membran LC Nicasil
Zapłon Romet Chart
Gaznik 21mm
Skrzynia 4b (będzie 5b)
Dyfuzor 11 000RPM
Kosz S70

Bo liczy się REZO ^ ^


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Śro Sty 13, 2010 7:24 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Mar 07, 2008 4:36 pm
Posty: 669
Miejscowość: Skierniewice
Pojazd: Romet 50T1
WSK M06B3 84'
126p 83'
Wartburg 2.0 16v
Mercedes w201
W końcu jakiś zrozumiały temat o cylach <piwo>
mógłbyś jeszcze podać trochę info o maxymalnych szerokościach okien w danych pojemnościach itp ;]

_________________
http://www.polskajazda.pl/Profil,Fiat,S ... _205/25509


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Śro Sty 13, 2010 8:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Lip 17, 2007 7:38 pm
Posty: 2231
Miejscowość: Oświecim-Gorzów
Pojazd: :
- VW Bora
- Husqvarna 125 SM
Dyjak
To zwykła matematyka, możesz sam sobie policzyć. Jest do tego też program którego tutaj nie umieszczę... Ostatnio z yazimoo w szkole liczyłem na lekcji geografii powierzchnie okna ssącego do okien płuczących <lol>

A i nie chodzi o to żeby było jak największe, to musi się odpowiednio zgrywać, nie za dużo nie za mało :] Jeżeli powiększasz jedno to inne też muszą się do tego odpowiednio odnosić.

_________________
https://www.bikepics.com/members/bebak/
saalutuj


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Śro Sty 13, 2010 8:59 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon Wrz 10, 2007 7:13 pm
Posty: 1123
Miejscowość: Rydy
Pojazd: Romet 50t-1 027 7UN!NG
Romet Komar
Romet Chart 210
Jednostki 1.4 1.2

_________________
Bike Pics
http://www.bikepics.com/members/djdanieloo1/" target="_blank

Simson Extreme Tuning:
[][][][][][][][][]

105ccm/8/2 Membran LC Nicasil
Zapłon Romet Chart
Gaznik 21mm
Skrzynia 4b (będzie 5b)
Dyfuzor 11 000RPM
Kosz S70

Bo liczy się REZO ^ ^


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Śro Sty 13, 2010 9:22 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Lip 17, 2007 7:38 pm
Posty: 2231
Miejscowość: Oświecim-Gorzów
Pojazd: :
- VW Bora
- Husqvarna 125 SM
Djdanielo :D przecież pisze to w poradniku :] Rozumiem że chciałeś przypomnieć :)

_________________
https://www.bikepics.com/members/bebak/
saalutuj


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Śro Sty 13, 2010 9:33 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pon Wrz 10, 2007 7:13 pm
Posty: 1123
Miejscowość: Rydy
Pojazd: Romet 50t-1 027 7UN!NG
Romet Komar
Romet Chart 210
No tak, bo z tego się wszystko praktycznie oblicza.

_________________
Bike Pics
http://www.bikepics.com/members/djdanieloo1/" target="_blank

Simson Extreme Tuning:
[][][][][][][][][]

105ccm/8/2 Membran LC Nicasil
Zapłon Romet Chart
Gaznik 21mm
Skrzynia 4b (będzie 5b)
Dyfuzor 11 000RPM
Kosz S70

Bo liczy się REZO ^ ^


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Śro Sty 13, 2010 10:39 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią Mar 07, 2008 4:36 pm
Posty: 669
Miejscowość: Skierniewice
Pojazd: Romet 50T1
WSK M06B3 84'
126p 83'
Wartburg 2.0 16v
Mercedes w201
BEBAK napisał(a):
Dyjak
To zwykła matematyka, możesz sam sobie policzyć. Jest do tego też program którego tutaj nie umieszczę... Ostatnio z yazimoo w szkole liczyłem na lekcji geografii powierzchnie okna ssącego do okien płuczących <lol>

A i nie chodzi o to żeby było jak największe, to musi się odpowiednio zgrywać, nie za dużo nie za mało :] Jeżeli powiększasz jedno to inne też muszą się do tego odpowiednio odnosić.

yyy jak policzyć maxymalną szerokość okna? lokurva
chodzi mi o taki wymiar w 70ccm żeby pierścienie nie wpadały w kanał (wydech)

_________________
http://www.polskajazda.pl/Profil,Fiat,S ... _205/25509


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Śro Sty 13, 2010 10:57 pm 
Offline
VI stopień wtajemniczenia
VI stopień wtajemniczenia
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw Cze 21, 2007 8:36 am
Posty: 1617
Miejscowość: Ostrołęka
Pojazd: Audi A4 B5 1.6 '95

Poprzednie pojazdy:
Romet Ogar 200 '89
Romet Ogar 200 '83
Romet Ogar 200 '86
Romet Ogar 205 '82
Romet Komar 2350 '72
MZ TS 150 '82
WSK B3 125 '80
WSK B3 125 '81
Malaguti F-10 '92
Dyjak napisał(a):
yyy jak policzyć maxymalną szerokość okna? lokurva
chodzi mi o taki wymiar w 70ccm żeby pierścienie nie wpadały w kanał (wydech)

Ogólny wzór to 0,6D, gdzie "D" jest równe średnicy cylindra. W przypadku 70ccm w Simsonie to: 0,6*45=27mm

_________________
Było, minęło.


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Czw Sty 14, 2010 6:43 am 
Offline
Moderator
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto Lip 17, 2007 7:38 pm
Posty: 2231
Miejscowość: Oświecim-Gorzów
Pojazd: :
- VW Bora
- Husqvarna 125 SM
Dyjak napisał(a):
żeby pierścienie nie wpadały w kanał (wydech)


Ołówek, marker, rysik, gwóźdź lub co kolwiek innego, znaczysz na denku tloka gdzie są zamki, wkładasz tłok do cylindra i sobie sprawdzasz, nawet w taki sposób.

_________________
https://www.bikepics.com/members/bebak/
saalutuj


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Projektowanie cylindra!
PostWysłany: Czw Sty 14, 2010 7:32 pm 
Offline
IV stopień wtajemniczenia
IV stopień wtajemniczenia

Rejestracja: Sob Kwi 05, 2008 10:41 am
Posty: 256
Miejscowość: Krasnystaw
Pojazd: Romet Ogar 200
Simson s51
Cześć. Jak obliczyć dodatkowe okna wydechowe ?


Góra
 Profil E-mail  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 59 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC (czas letni)


Podobne tematy
 Tematy   Autor   Odpowiedzi   Wyświetleń   Ostatni post 
Brak nowych postów Tuning cylindra

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2 ]

DaN

26

4005

Pon Gru 12, 2005 12:02 am

Kseon Zobacz ostatni post

Ten temat został zablokowany, nie możesz edytować ani pisać nowych postów. Wyciąganie cylindra.

kuba848

6

1510

Śro Gru 28, 2005 5:29 pm

kuba848 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Chłodzenie cylindra??

[ Idź do stronyIdź do strony: 1, 2, 3, 4, 5 ]

kruczex

66

10954

Sob Wrz 23, 2006 2:18 pm

Michal200 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Szlif cylindra

Norbi

7

3432

Pią Maj 11, 2007 10:16 pm

Jacek-J129 Zobacz ostatni post

Brak nowych postów Szlif cylindra

Janek1991

3

1245

Wto Sie 07, 2007 12:24 pm

wiktor Zobacz ostatni post

 


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list

Moje Moto


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

phpBB SEO
[ Time : 0.072s | 20 Queries | GZIP : Off ]